כיטוב פארמה צונחת לאחר הזינוק הפראי לאחר הסכם המסחור למוצר המוביל

חברת התרופות הודיעה בסוף השבוע כי חתמה על הסכם מסחור לתרופה נגד כאב - המוצר המוביל שלה • במסגרת ההסכם, כיטוב תקבל 3.5 מיליון דולר מיידית, 60% מהרווח עד תקרה של 15 מיליון דולר ולאחר מכן 40% מהרווח

חברת הביומד ביוליין / צילום: אתר החברה
חברת הביומד ביוליין / צילום: אתר החברה

חברת כיטוב פארמה , הנסחרת בתל אביב ובנאסד"ק, הודיעה במהלך סוף השבוע כי חתמה על הסכם מסחור למוצר המוביל שלה, תרופה נגד כאב, שבה משולבת תרופה להורדת לחץ דם. המוצר כבר מאושר לשיווק, אך החברה טרם החלה לשווקו. ביום חמישי עלתה מניית החברה 70% בתל אביב. בנאסד"ק העליות נעצרו אחרי 45%, ועקב כך יורדת מניית החברה 15% בשעה זו בת"א, ונסחרת לפי שווי של כ-60 מיליון שקל.

במסגרת ההסכם תקבל כיטוב 3.5 מיליון דולר במזומן מיידית, וכן 60% מהרווחים מהמוצר (כלומר הכנסות בניכוי עלויות מסוימות שהוסכמו בין הצדדים, אך ללא ניכוי כל העלויות העקיפות של המשווקת), וזאת עד לתקרה של 15 מיליון דולר. כשתקרה זו תושג, ישתנה ההסכם כך שכיטוב תקבל 40% מהרווח (על פי אותו אופן חישוב). כיטוב תייצר את המוצר, שהינו תרופה, ואילו המשווקת תהיה אחראית על כל הוצאות השיווק והמכירות. ההסכם הוא לתקופה של 15 שנים, וניתן להארכה לשנתיים נוספות.

המשווקת היא חברת Coeptis, חברה פרטית שהוקמה על-ידי מספר יוצאי חברות תרופות, ופיתחה פורטפוליו של תרופות גנריות וסמי-גנריות, לצד מספר תרופות אינובטיביות שהיא מפתחת בעודה בונה את יכולות השיווק והמכירות שלה. קואפטיס היא חברה פרטית. בשלב הנוכחי רוב המוצרים שלה גנריים, כאשר מוצר "גנריקה משופרת" ראשון אמור להיות מושק ב-2019. מן הבחירה הזו המוצר של כיטוב מתאים, משום שהוא מוצר גנריקה משופרת שניתן למכור בפרמיה מסוימת על המוצרים הגנריים שמהם הוא מורכב. קופטיס מסרה היום כי היא מעריכה כי תשיק את המוצר במחצית השנייה של 2019.

כיטוב: תעודת זהות
 כיטוב: תעודת זהות

שתי תרופות בגלולה אחת

כיטוב הוקמה כאשר יו"ר החברה פול ווימאק שם לב שחולים נוטיפ לקחת תרופות לכאב אשר מעלות את לחץ הדם שלהם במינון יתר, אך את התרופות להורדת לחץ הדם, שאין רואים את תועלתן באופן מיידי, הם נוטים לשכוח, ועלה בדעתו שניתן לתקן זאת על-ידי שילוב של שתי התרופות באותה הגלולה. כלומר, לא מדובר בהמצאה פורצת דרך בעולם התרופות, אולם תהליך הפיתוח של המוצר - כך שיצליח להכיל במקביל את שתי התרופות מבלי שיפריעו אחת לשנייה - אינו לגמרי טריוויאלי.

כיטב מעריכה, כי אם חברות הביטוח ירוויחו מכך שהחולים נוטלים את שתי התרופות במינונים הרצויים, הן יסכימו לשלם עבור המוצר המשולב, ו/או לגבות מן החולים השתתפות עצמית נמוכה יותר, מה שיוביל את החולים לבחור במוצר.

מנכ"ל כיטוב, יצחק ישראל, ציין כי ל-44% מהמבוגרים בארה"ב יש גם לחץ דם גבוה וגם כאבי פרקים, השילוב שעבורו מתאימה התרופה. לכיטוב כבר יש הסכמי שיווק למוצר בסין ובצפון קוריאה, אם כי המוצר עדיין אינו מאושר לשיווק במדינות אלה. כיטוב מצפה להשתמש בהכנסות מן המוצר לקידום צנרת המוצרים האינובטיביים שלה, ובראשה מוצר לטיפול בסרטן שמקורו בחברת נובוטיר.