הכסף שאחרי ההפרטה: משרד הביטחון הזמין מאלביט תחמושת ב-1.25 מיליארד שקל

התחמושת תסופק לזרוע היבשה של צה"ל עד לשנת 2030 • במשרד הביטחון אמרו כי הזמנת התחמושת מאלביט מערכות מהווה מימוש ההסכם להפרטת תעש • התחמושת תיוצר במפעלים החדשים של אלביט ברמת בקע

בצלאל מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות / צילום: תמר מצפי
בצלאל מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות / צילום: תמר מצפי

עסקת נשק משמעותית נוספת בין משרד הביטחון לבין אלביט מערכות, שהשלימה באחרונה את הרכישה של התעשייה הצבאית (תעש) מהמדינה: מספר ימים לאחר שהחלה 2019, המשרד הודיע כי מנהל הרכש שלו השלים עסקה לרכש תחמושת בהיקף של 1.25 מיליארד שקל לזרוע היבשה של צה"ל.

העסקה החדשה צפויה להתבצע בין השנים 2025-2030. זאת, במטרה לשמר רצף של הזמנות מצד צה"ל ומערכת הביטחון מאלביט מערכות, שאמורה להעתיק את מפעלי תעש לרמת בקע שבנגב במהלך השנים הקרובות.

על הרכש הנרחב של תחמושת מסוגים שונים מצד מערכת הביטחון סוכם כבר לפני מספר שנים, במסגרת המהלכים שהובילה המדינה במטרה לשפר את האטרקטיביות של תעש, לקראת מכירתה.

"השופינג" של מערכת הביטחון בתעש
 "השופינג" של מערכת הביטחון בתעש

באחרונה אלביט מערכות השלימה את תהליך הרכישה של תעש, בסכום של כ-1.9 מיליארד שקל. במסגרת ההסדרים שאליהם הגיעה אלביט עם המדינה נקבע שהיא תפנה בשנים הקרובות שטחים נרחבים באזור רמת השרון לטובת טיהור ובנייה ותעתיק את מפעלי תעש לרמת בקע שבנגב.

עוד טרם מכירת תעש, מערכת הביטחון גיבשה מתווה של רכש תחמושת מסוגים שונים מתעש, בין השאר כדי לשמר את יכולות הייצור שלהם בישראל אף שמדובר בקווים שאינם רווחיים לחברה.

כך, בחודש ינואר 2017 משרד הביטחון דיווח על הזמנה בהיקף של 1.75 מיליארד שקל שתועבר לתעש, לייצור ולאספקה של תחמושת בין השנים 2019 ל-2025 כשבכל שנה יוזרמו אל החברה הזמנות בהיקף של כ-250 מיליון שקל. גורמים במערכת הביטחון אמרו היום ל"גלובס" כי ההזמנה החדשה, שעליה דיווח הבוקר משרד הביטחון, מהווה המשך למתווה הרכישות מתעש.

התחמושת שהזמין משרד הביטחון בהזמנה האחרונה שהועברה לאלביט, תיוצר כבר במפעלים החדשים שהחברה תקים ברמת בקע. במערכת הביטחון רואים בהזמנות אלה תמריץ לאלביט להיצמד לתכנית להעברת פעילות היצור של תעש לרמת בקע, תוך ביצוע השקעות משמעותית בהקמת תשתיות יצור חדישות.

עם זאת, לאלביט כבר יש תמריץ לעמוד בלוחות הזמנים הקשורים למעבר לנגב, כמו קבלת החזר כספי מלא בהיקף של כ-2 מיליארד שקל מהמדינה, על הוצאות המעבר שלה לרמת בקע. מדובר בסיכום שהושג במסגרת המו"מ בין אלביט לבין המדינה, על רכישת תעש.

בלי קשר לתכניות ההצטיידות בתחמושת של תעש במהלך העשור הקרוב, והיקפן שמוערך בכ-3 מיליארד שקל, לפני חודשים אחדים משרד הביטחון העביר לחברה הזמנה בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים לאספקת רקטות מדויקות לטווחים שונים, שישמשו את חיל הטילים החדש שצה"ל מקים. זאת על פי החלטה שקיבלו שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן והרמטכ"ל היוצא גדי איזנקוט.

על פי הערכות, במהלך השנים הקרובות ההצטיידות של צה"ל ברקטות מתוצרת תעש שבידי אלביט תסתכם במיליארדי שקלים.