אימוץ תקנים ירוקים לא מגיע לפריפריה ולערים חלשות

על הממשלה לסייע לכל העיריות במעבר לתקנים ידידותיים לסביבה

בנייה ירוקה / שאטרסטוק
בנייה ירוקה / שאטרסטוק

בנייה ירוקה כיום לא עולה הרבה יותר מאשר בנייה רגילה ולא ירוקה. כשמדובר על דירות למגורים, שנבנו לפי התקן הישראלי לבנייה ירוקה ברמה של כוכב אחד, תוספת העלות מזערית בשיעור של כ- 1% מעלות הבנייה - לא מעבר לכך, מדובר בכ-5,000 שקל בלבד. והיתרונות לחיסכון לטווח הארוך ולעתיד הירוק שלכם ושל ילדיכם, שווה את האחוז הזה לאין שיעור.

איכות הבנייה ורמת הבנייה בדירות שנבנו בבנייה ירוקה גבוהות יותר. הדבר בעצם אומר כי בדירות הללו יש יעילות אנרגטית, עם בידוד טוב יותר, הצללות, בנייה בחומרי בנייה בריאים, שמספקים בהכרח איכות חיים גבוהה יותר.

מחקרים מצביעים כי בדירות שנבנו על פי התקן לבנייה ירוקה ניתן לחסוך כ20% מחשבון החשמל. המשמעות היא 1,500 שקל בשנה למשפחה - זאת אומרת החזר של ההשקעה על הבנייה הירוקה תוך כשלוש שנים וחסכון אדיר לעתיד.

בישראל קיימות כ-9,300 יחידות דיור שנסתיימה בנייתן, במבנים שנבנו על פי תקן מוכר לבנייה ירוקה.

בדיקה שנערכה על ידי המשרד להגנת הסביבה של תוכניות בניין עיר ב-25 יישובים, ביניהם כל יישובי פורום ה-15, העלתה את הממצאים הבאים: מתחילת 2014 ועד סוף 2017 אושרו 402 תוכניות בניין עיר (תב"ע) שבהן נקבעו תנאים להוצאת היתרי בנייה, הכוללים תכנון המבנה בהתאמה להנחיות הוועדה לבנייה ירוקה בנוסחם היום או עמידה בתקן בנייה ירוקה 5281. בנוסף, 54 תוכניות בניין עיר הן בסטטוס הפקדה, ו-5 נוספות נמצאות בשלב טרום הפקדה. התוכניות כוללות יותר מ-60 אלף יחידות דיור בהיקף של 4.6 מיליון מ"ר למגורים (לפני הקלות).

הנתונים הללו מראים מגמת שיפור יוצאת מן הכלל ברשויות הגדולות והעצמאיות בישראל, אלה שקיבלו החלטה להיטיב עם התושבים שלהם. הטרנד האקולוגי של בנייה ירוקה הפך מזמן לדבר קבוע כשפורום ה-15 אישר ב-2014 שכל הדירות שייבנו בתחום השיפוט של הערים החברות בפורום ייבנו בבנייה ירוקה.

אך מה קורה בשאר היישובים שאינם חברים בפורום ה-15? ניתן לראות בצורה ברורה שבערים אלה אחוז הדירות שנבנות בבנייה לא ירוקה גבוה בהרבה מאחוז הדירות שנבנות בבנייה ירוקה. כך למשל באשקלון שנמצאת בשנים האחרונות בתנופת בנייה גדולה, רק 1,800 דירות ייבנו בבנייה ירוקה מתוך אלפי דירות המתוכננות לקום בעיר בשנים הקרובות. גם ביבנה, שבה קיימת תנופת בנייה, רק 1,500 דירות ייבנו בבנייה ירוקה. ואלה רק כמה דוגמאות.

בעוד מדינות רבות בעולם מאמצות תקנות לבנייה ירוקה וכך מסייעות לתושביהן ליהנות מאיכות חיים גבוהה יותר וליהנות מחסכון כספי משמעותי על ידי חסכון בחשבון החשמל, בישראל כאמור זה נעשה בצורה וולנטרית על ידי ההחלטה של פורום ה-15 שאינה חוק מחייב.

גם חברות הנדל"ן המובילות התחילו בשנים האחרונות לבנות באופן וולנטרי בבנייה ירוקה כדי למצב את עצמן כמובילות את תחום הבנייה ולייצר לעצמן יתרון על פני המתחרות.

אבל למרות שהרשויות המקומיות וחברות הבנייה החליטו לקדם את הבנייה הירוקה בעצמן, זה עדיין לא מספיק. בחלק ממדינות ה-OECD שיעור הבנייה הירוקה מגיע כמעט ל-100% בכל המבנים החדשים שנבנים: דירות ומבני ציבור.

אין שום סיבה שזה לא יקרה גם בישראל, הממשלה רק צריכה להרים את הכפפה ולסייע לפריפריה לקבל את אותם הסטנדרטים שמקבלים תושבי המרכז.

מנכ"לית המועצה הישראלית לבנייה ירוקה