צמצום שטחי מסחר יוביל לירידה במחירי השכירות? לא כל-כך מהר

המהלך של שופרסל לצמצום שטחי המסחר נראה יותר כמו תוכנית התייעלות שנרקחה אצל כלכלני הרשת, מאשר מהלך אסטרטגי • זריקה לאוויר של יעד כל-כך כללי של פינוי 100 אלף מ"ר טובה במצגות ובטבלאות אקסל, אבל לא בטוח שהמספרים יכולים להתיישב עם המציאות בשטח • לכן ניאלץ להמתין ולראות כיצד יפעלו שאר השחקניות בשוק, לפני שמישהו יוכל לאותת לגבי מגמת מחירי השכירויות בענף הקמעונאות • פרשנות

שופרסל דיל / צילום: תמר מצפי
שופרסל דיל / צילום: תמר מצפי

חדשות האתמול הן שלאפשרויות ולפעילות באונליין השפעה משמעותית על הפעילות הנדל"נית של שחקנים גדולים וקטנים. בענף הבנקאות למשל הבינו את זה מזמן, ואנחנו נמצאים במהלך רחב-היקף וממושך של סגירת סניפים. עם זאת, המהלך של שופרסל לצמצום שטחי המסחר נראה יותר כמו תוכנית התייעלות שנרקחה אצל כלכלני הרשת, מאשר מהלך אסטרטגי. זריקה לאוויר של יעד כל-כך כללי של פינוי 100 אלף מ"ר היא טובה במצגות ובטבלאות אקסל, אבל בשטח עצמו לא בטוח שהמספרים יכולים להתיישב עם המציאות.

שופרסל מפנימה את המעבר לאונליין: בוחנת צמצום שטחי המסחר ב-20%

כשוכר עצום, שופרסל יכולה להבטיח לעצמה תנאי שכירות טובים מול בעלי הנכסים שבהם ממוקמים סניפיה, אך טובים ככל שיהיו, לרוב מדובר בחוזים ארוכי-טווח, שנקודות היציאה מהם לא תמיד קרובות. בנוסף, כל חלל שבו נמצא סניף של הרשת בנוי אחרת, וגם אם "על הנייר" אפשר להצטמצם - בפועל לא בטוח שהתנאים בשטח יאפשרו זאת. במקרים אחרים, לא בטוח שבעלי הנכס יוכלו לעשות בשטח המפונה שימוש שיועיל להם כלכלית - דבר זה כמובן יכול לסבך עוד יותר את המהלך. בכוחן של סיבות אלה ואחרות לעכב את ההצטמצמות, ואולי גם ברשת מבינים זאת, ועל כן נתנו לעצמם פרק זמן של כ־5 שנים לביצוע הכולל.

מנגד, ייתכן כי דווקא במהלך ה"משלים" יש בשורה. ברשת הבהירו שהם מתכוונים להמשיך ולהרחיב את סניפיהם הקטנים. דבר זה מעיד על שינוי בטעם של קברניטי שופרסל - התבססות על מכירה באונליין, לצד קיטון בשטחי הסניפים הגדולים, ובמקביל התקרבות פיזית לדירה של הצרכן, בזכות סניפי האקספרס הקטנים. אם המהלך הזה יתברר כמוצלח, יכולה להיות לו השפעה דרמטית על כלל הענף, וכמו במקרים אחרים, נראה את מתחרותיה של שופרסל פועלות בדרך דומה.

רק במקרה כזה אפשר יהיה להתחיל לדבר על השפעה על המחיר. ההיגיון הפשוט כמובן יציע כי מהלך כזה יביא לירידה במחיר השכירויות. זה אולי כלל האצבע, אבל בפועל, כל אזור מתנהג בצורה שונה, ולכן ניאלץ להמתין ולראות כיצד יפעלו שאר השחקניות בשוק, לפני שמישהו יוכל לאותת לגבי מגמת מחירי השכירויות בענף הקמעונאות.