עידן עופר, יקיר המשקיעים: או.פי.סי רוכשת עוד 5% מצומת אנרגיה ב-27 מיליון שקל

צומת אנרגיה מקדמת פרויקט להקמת תחנת כוח המונעת באמצעות גז טבעי בהיקף של כ-396 מגוואט, סמוך לצומת פלוגות • מניית או.פי.סי אנרגיה מסתמנת כטובה ביותר בגל ההנפקות של 2017-2018 בבורסת תל אביב

חברת או.פי.סי אנרגיה  (OPC) הנמצאת בשליטת חברת ההחזקות קנון של עידן עופר (מחזיקה בכ-76%), רוכשת את יתרת המניות (5%) בחברת צומת אנרגיה. זאת, לאחר הסכמות אליהן הגיע בשבוע שעבר בעל השליטה עופר עם ועדת הריכוזיות, במסגרתן התחייב שלא לפעול בתחום התקשורת בישראל במשך 25 שנים כתנאי לקבלת רישיונות לייצור חשמל. במסגרת זו התחייב עופר למכור את מלוא זכויותיו בזכיינית הערוץ המסחרי "רשת" - כחלק מהליך המיזוג של הערוץ עם ערוץ עשר - לגוף שאינו גורם ריכוזי ושאינו קשור אליו. 

הבוקר דיווחה OPC לבורסה כי התקשרה בהסכם עם בעלי מניות פרטיים המחזיקים ב-5% ממניות חברת צומת אנרגיה, לרכישת מניותיהם תמורת סכום של כ-27 מיליון שקל (לפי שווי של 540 מיליון שקל לצומת אנרגיה), בכפוף להתקיימות מספר אבני דרך. עם חתימת הסכם המכר יבוצע תשלום ראשון בהיקף של 1.5 מיליון שקל, והיתרה תשולם בשני תשלומים כשהסכום העיקרי, 21 מיליון שקל, ישולם במועד השלמת הסגירה הפיננסית של הפרויקט.

צומת אנרגיה הינה חברה "המקדמת פרויקט להקמת תחנת כוח, המונעת באמצעות גז טבעי בטכנולוגיה קונבנציונלית במחזור פתוח", בהיקף של כ-396 מגוואט, בסמוך לצומת פלוגות שליד קריית גת.

או.פי.סי רכשה במהלך 2017 את החזקתה הנוכחית בצומת אנרגיה מידי החברה ההולנדית Ipswich Holdings Netherlands B.V (שהחזיקה 47.5%) ורפק אנרגיה (47.5%), בכ-23 מיליון דולר (כ-85 מיליון שקל). העסקה הנוכחית, לכן, מגלמת שווי גבוה פי כמה לצומת אנרגיה לעומת העסקה שבוצעה לפני כשנה וחצי בלבד.

רכישת 95% מצומת בוצעה למרות שוועדת הריכוזיות המליצה באוגוסט אותה שנה לרשות החשמל שלא להעניק לקנון רישיון להקמת תחנת כוח בצומת פלוגות שליד קריית גת, בנימוק שמדובר בקבוצה הריכוזית ביותר במשק בישראל (אשר כוללת גם את החברה לישראל, שגם היא בשליטת עידן עופר).

התחנה לייצור חשמל של צומת אנרגיה מיועדת בעיקר לגיבוי בעת שיאי ביקוש, כלומר היא תחנה בעלת יעילות אנרגטית נמוכה יחסית, אך ניתנת להתנעה מהירה, בתוך דקות ספורות.

מניית או.פי.סי אנרגיה
 מניית או.פי.סי אנרגיה

מפעילה תחנת ייצור חשמל בנגב ומקימה תחנה בחדרה 

באו.פי.סי מדגישים כי "השלמת פרויקט צומת כפופה להתקיימותם של תנאים מקדימים שונים, לרבות השלמת סגירה פיננסית". זאת, לאחר שבספטמבר אשתקד התקשרה צומת אנרגיה עם פראט אנד וויטני האמריקאית בהסכם הקמה ותפעול בהיקף של כ-300 מיליון דולר לתחנה, בכפוף לתנאים שונים. מניית OPC רשמה בשעות הצהריים עלייה של כ-3%. מאז החלה להיסחר בבורסה לפני כשנה וחצי הוסיפה מניית OPC קרוב ל-80% לערכה, ושוויה של החברה צמח לכ-2.8 מיליארד שקל - מה שהופך אותה למניה הטובה ביותר בגל ההנפקות של 2017-2018 בבורסה בת"א.

OPC רותם מפעילה כיום תחנת ייצור חשמל בגז טבעי במישור רותם בהיקף של 466 מגוואט, ומקימה בחדרה תחנה נוספת בהיקף של כ-148 מגוואט. החברה מפעילה תחנות כוח נוספות לייצור חשמל בגז טבעי בחברות הבנות - בזן ומפעלי ים המלח, בהיקף כולל של כ-600 מגוואט.

את הרבעון השלישי של 2018 סיימה החברה עם הכנסות של כ-342 מיליון שקל, ירידה של 1.5% לעומת ההכנסות ברבעון המקביל אשתקד. השורה התפעולית הצביעה על שיפור של 26% ברווח שהגיע לכ-78 מיליון שקל, ובשורה התחתונה הציגה החברה עלייה של 15% ברווח הנקי שהגיע לכ-30 מיליון שקל. את תשעת החודשים הראשונים של 2018 סיימה OPC עם יציבות בהכנסות ברמה של 993 מיליון שקל, בעוד השורה התחתונה הראתה שיפור של יותר מפי 3 לרווח נקי של כ-75 מיליון שקל, בעקבות שיפור ברווח התפעולי וירידה חדה בהוצאות המימון של החברה.