מותק הפרויקט התכווץ: כך צפויה להצטמצם תוכנית המגורים הענקית בהרצליה

בותמ"ל קידמו תוכנית לבניית 12 אלף יח"ד במתחם שדה התעופה של הרצליה, אך התוכנית הציתה מחאה ציבורית נרחבת בעיר • ראש העיר משה פדלון: "מדובר במספר דירות דמיוני וחסר שחר" • בשבוע שעבר נקבע שבמתחם סמוך ייבנו 1,100 דירות

שדה תעופה הרצליה רחוב כנפי נשרים / צילום: איל יצהר
שדה תעופה הרצליה רחוב כנפי נשרים / צילום: איל יצהר

האם המחאה נגד תוכנית הבנייה המסיבית על קרקעות שדה התעופה בהרצליה נושאת פרי? בעבר טענו בותמ"ל כי בכוונתם לפעול להקמת 12 אלף יח"ד על קרקעות שדה התעופה בהרצליה שעתיד להיסגר. שטח המתחם עומד על כ־2,160 דונם. התוכנית עוררה מחאה ציבורית בהרצליה, היות ומדובר בתוכנית מסיבית שמשמעותה תוספת של למעלה מ־30 אלף תושבים, בהערכה שמרנית. נכון להיום מתגוררים בעיר כ־100 אלף תושבים. בשבוע שעבר נדונה התוכנית במסגרת ישיבת קבינט הדיור.

"זה חוסר אחריות של הותמ"ל"

כמה יחידות דיור מתכננת הממשלה להקים במקומו של שדה התעופה בהרצליה? המגמה שהובעה בקבינט הדיור לאפשר הקמת 12 אלף יחידות דיור, הביאה למחאה חריפה מצד עיריית הרצליה. גם ראש העירייה משה פדלון התייחס לאחרונה לתוכנית ואמר כי: "בתנאים הנוכחיים, אין היתכנות לבניית 12 אלף יחידות דיור. מדובר במספר דמיוני וחסר שחר ויהיה זה חוסר אחריות של הותמ"ל אם חברי הוועדה לא יראו לנגד עיניהם את המשמעויות התשתיתיות של היקף בניה בסדר גודל שכזה, הדורש תשתיות לאומיות של מחלפים, תחנת רכבת, חשמל מים ועוד. לא תהיה כל תוספת בניה בעיר ללא מענה הולם של תשתיות שיאפשרו גן לכל ילד, גינות ציבוריות, נגישות תחבורתית וכל הנדרש על מנת לקיים חיים עירוניים איכותיים".

בשבוע שעבר נדונה התוכנית במסגרת ישיבה של קבינט הדיור בראשות זאב ביילסקי. בישיבה הוחלט להכריז על המתחם כ'מועדף', אך על רקע הביקורת על התוכנית נמנעו המשתתפים לעסוק בכמות הדירות שייבנו בפרויקט והסתפקו בנוסח מעורפל בלבד "היקף יחידות הדיור המוצע במתחם יקבע במהלך התכנון, אך לא יקטן מהמינימום הנדרש על פי החוק", הוחלט בישיבה.

ובמקביל ייבנו 1,100 דירות בסמוך

במקביל הוחלט באותה הישיבה להקים 1,100 דירות במתחם סמוך (מתחם המט"ש. א"מ) ששטחו 260 דונם ושנמצא בין גליל ים, רמת השרון ונתיבי איילון. מדובר במספר שגדול ב־300 דירות מהצהרות שנשמעו בעבר לגבי הבנייה על קרקע זו. ההערכה היא, כי תכנית זו תתקל בהתנגדויות פחותות, משום שהמקום נמצא מחוץ לשכונות העיר הקיימות, ואין באיזור תושבים רבים שיימחו כנגד התוכניות. גם פדלון התבטא בעבר, כי הוא מעדיף להוסיף יחידות דיור בעיר במתחם המט"ש ובאמצעות התחדשות עירונית בתוך העיר.