מקוואלקום ועד סיוה: מיהן החברות שצפויות להיפגע מהטלטלה באפל

מה יהיו ההשלכות של הפצצה שהטילה אפל ומיהן החברות שעלולות להיפגע מההאטה עליה דיווחה אתמול? מדובר בעיקר בחברות מתעשיית השבבים, שנמצאות ב"שרשרת המזון" של אפל וכבר אתמול הצטרפו לאפל ומניותיהן רשמו ירידות במסחר המאוחר

טים קוק והאייפון החדש / צילום: רויטרס
טים קוק והאייפון החדש / צילום: רויטרס

ההודעה דרמטית של אפל  אתמול (ד') שבו הזהירה שהכנסותיה ברבעון הראשון של השנה יהיו נמוכות מהצפוי ויעמדו על 84 מיליארד דולר בלבד בשל האטה בסין, הביאה לקריסת מניית אפל במסחר היום. המסחר בארה"ב נפתח בירידות חדות - עדות להשפעה הגדולה שיש ליצרנית הסמארטפונים על השוק. ההודעה המפתיעה של אפל הגיעה אחרי פתיחה חיובית ליום המסחר הראשון של 2019, וזאת אחרי תקופה לא קלה בשוקי ההון הגלובליים.

מה יהיו ההשלכות של הפצצה שהטילה אפל ומיהן החברות שעלולות להיפגע מההאטה עליה דיווחה אתמול? מדובר בעיקר בחברות מתעשיית השבבים, שנמצאות ב"שרשרת המזון" של אפל וכבר אתמול הצטרפו לאפל ומניותיהן רשמו ירידות במסחר המאוחר. לדברי סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, "ישנה השפעה ישירה על מניות השבבים. די ברור שאם יש ירידה דרמטית של 10% בהכנסות של אפל, הרי שהירידה בהיקפי הפעילות של אפל תגרום לירידה בהזמנות השבבים. אפל היא צרכנית הסיליקון הכי גדולה בעולם והיא מוציאה סכום שנע סביב 40 מיליארד דולר מדי שנה על רכישת שבבים, שזה נתון מרשים. היא נותנת הרבה מאוד עבודה לחברות השבבים והאלקטרוניקה, ואם היא מוכרת ב-10% פחות, אז מן הסתם היא יוצרת זעזועים ".

בין המניות שכבר הגיבו אתמול להודעת אפל אפשר להזכיר את ענקית השבבים TSMC שהיא ספקית של אפל, שמנייתה נפלה במסחר המאוחר בוול סטריט ב-3.5%; את ברודקום, שאיבדה 4.6%, ואת Cirrus Logic עם ירידה של 6.6% - שעליה אומר וסצ'ונוק כי היא מספקת שבב voice לאפל שאחראית על רוב הכנסותיה. עוד חברות שהוא מציין שמניותיהן יגיבו היום במסחר בארה"ב לפצצה שהטילה אפל הן Skyworks , ובמידה מסוימת גם קוואלקום  ואנבידיה . במקביל, מניית סמסונג ירדה היום בבורסה הקוריאנית ב-3%; סמסונג היא גם מתחרה וגם ספקית של אפל. להערכת וסצ'ונוק, סמסונג יכולה אולי ליהנות בשוליים מההאטה עליה דיווחה אפל. בכל מקרה, הוא מציין כי "כל החברות בתחום האלקטרוניקה, שמייצרות מוצרים בעלי ערך מוסף גבוה, יושפעו מאפל. הערך המוסף הנמוך ממילא מיוצר בסין ".

מעבר לחברות השבבים, השפעת אפל מתרחבת להיקף נרחב יותר של חברות המספקות ציוד לתעשיית השבבים או חברות המספקות מערכות בדיקה לתהליך הייצור של שבבים. כאן נמצאות גם חברות ישראליות: "אורבוטק עלולה להיפגע במידה מסוימת, כי יש לה פעילות שתומכת בכל שוק הסמארטפונים", אומר וסצ'ונוק. "נובה (שמנייתה ירדה בשעות הצהריים בבורסה בת"א בכ-2%, ש.ח.ו) אולי תיפגע פחות ברמה הנוכחית, אבל היא מושפעת מה -CAPEX ( הוצאות הוניות) של TSMC, שכנראה תתחיל עכשיו לחשוב אחרת על ה -CAPEX שלה בראייה ארוכת טווח. גם קמטק (שמנייתה עלתה היום בת"א, ש.ח.ו) פחות אמורה להיפגע, כי היא מספקת מערכות בדיקה, אבל אם יש ירידה בפעילות של חברות השבבים זה ישליך על כל הנגזרות".

חברה ישראלית אחרת שיכולה להיות מושפעת היא סיוה , שמספקת טכנולוגיה לתכנון שבבים, והטכנולוגיה שלה משולבת בשבבים של אינטל שנמצאים בתוך האייפונים של אפל .

עם זאת, וסצ'ונוק מספק גם נקודת מבט שונה למצב. "אפשר לחשוב על הדיווח של אפל גם באופן של שינוי נתח שוק - כלומר, אם אפל יורדת בסין, מישהו אחר יכול לעלות במקומה. בעיקר מדובר על שחקנים מקומיים בסין, ובהקשר זה, יכולת ייצור השבבים בסין היא יחסית חסרה", הוא אומר, כך שההשפעה על חברות השבבים עשויה להיות פחותה. "באופן כללי, צריך להבין האם מדובר בהאטה כללית בשוק, או בשינויים בנתח השוק. לדעתי זה גם וגם".

לדברי וסצ'ונוק, "על רקע מלחמת הסחר, נראה שיש פחות רצון של הצרכנים הסיניים לקנות מוצרים של אפל. מבחינת הצרכן הסופי בסין, זה פחות פוליטקלי קורקט לקנות מוצר מארה"ב. יש סוג של זעם על האמריקאים ולמרות שמדובר במוצר צרכני, יש פה אפקט חברתי. הרי אפל אמרה אתמול שהיא רואה השפעה רק בסין ולא במקומות אחרים, ודווקא הייתי מצפה לראות ירידה באירופה ששם השוק הצרכני מאוד בעייתי, ופחות בסין ששם השוק צומח".