אנרג'יאן תמכור גז ל-IPM באר טוביה בהיקף כולל של 0.9 מיליארד דולר

ההסכם כפוף לקבלת אישורים, וכן לתוצאות הקידוחים הצפויים להתבצע בשנת 2019, הכוללים קידוח של 4 בארות במים הכלכליים של ישראל

אסדה צפה של אנרג'יאן / מתוך אתר החברה
אסדה צפה של אנרג'יאן / מתוך אתר החברה

חברת אנרג'יאן בעלת המאגרים כריש ותנין חתמה אתמול (ג') על הסכם לרכישת גז טבעי ממאגריה בהיקף כולל של כ-0.9 מיליארד דולר, כך דיווחה החברה הבוקר לבורסה. ההסכם שנחתם הוא עם חברת IPM באר טוביה המקימה תחנת כוח לייצור חשמל בגז טבעי, על פיו תספק החברה 5.5 BCM גז טבעי למשך 19 שנים.

ההסכם כפוף לקבלת אישורים, וכן לתוצאות הקידוחים הצפויים להתבצע בשנת 2019, הכוללים קידוח של 4 בארות במים הכלכליים של ישראל - כאשר הראשונה שבהן, כריש צפון, תבוצע בחודש מרץ 2019. מאגר כריש מוערך ב-TCF 1.3 של גז טבעי, עם סיכוי הצלחה של 69%.

המשמעות היא כי אנרג'יאן   כבר מכרה את כל כמויות הגז המוכחות שיש במאגריה ויישום ההסכמים החדשים תלוי בתוצאות הקידוח של כריש צפון. עם זאת, נציין ונאמר כי מבחינת IPM לא מדובר בלקיחת סיכון מבחינת אספקת הגז, כי לחברה יש אפשרות להגדיל את כמויות הרכישה בחוזים הקיימים מול המאגר לוויתן ומצד שני היא יכולה להינות ממחירים זולים יותר של הגז שמציעה אנרג'יאן - המתחרה של תמר ולוויתן.

ההסכם עם IPM מתווסף לרשימת ההסכמים הקודמים עליהם חתמה אנרג'יאן מול יצרני חשמל פרטיים והוא מביא את החברה להיקף מכירה כולל של 4.6 BCM בשנה - הרבה מעבר ליעדי החברה שהוצבו בעת רכישת המאגרים. אסדת הפיתוח של המאגרים היא אסדה צפה FPSO הנמצאת במרחק של 90 ק"מ מחופי ישראל, לה יכולת אספקה כוללת של עד 8 BCM גז טבעי.

כמות הגז שתרכוש IPM תספק על פי הערכות בין שליש למחצית של צרכי תחנת הכוח העתידיים, ואת היתרה תרכוש החברה בהתאם להסכמי הגז הקיימים שלה עם תמר ולוויתן. התחנה עתידה להתחיל לפעול במחצית השנייה של 2020. בתחילת השנה חתמה IPM על הסכם המימון עם דויטשה בנק ובנק הפועלים, בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל.

לדברי מנכ"ל אנרג'יאן, מתיאס ריגס, "החתימה על ההסכם עוד לפני קבלת התוצאות של תכנית הקידוחים ב-2019 מצביעה לא רק על אטרקטיביות של כריש ותנין, אלא גם על רמת הביקושים הגבוהה לגז שלנו ואנו נמשיך להציב בנינו יעדי מכירה חדשים".

את התחנה מקימה חברת סימנס והיא צפויה לספק כ-3.5% מצריכת החשמל בישראל. לדברי רן שלח, יו"ר IPM: "אנו גאים על ההסכם הזה שמהווה win win עבור IPM ועבור אנרגיאן וכן עבור משק החשמל שמהווה אבן דרך משמעותית נוספת בהקמת תחנת הכח היעילה בישראל".