להשתין בתוך הגייזר, ונדליזם וקללות: הסיפורים המכוערים בענף התיירות בשנה החולפת

באוגוסט האחרון עוכבו כמה ישראלים ע"י המשטרה הרומנית בבוקרשט לאחר קטטה שהתרחשה בבריכה של מלון "רדיסון בלו", בזמן הופעות של ליאור נרקיס ודודו אהרון • אירועים אלה אינם עושים כבוד לתייר הישראלי, אבל אינם ייחודים לנו

ישראלים מתקוטטים בבוקרשט רומניה / צילום: מתוך יוטיוב
ישראלים מתקוטטים בבוקרשט רומניה / צילום: מתוך יוטיוב

באוגוסט האחרון עוכבו כמה ישראלים על-ידי המשטרה הרומנית בבוקרשט לאחר קטטה שהתרחשה בבריכה של מלון "רדיסון בלו", בזמן הופעות של הזמרים ליאור נרקיס ודודו אהרון. הקטטה ככל הנראה החלה לאחר שבקבוק מים נשפך על אחת הנשים שבחבורה. האירוע האלים תועד בווידאו והפך לוויראלי.

אירועים כאלה ראינו גם בזירה המקומית שלנו: בחודש אפריל האחרון תועדו אורחים במלון באילת מכים ומקללים מציל בבריכה, אחרי שטענו שהוא העליב את בתם. חודשיים אחרי כן תועדה עוד קטטה אלימה בבית מלון באילת. כיסאות ושולחנות התעופפו, ובקבוק בירה נופץ על ראשו של אחד האורחים. כאן נימקו המכים כי תגרה בין ילדים הובילה לקטטה ההמונית. קטטה אחרת תועדה גם במלון בנתניה. הטריגר: כיסא בבריכה. 

אירועים אלה אינם עושים כבוד לתייר הישראלי, אבל אינם ייחודים לנו. במקרה שהתרחש בסמוך ל"פונטנה די טרווי" ברומא, אתר שוקק תיירים על בסיס יומי, רבו שתי תיירות על הספוט הטוב לצילום. תיירת בת 19 מהולנד ותיירת בת 44 מארה"ב העלו מדרגה את הקללות שהטיחו זו בזו לסשן של אלימות, שכלל גם את המלווים של כל אחת מהשתיים. למזרקה שלום, אולם 8 אנשים נעצרו בידי שוטרים מקומיים. 

התייר המכוער 2018
 התייר המכוער 2018

אירועים מסוג זה ואירועים אחרים שמתעדים את התייר המכוער במהלך 2018 הוצגו במסגרת סיכומי השנה בתיירות באתר Conde Nast Traveler, תחת הכותרת "המטיילים הגרועים של שנת 2018".  

בראש תוארו אירועי הוונדליזם בטבע. מה למשל? קבוצת מטיילים צעירים שהחליטה להצטייד בספריי ולרסס על גבי סלעי ענק באתר הטבע בארה"ב, Colorado National Monument כתובת שהיא הזמנה לנשף סיום, וכיתוב קיטשי נוסף בנוסח You're perfect to me.

במקרה אחר סופר כי בפארק ביוטה, מבקרים בחרו להשאיר את חותמם על סלע שבו נשתמרו עקבות של דינוזאור כשהם חרטו על האבן הנדירה. גם בפארק ילו-סטון בארה"ב השאירו מטיילים את חותמם - בפארק פזורים גייזרים מבעבעים, מהפעילים ביותר בעולם, המגודרים סביבם. תייר שביקר במקום דילג מעל הגדר, התקרב לגייזר הלוהט והחליט להשתין היישר לתוך החור הפעור באדמה - וכמובן להצטלם - אחרת מה שווה כל המעשה? רשויות הטבע בארה"ב עצרו את האיש.

מי שמשלם על הרצון למקוריות בהצעות נישואים ובברכות יום הולדת או אחרות הוא הטבע. אלא שהוונדליסטים נוטים לשתף את מעשיהם המטופשים, באופן מטופש למדי, ברשתות החברתיות - וכך קל להגיע אליהם. כך הגיעו כפי שפורסם ב-CNN למי שריסס את הכתובות בקולורדו. הענישה בארה"ב על מקרים כאלה יכולה להגיע לקנס של 500 דולר ואפילו ל-6 חודשי מאסר, אבל היות שמדובר בבני נוער, הם זכו לענישה מופחתת.

תדמית בעייתית לישראלים

ומהרס לביזה - הרצון של התייר לשמור לעצמו מזכרת שוות-ערך מאתרים שבהם ביקר לא תמיד מסתפק בתמונה. בחודש יולי האחרון החליטו שני תיירים מהונגריה שביקרו במחנה ההשמדה באושוויץ ליטול עמם למזכרת שני לבנים מקירות המבנה. תיירת אחרת שראתה את המעשה דיווחה עליהם והשניים נעצרו על-ידי משטרת פולין. למשטרה הם אמרו שרק רצו לקחת מזכרת מהאתר ההיסטורי ולא הבינו את ההשלכות של המעשה. הבינו או לא - כל אחד מהם נקנס ב-400 דולר ובשנת מאסר על-תנאי.

גם הפירמידות בגיזה כיכבו השנה. זוג תיירים מדנמרק בחרו לעשות סקס באחד מהתיירים ההיסטוריים המפורסמים ביותר בעולם. השניים טיפסו לראש אחת הפירמידות שגובהה 148 מטרים מצוידים במצלמה כדי לתעד את המעשה - אחרת מנין יבוא הסיפוק? בעליו של גמל שקיבל 200 אירו כדי להביא אותם לקצה הפירמידה ואישה מקומית שחיברה ביניהם נעצרו - בשעה שהשניים הצליחו להימלט מהמדינה. הווידאו שהעלו זכה ליותר מ-4 מיליון צפיות וכמובן עורר זעם ברשויות המצריות.

מעשים אחרים שפורטו במאמר התמקדו במקרים בהם הרצון לצלם (במטרה כמובן לשתף), גובר על השכל הישר, כך שבעבור הפריים הכי הכי הצלם מוכן לסכן את חייו. אחד המקרים שעליהם דווח השנה התרחשו בפארק הלאומי קטאמאי באלסקה. באזור של מפל מים בשמורה, ניצבו כמה דובים חומים שצדו דגי סלמון. בדיוק במקום הזה - החליט תייר שביקר בשמורה לשפר את עמדת הצילום שלו. הוא הפשיל מכנסיו, נכנס למים והתקרב עד כדי מטרים ספורים לדובים הרעבים. כשעמד בקרבתם, שלף את הטלפון הנייד וצילם. למזלו, דגי הסלמון עניינו את הדובים - שהם מבעלי החיים הטורפים המסוכנים בעולם - קצת יותר מאשר העומד על שניים מולם, והוא יצא מהמים ללא פגע. המעשה לא מצא חן בעיני הרשויות. היות שהאיש צולם על-ידי המבקרים שנותרו ביבשה, היה קל לאתר אותו ולהעניש אותו בהתאם.

נצא מנקודת הנחה שאין תייר שרוצה להיכלל תחת ההגדרה התייר המכוער. בישראל זה מתחיל מתופעת "עוקפי התורים" בנמל התעופה, בצורה בוטה יותר או פחות, ממשיך בתיירים צעקניים בטיסות, בבתי מלון באתרים או במקומות בילוי. בין זה מדובר בתייר אמריקאי צרפתי סיני או ישראלי, כולנו בוודאי מבינים שבתור תיירים אנחנו משמשים כשגרירים האמיתיים למדינה. מה שקצת דומה לכך שכאשר מצלצלים למוקד שירות של חברה גדולה כלשהי, הנציג או הנציגה שעונים לנו, באדיבות או בגסות - היא או הוא הם השגרירים של החברה. חלק מהמנהלים מבינים אך זה, וחלקם הגדול דווקא לא - וחבל.

כש-8.5 מיליון נוסעים ישראלים טסו לחו"ל בשנה החולפת, ומספר גדול מזה צפוי לסכם את 2019, כובד האחריות לתפקיד של שגריר מונח על כתפי כל אחד ואחת מאיתנו. מעבר למטרה או למשימה של צבירת החוויה וההנאה מהחופשה, על כל אחד ואחת מוטלת המשימה לשמש כשגריר במובן הכי חיובי של המילה.

ישראל, יותר ממדינות רבות, אחרות סובלת מתדמית בעייתית. עד כמה בעייתית? גם השנה דווחנו על בתי מלון ובעיקר הוסטלים שבאופן גלוי מסרבים להכניס ישראלים. הוסטל באורוגוואי ביטל הזמנה של ישראלים כשהוא נימק כי עמדותיו המדיניות הפוכות מאלה של ישראל. בעל הנכס ציין בנוסף כי תיירים "אחרי הצבא" הם הבעייתיים ביותר, ומכאן שכמדיניות הוא לא מכניס אורחים מישראל - טענה שגם נשמעה מכיוון בעלי הוסטלים בתאילנד או בהודו.

אז אחרי צבא או לא, כדי לשאוף לתייר ה-5 מיליון, אחרי 4 מיליון התיירים שפקדו את ישראל ב-2018 - גם לתיירים הישראלים יש תפקיד מכובד, כי הרי לא כל אחד זוכה לכהן בתפקיד של שגריר.