קרן איריס קפיטל הצרפתית תשקיע בישראל עשרות מיליוני דולרים בשנים הקרובות

הובילה כעת השקעה בחברת השבבים סלנו בהיקף 10 מיליון דולר • מנכ"ל סלנו: "למה לא נמכרנו? אם יש מישהו שזה מעניין אותו, אני חושב שאנחנו מוצר טוב"

הון סיכון / צילום: שאטרסטוק
הון סיכון / צילום: שאטרסטוק

קרן ההשקעות הצרפתית איריס קפיטל מתכוונת להרחיב את פעילות ההשקעות שלה בישראל והיא תשקיע עשרות מיליוני דולרים בישראל בשנים הקרובות. תוכנית ההשקעות של הקרן כוללת השקעה חדשה בישראל מדי שנה בהיקף שבין 5 מיליון דולר ל-15 מיליון דולר, בנוסף להשקעות המשך בחברות קיימות. לפני מספר ימים הודיעה הקרן על השקעה שהובילה בחברת שבבי ה-Wi-Fi סלנו, בהיקף של 10 מיליון דולר, אליה הצטרפו גם המשקיעים הקיימים בחברה.

איריס קפיטל היא קרן ההון סיכון הצרפתית היחידה שפועלת ישירות בישראל. נציג הקרן בישראל הוא השותף הישראלי ירון רוזנבאום. הקרן התחילה כזרוע ההשקעות של אורנג'-פרנס טלקום וחברת הפרסום פובליסיס, ובהמשך הצטרפו תאגידים כמו בנק ההשקעות התרפתי הממשלתי Bpifrance, חברת הרכב Valeo, בנק ההשקעות BERD ועוד. היקף ההשקעות הכולל של איריס הוא 900 מיליון דולר, והיא עומדת לסגור בימים הקרובים גיוס לקרן נוספת, Iris Next, שהיקפה 250 מיליון אירו.

עד כה השקיעה הקרן בכ-50 חברות, בעיקר בצרפת וגרמניה. בישראל השקיעה איריס בחברת הסייבר Secret Double Octopus, בחברת האינטרנט Hola וכעת בסלנו. בעבר השקיעה גם בחברת myThings שנסגרה בשנה שעברה.

בשיחה עם גלובס אמר רוזנבאום כי הקרן מציעה לחברות ישראליות גישה לאקוסיסטם האירופאי: "אני רואה את התפקיד שלי בלחבר את האקוסיסטם הצרפתי עם זה הישראלי. מגיעים לפה הרבה צרפתים שמאוד מקושרים בצרפת. צרפת היא גשר פנטסטי לאירופה ואירופה כבר לא מה שהיתה לפני חמש שנים בתחום החדשנות. הרבה מהמשקיעים של הקרן הן חברות אירופאיות גדולות והן מצפות מאתנו לחשיפה ממוקדת לדברים שמעניינים אותן".

רוזנבאום אומר שמעורבות איריס קפיטל אינה מסתיימת בהשקעת הכסף: "אנחנו מחפשים חברות שאנחנו יכולים לעזור להן, אנחנו לא רק שמים כסף והולכים אלא משקיעים במקומות שבהם אנחנו יכולים לקדם את החברות".

רוזנבאום מביא את ההשקעה בחברת סלנו כדוגמה למעורבות החברה. לדבריו החברה כלל לא ביקשה לקיים עוד סבב גיוס הון והחליטה לבצע אותו כדי להכניס את איריס כמשקיעה אסטרטגית בחברה. "אנחנו רואים בהם משהו יוצא דופן. הם עומדים לשחרר בתחילת 2019 מוצר חדש שיביא לא פחות ממהפיכה לתחום ה-Wi-Fi".

גלעד רוזן, מייסד ומנכ"ל סלנו, אומר אף הוא, שמבחינתו אין מדובר בגיוס הון אלא בהשקעה אסטרטגית: "איריס פנו אלינו וניסינו לראות מה התועלת ההדדית בהשקעה. איריס הוא קרן אירופאית ותיקה והמשקיעים בה הן חברות אירופאיות גדולות, חלקן בתחומים שמאוד מעניינים אותנו, ושאנחנו רוצים להיכנס אליהם. ראינו פה זווית אסטרטגית והם יוכלו לעזור לנו להרחיב את בסיס הלקוחות".

חברת סלנו מפתחת שבבי Wi-Fi שמאפשרים חיבור אלחוטי בנפח גבוה (Gigabit Wi-Fi). השבבים של סלנו משובצים בראוטרים של חברות אלקטרוניקה כמו סמסונג,ARRIS ו-Compal שמתוכננים על פי מפרטים של ספקיות תקשורת כמו Vodafone, Charter Communications ו-Liberty Global. החברה נמצאת במהלך פיתוח של מוצרים חדשים שיוכלו לענות על הביקוש הגבוה לרוחב פס משמעותי שמשמש לא רק לחיבור לאינטרנט אלא גם להעברת וידאו באיכות גבוהה ומתקני IoT ביתיים. לדברי רוזן דרישות השוק הופכות להיות תובעניות בעוד שהטכנולוגיה כמעט ולא התפתחה ב-30 השנים שהיא קיימת.

מדבריו של רוזן אפשר להתרשם שסלנו נמצאת בשלב בו היא מחפשת עסקת אקזיט. סלנו הוקמה ב-2005 על ידי רוזן, ובמהלך השנים ערכה שבעה גיוסי הון בהיקף כולל של 116 מיליון דולר (כולל הנוכחי) מגריילוק, פיטנגו, סיסקו,Liberty Global, 83North OurCrowd ועוד. החברה מעסיקה מעל 150 עובדים במשרדים ברעננה וכן בארה"ב, אירופה ואסיה. לדברי רוזן הכנסות החברות מגיעות להיקף עשרות מיליוני דולרים בשנה, וצומחות בהיקף של כ-30% בשנה.

האם קיבלתם הצעות רכישה?

רוזן: "אני שמח שאנחנו קיימים וגדלים וצומחים ולפלחי שוק חדשים ולמוצרים חדשים. למה לא נרכשנו? כנראה שלא היתה ההתאמה שהשביעה את רצון כולם. אני חושב שיש לנו טכנולוגיה די ייחודית ובסיס לקוחות מאוד יוקרתי, החברה צומחת ועושה טוב. אם יש מישהו שזה מעניין אותו, אני חושב שאנחנו "מוצר טוב".