מ-90% משכנתא עד חוק השיפוצים: מה יעלה בגורל הצעות החוק הנדל"ניות שנתקעו בצנרת הכנסת

בכנסת ה-20 שפוזרה בשבוע שעבר עברו כמה הצעות חוק ותקנות משמעותיות לענף הנדל"ן • הצעות חוק רבות אחרות נתקעו, ובהן 90% משכנתא, חוק השיפוצים והניסיון להסדיר את תחום השכירויות • "גלובס" מנתח את הסיכוי שלהן לעבור אחרי שתיבחר הכנסת הבאה

תנופת בנייה / צילום: איל פישר
תנופת בנייה / צילום: איל פישר

הכנסת שפוזרה בשבוע שעבר הייתה פעילה במיוחד בחקיקה והצעות חקיקה בענייני נדל"ן ובנייה. בין היתר עברו לאחרונה חוק שמחייב הצבת עוזר בטיחות בכל אתר בנייה, ותקנות שמבטיחות מסלולים של פיצוי לקשישים בפרויקטים של פינוי בינוי. ממש ברגע האחרון בשבוע שעבר עבר בקריאות שנייה ושלישית גם החוק להסדרת חברות כוח אדם ייעודיות להעסקת מנופאים.

לצד אלה, הצעות חוק רבות לא התקדמו, או שהתקדמו בתהליך החקיקה אולם לא הספיקו לעבור אישור סופי בכנסת. אין לדעת אם חלקן יעלו בעתיד לסדר היום, ומתי ובאיזה ניסוח. עו"ד שחר בן עמי, שותף במשרד שרקון, בן עמי, אשר & נאמן, קינן ושות', לא בטוח שהעובדה שכל החוקים לא עברו היא גרועה כל כך. לדבריו "20 תיקונים לחוק התכנון והבנייה במשך ארבע-חמש שנים - האם זה באמת מזרז או מעכב? שינו גם המון תקנות, בחניה וברישוי.

"בסופו של דבר אולי היה כדאי לעצור ולשאול אם כל זה לא מסרבל את ההליכים התכנוניים כי הטמעה של הליכי חקיקה אורכת זמן רב. זה לא מצב בריא שמי שפועל בתחום לא מצליח לעקוב אחרי מה שקורה. לא צריך לקפוץ. הקמת הוותמ"ל יש בה פוטנציאל להקמת יחידות הדיור, אבל לא כל תיקון הוא בעל משמעות".

הנה כמה מההצעות שעמדו על סדר היום בקדנציה הנוכחית, וספק אם נראה אותן שוב. 

90% משכנתא

סטטוס: אין תזכיר חוק

סבירות להשלמה: נמוכה

לפי היוזמה מעוררת המחלוקת של שר האוצר משה כחלון, רוכשי דירה ראשונה יוכלו לקבל משכנתא בגובה 90% משווי הנכס (במקום 75% כיום), והמדינה תיתן ערבות ל-15% מהסכום. ההצעה הזו זכתה לביקורת חריפה ולא הגיעה לכדי ניסוח של הצעת חוק. בינתיים המגבלה על הרוכשים נשארת בעינה.

אורלי לוי / צילום: אוסף התצלומים הלאומי
 אורלי לוי / צילום: אוסף התצלומים הלאומי

חוק השיפוצים

סטטוס: נפל בקריאה שלישית במליאת הכנסת

סבירות להשלמה: בינונית

הצעת החוק הוגשה בשיתוף משרדי השיכון והמשפטים, ונועדה לגרום לכך שקבלני שיפוצים יעבדו עם רישיון ויחויבו לתת אחריות על העבודה לפחות לשלושה חודשים לאחר גמר העבודה. בין היתר הוצע לעגן בחקיקה את אחריות המבצע לתקלות בשיפוצים על עבודה בהיקף כספי של 20 אלף שקל ומעלה. קבלן השיפוצים יהיה אחראי לכל ליקוי שנתגלה בעבודת השיפוצים שביצע למשך תקופת האחריות הקבועה בחוק לגבי נכס חדש מקבלן, אבל לא פחות משנה.

חוק רשם השכירויות

סטטוס: נעצר בוועדת השרים

סבירות להשלמה: לא גבוהה

לפי הצעת החוק, שהוגשה לוועדת השרים בתיאום בין שרי האוצר והמשפטים ימונה, "אדם הכשיר להתמנות לשופט בית משפט השלום, לרשם לענייני שכירות דירות למגורים". לפי ההצעה "משכיר יעביר לרשם בתוך חודש מיום כריתה, הארכה, או חידוש חוזה שכירות למגורים למשך שנה ומעלה פרטים אלה, כפי שהם מופיעים בחוזה השכירות: כתובת הדירה המוזכרת, סכום דמי השכירות ושטח הדירה". לפי ההצעה הרשם ינהל מרשם לענייני דירות למגורים שיועמד לעיני הציבור, זאת ללא ציון שמות השוכר והמשכיר.

ח"כ רועי פולקמן / צילום: תמר מצפי
 ח"כ רועי פולקמן / צילום: תמר מצפי

תקנות המתווכים

סטטוס: היו צריכות לעבור בוועדת הכלכלה לפני חתימה סופית

סבירות להשלמה: בינונית

תקנות המחייבות שקיפות בתיווך נכסים להשכרה. בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "חוק המתווכים במקרקעין קובע כי מתווך במקרקעין לא יהא זכאי לדמי תיווך, אלא אם כן חתם הלקוח על הזמנה בכתב לביצוע פעולת תיווך במקרקעין. כעת, התקנות החדשות קובעות כי בעסקת שכירות ייכלל בהזמנה בכתב לביצוע פעולת תיווך במקרקעין, גם הסכום המוסכם של דמי התיווך או שיעור דמי התיווך המוסכם בנוגע לכל אחד מהצדדים לעסקת השכירות, שפעולת המתווך מבוקשת לגביה".

רישוי עצמי

סטטוס: לא נכתב תזכיר חוק

סבירות להשלמה: נמוכה

היוזמה, שכבר הועלתה על השולחן בעבר, הייתה לאפשר לאדריכלים שיקבלו אישור לכך, לאשר תוכניות בנייה בעצמם, כדי לקצר ולייעל את הליכי הרישוי. בשבוע שעבר הודיע קבינט הדיור כי יוקם צוות שיבדוק את האפשרות לקצר הליכים בהיתרי בנייה, שיגיש בתוך 60 יום הצעות, וזו אחת מהן.

הגנה על חברים בקבוצת רכישה

סטטוס: אושרה בוועדת השרים לחקיקה

סבירות להשלמה: בינונית

ההצעה, הידועה גם בשם 'חוק ענבל אור', גובשה לאחר שבשנים האחרונות פורסמו פרשיות קשות כמו פרשת ענבל אור ופרשת אדמה, שבהן נגרמו נזקים לרוכשים שסמכו על מארגני קבוצת רכישה ואיבדו את כספם. נזכיר כי החוקים הקיימים לשם הגנה על רוכשי דירה אינם חלים על קבוצות רכישה.

הקצאת שטחים ציבוריים לרשויות במיזמי בנייה

סטטוס: בהכנה לקריאות שנייה ושלישית

סבירות להשלמה: בינונית

ההצעה לתיקון חוק התכנון והבנייה לפיה יוקצו לטובת הרשויות המקומיות 25% מתוספת הבנייה במיזמי התחדשות עירונית קודמה על ידי משרד האוצר ומשרד המשפטים. לפי ההצעה, את השטחים שיוקצו לטובת הרשות המקומית, תוכל הרשות לייעד עבור מבנים שישרתו את צורכי הציבור, כדוגמת בתי ספר, גנים, מרכזים ציבוריים ועוד. היזמים הביעו התנגדות עזה לרעיון הזה, שכן לא הוגדר בדיוק אילו שימושים יהיו מותרים. כעת, אפשר להניח שרווח להם.

שומה מוסכמת

סטטוס: בהכנה לקריאות שנייה ושלישית 

סבירות להשלמה: גבוהה

תיקון לחוק התכנון והבנייה שמבקש לקבוע כי במקרה של שומות שגובה היטל ההשבחה בגינן יהיה עד 70 אלף שקל, רשאי החייב בהיטל לפנות תוך 45 יום לוועדה המקומית בבקשה לשוב ולבחון את סכום החיוב. הבקשה תובא בפני ועדת משנה להיטלי השבחה, שרשאית לקבוע היטל השבחה בסכום שונה.

הגברת האכיפה על עבירות בנייה מחוץ ליישובים ‎​

סטטוס: בהכנה לקריאות שנייה ושלישית 

סבירות להשלמה: גבוהה

תיקון 109 לחוק התכנון והבנייה מבקש להגביר את האכיפה לעבירות בנייה מחוץ לקו הכחול של היישובים, ולשם כך מרחיב סמכויות הריסת בתים, מרחיב טווחי זמן לביצועם, מגביל ביקורת שיפוטית ועוד. 

חריגות בנייה / צילום: שלומי יוסף
 חריגות בנייה / צילום: שלומי יוסף

הגבלת הפטור מהיטל השבחה על מוסדות

סטטוס: בהכנה לקריאה ראשונה

סבירות להשלמה: בינונית

למוסדות ציבור - ביניהם מוסדות דת, תרבות, ספורט וכו' - יש פטור מהיטל השבחה, והצעת חוק של ח"כ דוד אמסלם נועדה לצמצם את הפטור הגורף שניתן להם.

מידע מורחב לדיירים 

סטטוס: בהכנה לקריאות שנייה ושלישית

סבירות להשלמה: בינונית-גבוהה

תיקון לחוק המכר שמבקש לתת לרוכש הדירה מידע על המצב התכנוני של המתחם שעליו בנוי הבניין ושל החלקות הגובלות, וכן על שינויים שבכוונת המוכר ליזום.

עידוד בנייה להשכרה

סטטוס: בהכנה לקריאות שנייה ושלישית

סבירות להשלמה: בינונית

הצעת חוק לעידוד השקעות הון (תיקון מס' 74), שלפיה חברה שמקבלת הטבות מס על בנייה להשכרה, תקבל הטבה גדולה יותר ככל שהנכס יוצא להשכרה לתקופה ארוכה יותר. כמו כן הוצע להפחית את מס הרכישה על הקרקע שעליה ייבנה הבניין להשכרה.