הקנאות לאמונותיו לא מנעה שיח עם יריביו

אבד לנו קול ייחודי בחברה שמאבדת את יכולתה לנהל דיאלוג שפוי, גם תוך מחלוקת

משה ארנס / צילום: יוסי כהן
משה ארנס / צילום: יוסי כהן

מישה ארנס היה אדם מזן שנכחד. המפלגה שאותה יצג שנים בכנסת ובממשלה, הליכוד של היום, אינה דומה לקבוצה שהקיפה את מנחם בגין ויצחק שמיר. כמוהם הוא היה ציוני בכל מאודו ואיש ארץ ישראל וכמוהם הוא היה ישר דרך, צנוע והגון.

מישה ארנס היה קנאי בכל מה שהאמין בו אם היתה זאת ארץ ישראל או מטוס ה"לביא". בשניהם דבק עד יומו האחרון אבל את מאבקיו למענם ניהל בהגינות וביושר. כפוליטיקאי הוא קיבל את הכרעת הרוב גם אם לא תאמה את דעותיו. הייתי שותף פעיל כחלק מצוות השגרירות בוושינגטון כשארנס עמד בראשה בניסיון להגשים את חלום מטוס הקרב הישראלי, אבל "התפכחתי" כשהתברר לי המחיר הפוליטי והכלכלי של הגשמת החלום. ארנס ידע על מעורבותי בהשגת הפיצוי האמריקאי לביטול הפרויקט, ומעולם לא נטר לי טינה על כך.

כהונתו כשגריר ישראל בארה"ב היתה קצרה, אך מעטים יחלקו על ההערכה שהוא זכה לה בוושינגטון ובירושלים. תוארו הרשמי היה אמנם "שגריר", אבל מעמדו היה כשל שר ששותף בדיונים שעסקו בנושאי ישראל-ארה"ב ואלו היו ונשארו תכופים. גם בהמשך דרכו כשר ביטחון וכשר חוץ סייעו לו הרקע האמריקאי, והיכרותו עם המערכת הפוליטית האמריקאית. מאידך, הייתי עד גם לרגעי משבר שבהם הוא היה מעורב, בשל דעותיו שעליהן חלקו בכירי הממשל האמריקאי. במיוחד בנושא יהודה ושומרון ובנושא תגובת ישראל לירי טילי ה"סקאד" העראקים על ישראל במלחמת המפרץ ב-1991. דעתו היתה שעל ישראל להגיב בעוצמה ולא להסתפק במתקפה האמריקאית, והיא הייתה מנוגדת לדעת הממשל, שהפעיל לחצים כבדים על ראש הממשלה דאז, יצחק שמיר, שהחליט בסופו של דבר להימנע מפעולה. ארנס האמין עד יומו האחרון שהיה זה משגה, שפגע באמינות ההרתעה הישראלית.

ייזכרו לטוב גם עמדותיו ופעולותיו לשוויון הזכויות של ערביי ישראל, וכמוהן דעתו הנחרצת, שאותה הביע בפומבי, נגד חוק הלאום. צריך מצפן ערכי כדי לצאת ללא חת וללא משוא פנים נגד עמדת המפלגה, שאליה השתייכת ושאותה ייצגת בכנסת ובממשלה.

במשך שנים רבות אחרי שארנס פרש מהחיים הפוליטיים, הוא המשיך לעסוק בענייני חוץ וביטחון ולעתים קרובות נטל חלק בדיונים, חלקם סגורים ב"מכון למחקרי בטחון לאומי". רק למעטים בישראל יש את עושר ועומק הניסיון והעשייה בעניינים אלו, כפי שהיו למשה ארנס. אבד לנו קול ייחודי של אדם ייחודי בחברה שמאבדת את יכולתה לנהל דיאלוג שפוי, גם תוך מחלוקת. יהי זכרו ברוך.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS