בכיר בטקדה: "המיזוג עם שייר יאפשר לנו להנגיש מוצרים לכמה שיותר אנשים"

רגע לפני המיזוג בין היפנית לבריטית, מנהל חטיבת אירופה וקנדה מסביר את האסטרטגיה שמאחורי העסקה • ג'יילס פלטפורד: "הכוונה היא להגדיל את היקף הפעילות של החברה, לא רק מבחינה מסחרית. הגודל עשוי לאפשר לנו להשקיע יותר במו"פ, לרכוש מוצרים נוספים ולהפוך את החברה ליציבה יותר בסקטור שהוא באופן כללי לא יציב"

ביומד / צילום: שאטרסטוק
ביומד / צילום: שאטרסטוק

עסקת המיזוג בין חברת התרופות היפנית טקדה לחברת שייר הבריטית עומדת בפני סגירה, לאחר שבית המשפט אישר אותה. טקדה, שהפכה מאז תחילת המאה לחברה בינלאומית, תשלם 62 מיליארד דולר עבור שייר, המתמחה בתרופות נדירות.

עיתוי העסקה אינו מקרי: הפטנט של טקדה על המוצר המוביל שלה בארה"ב, Velcade לטיפול במיאלומה, עומד לפוג, ואף שיש לה בצנרת מוצרים נוספים, הפורטפוליו של שייר אמור לוודא שאובדן הפטנט יורגש פחות.

ההכנסות המשולבות של שתי החברות, המוערכות ביותר מ-30 מיליארד דולר בשנה (זה גם סכום החוב שנטלה טקדה כדי לתמוך בעסקה), יציבו את החברה הממוזגת בעשירייה הפותחת של חברות התרופות הגלובליות. כיום נמצאות בצמרת רק חברות אמריקאיות ואירופיות.

"טקדה מתכננת להישאר יפנית"

ג'יילס פלטפורד, נשיא תחום קנדה ואירופה בטקדה, האחראי גם על ישראל, אומר בשיחה עם "גלובס" שהחברה תמשיך להתמקד בתחומי הנוירולוגיה, ה-IBD (מחלות מעי דלקתיות) והאונקולוגיה ותתרחב לתחום של מחלות נדירות, המומחיות של שייר. "בשנים האחרונות החברה נכנסת לתחום תאי הגזע, והיא עומדת להשיק גם מוצר CAR-T, כלומר היא פועלת בתחום התרפיה הגנטית", הוא אומר.

איך עסקה כזאת תשפיע על הזהות היפנית של החברה?

"טקדה תמיד הייתה חברה יפנית והיא מתכננת להישאר כזאת. המטה שלנו יישאר ביפן ושם החברה לא ישתנה. יש ערך להיותנו חברת הפארמה הגדולה ביפן, ויש גם ערך להיסטוריה של החברה ולהטמעה של ערכי התרבות היפנית בתוכה".

כשפלטפורד מדבר על ערכי החברה, הוא מכוון לארבעה ערכים מוצהרים שמנחים אותה: אינטגריטי, הגינות, כנות והתמדה, ולארבע מטרות המוצבות בסדר הבא: החולה במרכז, יחסי אמון עם הקהילה, מוניטין מצוינים ורק אחר כך פיתוח הביזנס.

מה המחשבה שעמדה מאחורי המיזוג?

"הכוונה היא להגדיל את היקף הפעילות של החברה, לא רק מבחינה מסחרית. הגודל עשוי לאפשר לנו להשקיע יותר במו"פ, לרכוש מוצרים נוספים ולהפוך את החברה ליציבה יותר בסקטור שהוא באופן כללי לא יציב".

מאיזו בחינה הוא אינו יציב?

"אי-אפשר עוד לשלם עבור המוצרים החדשים את המחירים הנגבים עליהם היום. הבעיה הזאת תיפתר, ואנחנו רוצים להיות חלק מהדיאלוג. חשוב לנו שהמוצרים שלנו, בעיקר המוצרים שמשנים או מצילים חיים, יהיו נגישים לכמה שיותר אנשים. זו גם אחת הסיבות שבגללן חשוב לנו להיות גלובליים יותר, באמצעות רכישת שייר.

"הדיונים שלנו בישראל בתחום הזה מאוד משמעותיים. אנחנו משתפים פעולה עם חברות בתחום הבריאות הדיגיטלית ועם קופות החולים סביב הנושאים של תמיכה דיגיטלית באורח חיים בריא ובטיפול תרופתי מוצלח; תמיכה בטיפול בבית, בעיקר בחולי סרטן ובחולים במחלות מעי דלקתיות שמצבם קשה;  ומודלים של תשלום עבור תוצאה במקום עבור התרופה עצמה".

טקדה גם משתמשת בשירותיה של חברת טלהסופיה, העוסקת בפיתוח סרטוני הדרכה מותאמים אישית לנטילת תרופות. "אנחנו רוכשים את השירות אך ממתגים אותו תחת המותג שלנו כחלק מהרצון שלנו להציע ללקוחות פתרון כולל, מעבר לתרופה היחידה", אומר אריה קרמר, מנכ"ל טקדה בישראל.

מבחינת טקדה, ישראל שייכת לקבוצת קנדה ואירופה שמנהל פלטפורד, מאחר שיש בה מערכת בריאות וטכנולוגיה מתקדמות. 

אילו מודלים של נגישות אתם מיישמים במדינות מתפתחות?

פלטפורד: "בפיליפינים, שם לרוב המוחלט של האוכלוסייה אין כלל ביטוח רפואי, פיתחנו מודל של תשלום עבור תרופות מצילות חיים, שבו כל צרכן משלם לפי יכולתו. איך יודעים מה יכולתו? הבדיקה נעשית דרך חברה עצמאית, שהיא צד שלישי. זה לא פרויקט שאנחנו מתכוונים ליישם כפי שהוא במדינות מפותחות, אולם גם בהן יש לנו פרויקטים מיוחדים שנועדו לוודא שהתרופות מגיעות למי שאין להם, בעיקר תרופות חדשות שאינן מבוטחות עדיין. אנחנו מכירים בכך שהתשלום עבור התרופות הללו הוא גבוה".

מתרחבים בתחום האינובציה

פלטפורד מציין שמאז שנת 2016, טקדה שמה דגש חזק במיוחד על אינובציה, במיוחד באמצעות שיתופי פעולה חיצוניים. "יש לנו היום 180 שיתופי פעולה חיצוניים בתחום המו"פ, ומתוכם 56 נחתמו מאז תחילת 2017. אנחנו רוצים להרחיב את הפעילות הזאת עוד יותר".

בצנרת המוצרים של החברה בתחום הגסטרו (מערכת העיכול), נמצא למשל מוצר מתקדם לטיפול בפיסטולות, מעין תעלות בפי הטבעת הנוצרות בין היתר כתופעת לוואי של קרוהן וקוליטיס - תופעה כואבת הפוגעת מאוד באיכות החיים ואין לה כיום טיפול ייעודי. החברה משתמשת באופן ייחודי בתאי גזע לפיתוח המוצר. חוץ מהמוצר הזה, יש בצנרת תרופה לצליאק שעשויה לאפשר לחולים לשרוד בסביבה שאינה נקייה מגלוטן, תרופות ביולוגיות לקרוהן ולקוליטיס, ומוצר לטיפול בגסטרופורזיס (שיתוק של הקיבה המונע ספיגת חומרים מזינים).

בתחום הנוירולוגיה רכשה החברה לאחרונה תרופה ניסיונית לטיפול בפרקינסון, והיא הרחיבה את ההתוויה של Trintellix, התרופה שלה נגד דיכאון, כך שתטפל גם בהשפעות של הדיכאון על קצב החשיבה. כמו כן יש בצנרת כמה תרופות מבטיחות לטיפול בסרטן וכמה מוצרים בתחום החיסוני, ובראשם חיסון לקדחת דנגי.

בישראל, טקדה היא זכיינית בחממת Futrx לפיתוח תרופות. בזכות שייר, היא תזכה בחוזה עם חברת קמהדע לשיווק התרופה גלסיה לטיפול באמפיזמה תורשתית, ותצטרך להחליט אם היא מעבירה את ייצור המוצר לטקדה ב-2021, כפי שמאפשר לה ההסכם עם קמהדע, או ממשיכה במודל הנוכחי שבו המוצר מיוצר במפעל בבית קמה - אפשרות עדיפה הן לחברה והן מבחינת התעסוקה באזור. 

לדברי קרמר, בתקופה הקרובה ישולבו בחממת Futrx, שהיום מפתחת את התרופות עצמן, יותר פתרונות מתחום הבריאות הדיגיטלית לעולם התרופות. "היזמים הישראלים הם מצוינים ומביאים אלינו פרויקטים מצוינים. עם השנים הם מגיעים לחברות יותר בשלים מהעבר. החיסרון היחיד שלנו הוא שאנחנו קטנים. היה נחמד אם היו יותר מאיתנו".