ההחלטה הראשונה של הנגיד החדש: לא צפויה הודעה על עוד העלאת ריבית

פרופ’ אמיר ירון לא צפוי "לטפל" בריבית בישיבה הראשונה שלו בראש הוועדה המוניטרית • אבל הבשורה עשויה להגיע מעדכון למטה של תחזית הצמיחה של 2019, שעליה מאותתים גם האנליסטים

פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ
פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

בנק ישראל אינו צפוי להודיע היום (ב') על העלאה נוספת בריבית. אולם הודעת הוועדה המוניטרית של הבנק על גובה הריבית במשק צפויה לעורר עניין, ולו רק בשל העובדה שזו תהיה ההחלטה הראשונה שתקבל הוועדה בראשותו של נגיד בנק ישראל החדש, פרופ' אמיר ירון.

הנגיד צפוי לערוך מסיבת עיתונאים שתעסוק גם בתחזית המעודכנת של חטיבת המחקר של הבנק. התחזית הקודמת של חטיבת המחקר שהוצגה בספטמבר צפתה העלאת ריבית אחת בתחילת 2019.

ואולם, בנובמבר הפתיעה הוועדה המוניטרית כשהחליטה להעלות את ריבית בנק ישראל ל-0.25% ואותתה על העלאות ריבית נוספות. הנימוק המרכזי להחלטה היה כי חברי הוועדה השתכנעו שקצב עליית המחירים התבסס מעל 1% בחישוב שנתי ולא מדובר בתופעה זמנית.

גם אנליסטים "ניציים" שצפו את העלאת הריבית, סבורים כי העלאת ריבית נוספת מחר, איננה בגדר תרחיש סביר. אחד מהם הוא יונתן כץ מלידר שוקי הון שהעריך היום, כי בהמשך 2019 יהיו שתי העלאות ריבית בהמשך השנה ויחד עם שתיים נוספות ב-2020 תגיע הריבית ל-1.25% בסוף 2020. "תחזית ריבית אגרסיבית יותר עלולה לשקף גישה מוניטרית ניצית יותר של הנגיד החדש", אמר היום כץ ל"גלובס".

לצד הריבית תעמוד במרכז העניין תחזית הצמיחה המעודכנת של בנק ישראל, זאת לאור נתוני צמיחה מאכזבים שפרסמה בשבוע שעבר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במסגרת אומדן מוקדם ל-2018.

על-פי האומדן, מעריכה הלמ"ס כי המשק הישראלי צמח ב-2018 ב-3.2% בלבד, לעומת 3.4% בתחזיות הצמיחה המעודכנות ו-3.7% בתחזית האחרונה של חטיבת המחקר של בנק ישראל. על-פי התחזית האחרונה של חטיבת המחקר של בנק ישראל אמורה הצמיחה ב-2019 להגיע ל-3.6%, אולם בשבועות האחרונים הורידו מרבית האנליסטים את תחזיות הצמיחה שלהם ל-2019. כך למשל צופה אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, צמיחה של 2.2% בלבד ב-2019. זבז'ינסקי מסביר את העדכון למטה בנתוני הצמיחה החלשים ל-2018, בירידות בשווקים הגלובליים ובהאטה בצמיחה ובגידול בסחר העולמי, על-רקע מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין - שמשפיעה על המשק הישראלי. בנוסף סבור זבז'ינסקי כי הירידות במניות חברות הטכנולוגיה יביאו ב-2019 לירידה במספר האקזיטים, גיוסי העובדים והפעילות הכלכלית בכלל בענף ההייטק הנחשב לקטר צמיחה מרכזי של המשק. "בשלושת מנועי הצמיחה של המשק, ההייטק, הנדל"ן והצריכה הפרטית אנחנו מזהים סימנים להאטה", אמר היום זבז'ינסקי.