"נפילה פתאומית בשוק המט"ח": הין היפני עולה ביותר מ-1% מול הדולר; גם השקל מתחזק

לצד עליית הין היפני, גם השקל מתחזק היום: שער האירו נקבע על 4.296 שקלים ושער הדולר על 3.742 שקלים • ליאור פאוסט, מנהל מסחר מט"ח בלאומי שוקי הון: "שנת 2019 מעירה את שוק המטבעות עם סטירה מצלצלת. כשעשיית השוק במטבעות נעשית על ידי רובוטים אלגוריתמיים, היכולת לספק נזילות לשווקים נעלמת" • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

שנזו אבה, ראש ממשלת יפן / צילום: רויטרס
שנזו אבה, ראש ממשלת יפן / צילום: רויטרס

דרמה בשוק המט"ח: אזהרת הרווח שפרסמה אמש אפל לאחר המסחר מרעידה את המדדים והמשקיעים רצים לנכסים בטוחים. בולט מבין הנכסים שנחשבים למקלט בעתות משבר, מלבד האג"ח האמריקאי והמטבע השוויצי - זהו מטבע הין היפני, שרשם הלילה תנודה של יותר מ-2% מול הדולר. נזכיר כי ככל ששער החליפין בין הדולר לין יורד - כך הין מתחזק. חוזקת הין כעת מאותת על החיפוש אחרי מפלט בזמן שהדרמה בשווקים נמשכת גם היום.

לאחר נעילה חיובית אמש במסחר בוול סטריט, ענקית הטכנולוגיה אפל  הזהירה מפני ירידה בהכנסות ברבעון הראשון של השנה, ומנייתה הגיבה בירידות חדות של 7.5% בשלב של לאחר נעילת המסחר. הירידה החדה במניית אפל גררה ירידה בחוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט, בשל משקלה הגבוה יחסית של אפל במדד הנאסד"ק שמגיע ל-9.7%, ואלו צונחים כעת בעד 2.7% ומאותתים על ירידות חדות בפתיחת המסחר.

הין  עולה כעת 1.2% מול הדולר ונסחר סביב 107.5 דולר, האירו  נסחר ללא שינוי סביב 1.134 דולר, הליש"ט  הבריטית יורדת 0.4% מול הדולר, והדולר אינדקס (DXY) נסחר ללא שינוי.

בשוק המקומי, האירו  צונח ב-0.2% מול השקל לשער יציג של 4.296 שקל, הדולר  משיל 0.19% ונסחר בשער יציג של 3.742 שקל.

ליאור פאוסט, מנהל מסחר מט"ח בלאומי שוקי הון: "שנת 2019 מעירה את שוק המטבעות עם סטירה מצלצלת. בזמן שהשווקים באסיה עדיין בחופשה, בדגש על יפן, התחיל הלילה מהלך flash crash אלים. הריצה לנכסים בטוחים - flight to safety התחילה כבר בארה"ב עם הודעת מנכ"ל אפל טים קוק, שהצביע על ההאטה הכלכלית בסין כגורם הסיכון שהביא לשינוי בתחזית ההכנסות למטה (8%, מ-91 מיליארד דולר ל-84 מיליארד דולר, מה שהוביל גם לירידה ועצירת מסחר במניית אפל)".

"אבל לאחר הסגירה של השוק בארה"ב ותחת חוסר הנזילות של שוקי אסיה בשל החופשה ביפן, בין השעות 00:35 ל-00:42 שעון ישראל התחוללה מהומה בשוק המטבעות. הין בראש הרשימה: לא די שהוא התחזק בשבועות האחרונים בכחמישה אחוזים, למורת רוחם של בכירי הבנק המרכזי היפני וראש הממשלה שמחויבים למדיניות מוניטרית מרחיבה וין חלש, בשל הנטייה של שחקני השוק לחפש נכסים בטוחים. אלא שהלילה, תוך שהיפנים בחופשה ואינם יכולים להתערב או להגיב, התחזק הין תוך דקות מ 109 ל-104דולרים", אמר פאוסט.

"ברור לחלוטין שכאשר עשיית השוק במטבעות נעשית ע"י רובוטים אלגוריתמים, היכולת לספק נזילות לשווקים נעלמת לחלוטין כאשר תזוזות השוק מחריפות וכך, הם פשוט נעלמים. כך היה ב 15.1.2015 עם הודעת הבנק המרכזי השוויצי על הפסקת ההתערבות בשוק (אז תזוזה של 35%) - גם הלילה נוצר וואקום בשוק. העדר הנזילות החריף את המהלך, תוך שהוא מושך מטבעות נוספים לקלחת, כגון הדולר האוסטרלי, הדולר הקנדי והלירה הטורקית", המשיך פאוסט. "כעת, השוק יעקוב בדאגה אחרי ההתפתחויות בבורסות, יחפש אמירה מצד הבנק המרכזי היפני ובעיקר ימתין לנאומו של הנגיד האמריקאי מחר. במידה וג'רום פאוול יאותת כבר מחר שהוא חושש מהאטה בכלכלה, אזי הדולר האמריקאי עלול להחזיר חלק נכבד מההישגים שצבר ב 2018".