עו"ד משפחת יודקובסקי מגיב להבנות מוזס-בנק הפועלים: "ספין, יש לנו זכות סירוב"

עו"ד עופר פירט, שמייצג את המשפחה המחזיקה ב-17.5% ממניות קבוצת "ידיעות אחרונות", טוען: "כל מי שמעורב יודע שאי-אפשר לעשות ב'ידיעות' עסקת מכירת מניות ללא ויתורים של כלל בעלי המניות" • "אם וכאשר תהיה עסקה, מרשיי ילמדו אותה ויחליטו אם ואיך לממש את זכות הסירוב שבידיהם"

ארנון (נוני) מוזס / צילום: רוני שיצר
ארנון (נוני) מוזס / צילום: רוני שיצר

"שוב אנחנו עומדים בפני ספין שבעל אינטרס עומד מאחוריו מבלי לדעת אם יש קשר בין הספין הנוכחי לבין התקדמות החקירות וההמלצות" - כך אומר היום (ה') ל"גלובס" עו"ד עופר פירט ממשרד פירט, וילנסקי, מזרחי, כנעני, המייצג את משפחת יודקובסקי, המחזיקה ב-17.5% ממניות קבוצת "ידיעות אחרונות". זאת, בתגובה לפרסום לפיו מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, מבקש להגדיל את החזקותיו ולרכוש 34% ממניות הקבוצה מבנק הפועלים, כך שבסופו של דבר יחזיק מוזס ב-66% מהמניות.

לדברי עו"ד פירט, "כל מי שמעורב בנושא יודע שלא ניתן לעשות ב'ידיעות אחרונות' עסקת מכירת מניות ללא ויתורים של כלל בעלי המניות. אם וכאשר תהיה עסקה, מרשיי - משפחת יודקובסקי - ילמדו אותה ויחליטו אם ואיך לממש את זכות הסירוב שבידיהם".

השאלה הגדולה: מהיכן יגיע המימון

שלשום (ג') פורסם ב"גלובס" כי מוזס, שמחזיק ב-24% ממניות "ידיעות אחרונות" וב-60% מזכויות ההצבעה בדירקטוריון הקבוצה, הגיע להבנות עם בנק הפועלים בדבר רכישת 34% ממניות קבוצת המדיה מידי הבנק. הפועלים מחזיק בשיעבוד על המניות מאז קריסתו של אליעזר פישמן שהחזיק בהן בעבר. אחרי הרכישה אמור מוזס להגדיל את החזקתו בקבוצה ל-66%.

מקור מימון העסקה אינו ידוע, אך על-פי ההערכות מדובר בתשלום של כ-270-300 מיליון שקל שישלם מוזס עבור המניות. מחיר זה משקף לקבוצת "ידיעות אחרונות" שווי של כ-840 מיליון שקל.

ככל הידוע, לבית המשפט הוגשה בקשה חסויה בעניין זה, כשגורמים בשוק מעריכים כי אפשר שהמשא-ומתן על המניות בכלל לא מתנהל מול מוזס, כי אם מול החברה - "ידיעות אחרונות". נציין כי בכל מקרה העסקה תלויה באישור של בית המשפט והכנ"ר ואולי אף באישורים רגולטוריים נוספים.

המניות שמוזס או "ידיעות אחרונות" צפויים לרכוש עתה מכונסי הנכסים של המניות מטעם בנק הפועלים, עורכי הדין פיני רובין וירון אלכאווי, נרכשו כאמור לפני כשני עשורים על-ידי פישמן.

במקביל, ככל הידוע, מוזס או "ידיעות אחרונות" עשויים לרכוש גם את המניות ב"ידיעות" שמשועבדות לבנק דיסקונט, שמהוות כ-8% ממניות "ידיעות", ושהיו בעבר בבעלות יורשי דב יודקובסקי המנוח.

בדיסקונט סירבו להתייחס, ואילו מבנק הפועלים נמסר כי "כונס הנכסים פועל באופן עצמאי במסגרת מילוי תפקידו בכדי למצות את הפוטנציאל הכלכלי של הנכסים באחריותו. העסקה, אם תצא לפועל, מבוצעת תוך שקילת האלטרנטיבות העסקיות הקיימות בתנאי השוק הקיימים ובחסות בית המשפט".

נזכיר כי לפני כשנתיים מכר מוזס את בית "ידיעות אחרונות" תמורת כ-400 מיליון שקל. מימון העסקה הנוכחית כאמור הוא שאלה גדולה, וייתכן כי מוזס יבקש להשתמש ביתרת הסכום שנותרה ממכירת הבניין, ככל שנותרה.

מהווים אופוזיציה למוזס

במשפחת יודקובסקי, שמחזיקים במניות המיעוט בקבוצת "ידיעות אחרונות", מתייחסים כאמור לעסקת המכירה כאל ספין שנועד יותר מהכל לאותת לשוק כי מוזס עודנו חזק ויציב, זאת למרות החשדות נגדו במתן שוחד לראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסגרת תיק 2000. לפי עו"ד פירט, המייצג כאמור את המשפחה, במקרה של עסקה ההצעה צריכה להגיע גם לבעלי מניות המיעוט, שאמורים לבחון אם הם מעוניינים לקבל אותה.

היחסים בין משפחת יודקובסקי למוזס רחוקים מלהיות טובים. משפחת יודקובסקי מהווה סוג של אופוזיציה למוזס בקבוצת "ידיעות אחרונות" ואף ניסתה לבצע צעדים מעשיים כדי להשהות אותו מתפקידיו בעיתון לאחר שהתגלו החשדות נגדו לפיהם הסכים להטות את הקו המערכתי של העיתון כחלק מעסקה עם נתניהו.

נציין כי לפי ההערכות, הגדלת נתחו של מוזס בכלל המניות אמורה לייצר לו ביטחון מפני הפיכה בתוך הבית, בעיקר מצד משפחת יודקובסקי כאמור, במקרה שההמלצות להעמידו לדין יהפכו לכתב אישום. גם אם מבחינה רגולטורית מוזס ייאלץ לזוז מקדמת הבמה, השליטה במניות תאפשר לו לבחור מי יתפוס את מקומו ותשאיר אותו מושך בחוטים.