שולץ: "החוב הוא הפיל שהיה בחדר לפני שנה. הפיל הזה היום יותר מאולף"

נשיא ומנכ"ל טבע דיבר בכנס של ג'יי פי מורגן גם על התייצבות שוק הגנריקה בארה"ב: "היינו בספירלה שלילית של תמחור. כבר אין ספירלה כזאת" • המניה הגיבה אתמול והבוקר בעליות

טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ
טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ

"התוכניות שלנו מתקדמות כמתוכנן, הן בנושא הפחתת העלויות והן בפייפליין. היעד שלנו בתוכנית ההתייעלות הוא הפחתת העלויות ב-3 מיליארד דולר עד 2019, ואנחנו בכיוון הנכון להשיג זאת". כך אמר אתמול (ב') נשיא ומנכ"ל טבע , קאר שולץ, בכנס הבריאות של JP Morgan. הכנס נערך מדי שנה בינואר, ואם בשנה שעברה הגיע שולץ כמנכ"ל חדש שהשיק תוכנית התייעלות דרמטית בחברה, הרי שכעת הוא כבר יכול להציג למשקיעים את ההתקדמות שהושגה ולפרט בדבר היעדים של טבע לשנים קדימה.

"הייתה סקפטיות בנוגע ליכולתנו לשמור על ההכנסות שלנו כשאנו עוסקים בהפחתת העלויות", ציין שולץ, "אך אנחנו מצליחים בכך גם בעזרת השקת מוצרים חדשים וגם בקבלת אישורי שיווק - הן במוצרים המקוריים והן בגנריקה". לדבריו, ה-Ajovy, התרופה החדשה לטיפול במיגרנה, כבר תופסת נתח של 30% במרשמים החדשים בארה"ב בין המוצרים מסוגה (ישנם שני מוצרים מתחרים). "אני הערכתי שנגיע לנתח של 20%-30%, כרגע יש לנו 30% במרשמים החדשים. זה נראה לי כמו נתח שוק הוגן וטוב שנוכל לשמר", אמר שולץ והוסיף שבניגוד להערכות קודמות בחברה מלפני כשנתיים, מחיר התרופה נמוך יותר, אך היקפי המכירות גדולים יותר.

מניית טבע שמרה על יציבות
 מניית טבע שמרה על יציבות

בהקשר של השוק הגנרי בארה"ב, שסבל משחיקת מחירים משמעותית בשנים האחרונות, שולץ חזר על קביעתו בסוף הרבעון הקודם לפיה ישנה התייצבות. "זה משהו שלא האמנתי שיקרה לפני שנה, אך נקטנו בצעדים שסייעו לנו. היינו בספירלה שלילית של תמחור, ואני אמרתי בשנה שעברה שאנחנו עוצרים את זה ולא משווקים מוצרים לא רווחיים. היה לנו דיאלוג עם הלקוחות, ויתרנו על חלק מהמכירות אך זה לא פגע בנו. הדבר המשמעותי הוא שסביבת התמחור בגנריקה בארה"ב השתנתה, כבר אין ספירלה כזאת. זה לא אומר שנחזור להיות איפה שהיינו קודם, אבל הירידה המתמשכת נגמרה ". בתגובה לשאלה מהקהל ציין שולץ כי מכ-10% מסל המוצרים הגנריים של החברה שלא היו רווחיים, טבע ויתרה על שיווק של כשני שלישים מתוכם, ובכשליש הצליחה לעבור לרווחיות.

תוכנית ההתייעלות המאסיבית הגיעה על רקע החוב העצום שטבע צריכה לשרת. בהקשר זה אמר שולץ כי החוב הוא "הפיל שהיה בחדר לפני שנה. אולי הפיל הזה נמצא בחדר גם היום, אבל הוא יותר מאולף. הורדנו את החוב ל-27.6 מיליארד דולר נטו ברבעון השלישי, ואנחנו ממשיכים להפחית אותו". שולץ ומנהל הכספים הראשי מייק מקללן ציינו שטבע לא תבצע רכישות משמעותיות כל עוד לא תפחית את החוב ותחזיר את המינוף לשליטה. מנגד הוסיף שולץ שגם לא יימכרו עוד פעילויות משמעותיות. "בתחילת 2018 עשינו מהלך של מימון מחודש, זה היה זמן טוב. גייסנו חוב ומחזרנו חלק מהחוב. התועלת מכך היא שיש לנו רק אג"ח בריבית קבועה", הזכיר שולץ.

צמיחה אורגנית והובלה בגנריקה

שולץ הציג מספר עקרונות אסטרטגיים עבור טבע. לדבריו האלמנט המרכזי הוא הפיכת טבע לחברה אחת. "טבע נבנתה לאורך השנים על רכישות רבות, ובמיקומים רבים יש לנו מספר רב של אתרים", אמר שולץ, וציין כי השנה תמשיך בסגירה ואיחוד של אתרים. אלמנט נוסף באסטרטגיה הוא צמיחה אורגנית, ואלמנט אחר הוא הובלה בשוק הגנריקה ("אנחנו זהירים יותר, ומנתחים כל מוצר ומוצר כדי למצוא את הרווחיים ביותר", אמר). עוד אלמנט באסטרטגיה הוא התחום הביולוגי, שהופך לפלטפורמה בליבת המחקר והפיתוח של טבע, תוך התמקדות בטכנולוגיות של משאפים. האלמנט האחרון הוא המשך השקעות ממוקדות: "לא הפסקנו להשקיע. אנחנו משקיעים מאות מיליוני דולרים בתחום הביו-פרמצבטיקה", ציין שולץ.

כמנועי צמיחה לטווח הארוך הזכיר שולץ את תחום הגנריקה שבו השווקים המרכזיים גדלים; את הביוסימילר (גנריקה לתרופות ביולוגיות); ואת הביולוגיה, שבו טבע בונה יכולות in house ויש לה כיום 20 מוצרים בפיתוח.

שולץ הציג גם יעדים ל-3-5 השנים הבאות, הכוללים רווחיות תפעולית (Non-GAAP) של 27% (לעומת 24.4% ברבעון הקודם), יחס של מעל 80% בין התזרים החופשי לרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות, ויחס חוב ל-EBITDA שנמוך מ-3.

בשנה הנוכחית תתמקד טבע ביצירת הכנסות מהמוצרים המקוריים החדשים שהשיקה, בהמשך ייצוב העסק הגנרי ובהשקות גנריות חדשות כמו אפיפן, על רקע אובדן בלעדיות במוצרים מרכזיים (קופקסון, פרואייר). עוד מיקוד לשנה זו נוגע לניהול ההוצאות, במטרה להגיע ליעד החיסכון של 3 מיליארד דולר; וכן המשך הפחתת החוב.

אמירותיו החיוביות של שולץ בנוגע להתייצבות בשוק הגנרי הובילו אתמול לעליות נאות במניות הסקטור בוול סטריט. מניית טבע עלתה ב-1.7% למחיר המשקף לחברה שווי של 19.2 מיליארד דולר, ומניות אחרות שבלטו לטובה היו פריגו עם עלייה של 4%, מיילן עם 3.2% ו-ANI Pharmaceuticals עם 3.6%. מניות טבע ופריגו עלו הבוקר במסחר בת"א ב-1.5% ו-3%, בהתאמה.