יצוא הקנאביס לא יעלה היום להחלטת ממשלה

(עדכון) - העובדה שהנושא לא עלה לדיון מפחיתה את הסיכוי שתתקבל החלטה בנושא בכנסת הנוכחית • אם אמנם תידחה ההחלטה לכנסת הבאה, משמעות הדבר היא שיצוא קנאביס מישראל בפועל יחל לא לפני 2020

חממת גידול קנאביס / צילום: אתר חברת טילריי
חממת גידול קנאביס / צילום: אתר חברת טילריי

סוגיית יצוא הקנאביס מישראל לא תעלה היום (א') להחלטת ממשלה, וזאת למרות שלאחר שכל ההתנגדויות הרשמיות הוסרו, ציפה הסקטור כי החלטה בעניין תתקבל במהירות האפשרית.

היום פורסם סדר היום לדיון בממשלה, שלא כלל את נושא יצוא הקנאביס. העובדה שהנושא לא עלה לדיון מפחיתה את הסיכוי שתתקבל החלטה בנושא בכנסת הנוכחית. אמנם ישנן עוד כ-12 ישיבות בהן הנושא יכול להעלות פוטנציאלית על הפרק, אולם העובדה שלא עלה היום מעידה על כך שאינו גבוה כעת בסדר העדיפויות של הממשלה.

אם אמנם תידחה ההחלטה לכנסת הבאה, משמעות הדבר היא שיצוא קנאביס מישראל בפועל יחל לא לפני 2020.

לפני כשבועיים עבר חוק יצוא הקנאביס בכנסת, אולם חוק זה אינו מאפשר עדיין יצוא של קנאביס מישראל. מטרת החוק שיזם ח"כ יואב קיש היא להעניק סמכויות ותקציבים למשרד לביטחון פנים, כדי שהמשטרה תוכל למנוע זליגה של קנאביס מן החוות הרבות הצפויות לקום בעקבות ההחלטה (אם אכן היצוא יאושר בתקופה בה הוא יהיה עדיין רלוונטי לשוק הגלואלי). חוק זה מסיר את התנגדותו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן (הליכוד), אשר באופן רשמי הצטרף כתומך בחוק.

מי שעדיין לא הביע את דעתו בעניין החוק באופן רשמי הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנובמבר טען שר האוצר משה כחלון כי מי שמעכב את היצוא הוא נתניהו, אשר מונע מן ההצעה לעלות לסדר היום למרות שיש לה רוב בממשלה. באפריל עלתה ההצעה לסדר היום של הממשלה, ואז ארדן התנגד ונתניהו מינה ועדה מיוחדת לבדיקת הסוגיה. הועדה, בראשות פרופ' אבי שמחון, טענה כי בניית סקטור קנאביס ליצוא מישראל היא פחות אקרקטיבית מכפי שנטען על-ידי, למשל, משרד החקלאות והאוצר, אולם בכל זאת הוועדה הגיעה למסקנה כי אין מניעה לאשר את היצוא.

מאז לא עלה העניין לדיון רשמי. אחת ההערכות בסקטור בעניין היא שנתניהו אינו רוצה להצטייר מול ארה"ב כמי שתומך רשמית בקנאביס רפואי, כאשר ממשלת ארה"ב הפדרלית עדיין רואה במוצר סם, למרות החלטות של מדינות מסוימות להתיר את השימוש בו אפילו לא בהכרח לשימוש רפואי. אם אמנם יאושר היצוא בהצעת המחליטים, הוא כנראה יתאפשר בפועל תוך 6-8 חודשים.

כ-15 חברות בשוק ההון הישראלי, ממתינות לאישור היצוא כדי להצדיק את השוויים שלהן בבורסה. הערכות ההכנסות הפוטנציאליות מיצוא קנאביס מישראל משתנות מאוד, ונעות בין 250 מיליון שקל הערכתו של פרופ' אבי שמחון שמונה על-ידי נתניהו לבחון את ההחלטה, לבין 4 מיליארד שקל הערכתו של שר החקלאות אורי אריאל, אשר ניתנה לפני כשנה, אך ברור כי ההזדמנות מצטמצמת ככל שעובר הזמן, והיצוא מישראל אינו מאושר בעוד מדינות אחרות מתפתחות בכיוון.

כיום פועלות בישראל כ-8 חברות מגדלות ומספר חברות ייצור, שיווק והפצה של מוצרי קנאביס רפואי. עשרות חקלאים בעלי רישיון עקרוני לגדל קנאביס מחכים להחלטה על יצוא כדי לקדם את פעילותם בתחום.

עו"ד חגית ויינשטוק ממשרד ויינשטוק זהבי מסרה: "לפני כשבועיים הוסרה מהשולחן המחלוקת היחידה שנותרה בנוגע ליצוא הקנאביס הרפואי, כאשר הצעת החוק שהסדירה את הסמכויות של המשרד לביטחון פנים אושרה בקריאה שנייה ושלישית, וכעת נותר רק לממשלה לאשר את הצעת המחליטים בעניין יצוא הקנאביס. חשוב להבין כי הרכבת כבר מזמן עזבה את התחנה, וזאת ממש לא קלישאה או סיסמה - זאת המציאות. נחתמו כבר עשרות עסקאות בינלאומיות, והושקעו כבר מיליוני שקלים בשוק הקנאביס הישראלי ואין כבר דרך חזרה.

"ממשלת ישראל חייבת ומחויבת להעביר את הצעת המחליטים ליצוא קנאביס רפואי עוד בקדנציה הנוכחית, אין שום דרך אחרת. זאת ההזדמנות של מדינת ישראל להיות חלק מרכזי בכלכלה הבינלאומית שתביא לשינוי משמעותי ומהותי שטרם נראה בארץ. כל המעורבים בשוק הישראלי: בעלי החוות, החברות, המשקיעים מהארץ ומחו"ל, השותפים הבינלאומים, כולם מילאו את חלקם, וכעת הגיעה תורה של ממשלת ישראל לממש את התחייבויותיה ולאשר בהקדם את יצוא הקנאביס הרפואי".