מאירונאוטיקס ועד גלוברנדס: שורת כישלונות צורמים סגרה את חלון ההזדמנויות בשוק ההנפקות של ת"א

בעלי שליטה שמכרו לציבור מניות במחירים מופקעים, וחברות שעסקיהן הידרדרו מיד לאחר ההנפקה: כשני שלישים מגל ההנפקות הראשוניות של 2017-2018, שכלל קרוב ל-30 חברות, הסבו למשקיעים הפסד דו-ספרתי של עד 75% • בשוק חוששים כי הטעם הרע שנותר מגל ההנפקות האחרון יוביל שוב לתקופה של בצורת ממושכת

גיוס הון / צילום: Shutterstock
גיוס הון / צילום: Shutterstock

הרעה מהותית בתנאי החוזה מול אחד משני ספקיה המרכזיים, שעליה דיווחה השבוע מפיצת הסיגריות והממתקים גלוברנדס , וההשפעה השלילית הצפויה לכך על תוצאותיה הכספיות, תפסה את המשקיעים לא מוכנים. הללו שלחו את מניית החברה לצלילה יומית של 25%, אשר העמיקה את ירידת המניה כ-30% מאז הונפקה גלוברנדס לציבור לפני כשבעה חודשים בלבד.

ההפתעה הלא נעימה מצדה של גלוברנדס מצטרפת לשורה של מכות שנחתו על המשקיעים על-ידי שורה של חברות נוספות שהצטרפו לבורסה בגל הנפקות ה-IPO שהחל ב-2017, אשר הובילו לקריסה של עשרות אחוזים במרבית המניות שהונפקו כאן במהלך השנתיים האחרונות.

בשוק החיתום חוששים היום כי לנוכח הביצועים הגרועים של מרבית המנפיקות בגל האחרון, נסגר לאחרונה חלון ההזדמנויות שנפתח בשוק הראשוני של תל אביב לפני כשנתיים - לאחר שנים ארוכות של בצורת. על כך אומר גורם בשוק החיתום, כי "בשלב הנוכחי לא נראה שהשוק פתוח להנפקות ראשוניות, גם לא של גופים חזקים".

בשוק יש מי שמפנה אצבע מאשימה לבעלי החברות, שבחרו להנפיק במחירים מפולפלים ובדרך של הצעת מכר (מכירת מניות קיימות במקום הנפקה של מניות חדשות), ולגרוף רווח מהיר על חשבון המשקיעים בהנפקה. תופעה זו מאפיינת כמה מההנפקות הגרועות של התקופה האחרונה, ובראשן אלה של החברות אירונאוטיקס , טלרד  וגלוברנדס. 

ההנפקות הגרועות בבורסה בת"א
 ההנפקות הגרועות בבורסה בת"א

הבעלים גזרו רווחים שמנים

מאז החלה יצרנית המל"טים אירונאוטיקס להיסחר בבורסה באמצע שנת 2017, היא סיפקה למשקיעים שלל הסתבכויות, שכללו חקירה פלילית, במקביל להרעה ניכרת בתוצאותיה הכספיות, ורק לאחרונה פשטו חוקרי רשות ני"ע על משרדי החברה ביבנה. מי שהחליט להשקיע במניות אירונאוטיקס בהנפקה איבד כמחצית מהשקעתו תוך שנה וחצי.

עוד מאכזבת כל הנוגע לביצועיה הפיננסיים מאז הצטרפותה לבורסה היא חברת ציוד התקשורת טלרד, שאחרי פרסום דוחותיה הכספיים האחרונים צללה מנייתה תוך ימים ספורים ביותר מ-20%, ובסך הכול קרסה בכ-70% תוך שנה וחצי.

כאמור, המשותף לחברות אלה הוא שהנפקותיהן בוצעו או שילבו בתוכן הצעות מכר מצד הבעלים, שגזרו רווחים שמנים ממכירת נתחים מהחזקותיהם, מול המשקיעים שמופתעים כל פעם מחדש מההתפתחויות השליליות מאז שאותן חברות הפכו לציבוריות. 

פעילים בשוק החיתום אמרו היום, כי "יש הבדל בין הנפקה שבה הבעלים מכניס לחברה כסף פנימה, לבין הצעת מכר שלאחריה החברה מדווחת על הרעה בעסקים, או מציגה תוצאות כספיות גרועות. תמיד לקראת ההנפקה הבעלים מציגים את הפעילות העסקית של החברה המונפקת דרך משקפיים ורודים, אבל יש פה כמה מקרים שהיו פערים משמעותיים לרעה בין מצב החברה, כפי שהוצג טרם ההנפקה, לבין מצבה לאחר שהפכה לציבורית".

באירונאוטיקס היו אלה קרנות ההשקעה KCPS, ויולה ובראשית, שמכרו יחד עם מנהלי החברה ממניותיה תמורת כ-400 מיליון שקל. בהנפקת טלרד, ששילבה הנפקת מניות חדשות לציבור והצעת מכר, מכרה קרן פורטיסימו ממניותיה בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים.

בראש המרוויחים בגלוברנדס ניצב יו"ר ומייסד החברה ירון גזית, שקיבל תמורת מכירת נתח ממניותיו כ-120 מיליון שקל, כמחצית מסכום ההנפקה, ואילו יתרת המניות נמכרו בעיקר על-ידי פישמן רשתות, וכן מנהליה הבכירים של גלוברנדס.

שתי דוגמאות נוספות להנפקות ששילבו או בוצעו באמצעות הצעות מכר בשנתיים האחרונות, ואשר מאז הצטרפו למסחר רושמות ירידות דו-ספרתיות משמעותיות, הן של מניית גלובל כנפיים, שאיבדה תוך שנה וחצי כמחצית משוויה, ושל מניית נובולוג, שנחלשה בכ-30% תוך פחות משנתיים.

גלובל כנפיים , העוסקת בהחכרה ובמכירת מטוסים, הונפקה ביולי 2017 במהלך שכלל מכירת מניותיה על-ידי בעלת השליטה כנפיים של תמי ודדי בורוביץ' תמורת כ-30 מיליון שקל, ואילו בהנפקת חברת שירותי הלוגיסטיקה והפצת התרופות נובולוג, בפברואר 2017, מכרה קרן פימי של ישי דוידי יחד עם אהוד פוזיס ממניותיהם בחברה תמורת יותר מ-200 מיליון שקל. בשני המקרים נראה כי הירידות החדות משקפות את אכזבת המשקיעים מהתוצאות הפיננסיות שמציגות החברות.

נראה כי לביצועי המניות ולתוצאות שמציגות החברות לאחר ההנפקות יהיה מחיר מצד המנפיקות העתידיות, וכי כל הצעת מכר עתידית שתוצע לשוק בהמשך תיבחן על-ידי המשקיעים בקפידה, ובזהירות יתרה, לאחר שנכוו קשות מהשקעותיהם בשוק המניות הראשוני בשנתיים האחרונות.

בשוק החיתום היו מי שאמרו היום, כי "חלק מאותן קרנות השקעה, אם לא כולן, ייבחנו בצורה מדוקדקת יותר כשהן יגיעו שוב לשוק, כי מה שנעשה פה למשקיעים בחלק מהמקרים הוא צורם. סביר להניח שלהבא המשקיעים יהיו יותר שמרנים, וייקחו יותר מרווח סיכון, שיתבטא בתמחור".

הקריסה של יעקובי ושל ברנמילר

ההנפקות המאכזבות ששילבו הצעות מכר אינן יוצאות מהכלל, ומעידות על המגמה השלילית המובהקת שהניב גל הנפקות המניות הראשוני (IPO) של מניות "מחזור 2017-2018". מדובר בקרוב ל-30 מניות של חברות חדשות שהצטרפו לבורסה, ואשר מאז החלו להיסחר ועד כה, כשני שלישים מהן (19 מניות) הסבו למשקיעים הפסד דו-ספרתי על ההשקעה, בטווח נוכחי של כ-10%-75%.

בצד השלילי בולטת מניית חברת הפרויקטים אחים יעקובי, שתוך שנה מאז הונפקה קרסה בכ-75%, וזאת על רקע כמה אירועים שליליים, שכללו באחרונה בין היתר הורדת דירוג, פגיעה ניכרת בתוצאות הכספיות ובקשה לדחיית תשלום למחזיקי האג"ח של חברת אורתם סהר, שעליה השתלטה אחים יעקובי עם שותפים בדצמבר 2016.

קריסה דומה לזו של אחים יעקובי מציגה גם מנייתה של ברנמילר של אבי ברנמילר, המפתחת טכנולוגיה לאגירת אנרגיית חום, ובינתיים לא מייצרת הכנסות, צוברת הפסדים, ובדוחותיה הכספיים האחרונים רואי החשבון שלה הפנו את תשומת לב המשקיעים להפסדיה ולתזרים המזומנים השלילי שלה. ההנהלה מצדה מציינת, כי יש לה מספיק משאבים למימון המשך הפעילות ליותר משנה.