ההודעה ה"דרמטית" של נתניהו: מבקש עימות עם עדי המדינה - "אפילו בשידור חי"

לאחר ציפייה של מספר שעות, נתניהו מתגונן: "אני האישיות הציבורית הכי מושמצת בתולדות המדינה. אני קיבלתי תקשורת אוהדת? איזה אבסורד, קיבלתי רק עוינות" • מלין כי לא בוצע עימות עם עדי המדינה: "דרשתי עימות פעם אחת - וסורבתי. דרשתי פעם שנייה - וסורבתי. מה יש להם להסתיר?" • בני גנץ הגיב לנתניהו: "הגיע הזמן למנהיגות העוסקת באזרחי המדינה ולא בעצמה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

"הערב אני חושף בפניכם שבמהלך החקירות נגדי דרשתי עימות עם עדי המדינה, רציתי להסתכל להם בעיניים. דרשתי עימות פעם אחת - וסורבתי. דרשתי פעם שנייה - וסורבתי. מדוע? מה יש להם לפחד? מה יש להם להסתיר? לכן הערב אני חוזר על הדרישה הזו לעימות מול עדי המדינה, מצידי שהעימות יהיה בשידור חי. שהציבור יראה הכול, ישמע הכול, ויראה את צדקתי" - כך אמר הערב (ב') ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים מבלפור.

"איך אפשר להגיע לאמת כשלא נותנים לי להתעמת עמם, ומצד שני לא מזמנים עדים שמפריכים את המידע? למשל, שמעתי שלא הזמינו את הממונה על ההגבלים העסקיים, ד"ר אסף אילת. למה לא הזמינו אותו? כי ברשות אולי אמרו לתקשורת שההחלטה על מיזוג בזק-yes התקבלה בלי התערבות שלי. אם זה נכון שד"ר אסף אילת לא זומן, אני דורש שהוא יזומן מיד וישמעו ממנו, שלא התערבתי במיזוג של בזק-yes כמו שלא התערבתי... נהגתי כל הדרך במקצועיות מוחלטת, וההאשמה הכי חמורה נגדי: על מה מדברים כשמדברים על שוחד? כסף מעטפות, חשבונות, איים ביוון? הם מדברים על תקשורת אוהדת. שמעתם את זה?", אמר נתניהו.

"אני האישיות הציבורית הכי מושמצת בתולדות המדינה. אני קיבלתי תקשורת אוהדת? איזה אבסורד, קיבלתי רק עוינות. אם קובעים בפעם הראשונה בהיסטוריה שסיקור חיובי הוא שוחד, אז תחקרו את יאיר לפיד, שנפגש עשרות פעמים עם נוני מוזס בדירת מסתור בסביון ומחק את התיעוד לכך - ואחר-כך הצביע בעד סגירת 'ישראל היום' וקיבל תקשורת אוהדת. אני, שפיזרתי את הכנסת כדי למנוע את החוק - רוצים להעמיד אותי לדין".

"הייתי יכול להפסיק את מסע הציד הנורא הזה נגדי ונגד משפחתי, אילו רק הייתי מציע לחלק את ירושלים ולסגת לקווי 67 ולהפקיר את ביטחון ישראל, אבל אני לעולם לא אעשה את זה. אני אמשיך בעשייה אדירה שהופכת את ישראל לכוח עולה בעולם. אני דורש עימות עם עדי המדינה עכשיו", סיכם נתניהו.

התגובות בקשת הפוליטית לא אחרו לבוא:

ממפלגת חוסן לישראל, בראשות בני גנץ, הגיבו לדברי נתניהו ומסרו: "הגיע הזמן למנהיגות העוסקת באזרחי המדינה ולא בעצמה".

יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, מסר: "עימות עושים עם פוליטיקאים, לא עם עדי מדינה. בוא נדבר על מערכת הבריאות, על מחירי הדיור, על לגליזציה. אגב, אני בעד".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה: "ראש הממשלה אינו כשיר עוד למלא את תפקידו. צפינו בנאום בחירות ציני ועלוב, של מי שמנסה בכל כוחו להימלט מהדין, ובכוונתי לפנות לוועדת הבחירות המרכזית למנוע הישנות של מחזה זה. זו התערבות גסה ובוטה של נתניהו בהליך המשפטי שלו, תוך יצירת דרמה מזויפת מלא כלום והשתלטות על זמן המסך כאחרון הדיקטטורים. האיש הזה, הטובע עד צוואר בפלילים, טרם הפנים כי לא הוא יקבע איך תתנהל החקירה, וכי יש שוטרים פרקליטים ושופטים בירושלים".

יצוין כי השתלטות מן הסוג הזה, על שעה 20:00 בעת שידורי מהדורות החדשות, כאמצעי לזמן אוויר חינם, שהוא למעשה שידורי תעמולה, היא טריק שניתן להשתמש בו רק מספר מוגבל של פעמים בקמפיין.

לפני מספר ימים הודיעו בליכוד כי יונתן אוריך, המשתייך לצוות הפוליטי של ראש הממשלה, וטופז לוק, עובד מדינה בלשכת ראש הממשלה ואחראי על תכני הניו-מדיה של נתניהו, יהיו מבין המובילים של קמפיין הליכוד ב-2019 וגם בעלי זכות חתימה.

בשבוע האחרון הפעילות הפוליטית של נתניהו הילכה על הגבול הדק של פניה לרגשות הליכודיניקים הבוערים ביותר, תוך הכפשת מערכות שלטון החוק במדינה. קטע הווידאו שהפיקו צוות הניו-מדיה של נתניהו, בו הוא ממשיל עצמו לגנב הכורתים לו את ידו, היכה גלים ברשתות החברתיות.

בשיחה עם פעילים שעבדו בקמפיין הבחירות של הליכוד בשנת 2015, נודע ל"גלובס" כי למרות הצטרפות שני מובילי המדיה של נתניהו, אוריך ולוק לקמפיין, נתניהו טרם גייס יועץ בחירות או מנהל קמפיין מוביל, וזאת על אף שפנה למספר דמויות מפתח בימין בנושא הזה.

קמפיין הבחירות של נתניהו, כפי שמתנהל בשבועיים מאז עבר חוק הקדמת הבחירות, ממוקד באישיותו של נתניהו, בדמותו, במנהיגותו. כך למשל הפצת כרזה ובה ציטוט של כתב מדיני של "ישראל היום", בה נכתב: "ההערצה לנתניהו לא מוגבלת לברזיל - מדינת ענק כשלעצמה. בהודו, באפריקה, באמריקה, נתניהו מזוהה אישית ולאומית על-ידי המונים".

המסר הפוליטי העולה מן הכרזה הוא שבליכוד נערכים למערכת בחירות סביב אישיותו הפרטית של נתניהו, הערצה וסגידה אליו, ואולי לא מתכוונים לעסוק בנושאי הביטחון האזורי, סוגיות חינוך, כלכלה, חברת ובריאות.

גם התקפת הדברור בכלי התקשורת של שרי הליכוד נגד הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ (שעוד לא פצה פה במהלך הקמפיין) נראית כמו התקף אמוק נגד אדם שמשקלו הציבורי כלל לא ברור.