בין תיירות לקולינריה: מה בתפריט של פסטיבל טעמים בעמקים?

תיירות, קולינריה, אקולוגיה, סדנאות ליקוט ובישול וארוחות מיוחדות במסעדות • העמק ירוק מתמיד

נחל בית לחם המשוקם / צילום: אורלי גנוסר
נחל בית לחם המשוקם / צילום: אורלי גנוסר

עמק יזרעאל, סמל מיתולוגי לחקלאות והתיישבות, היה ונותר מרחב כפרי מוריק, על אף כמה כבישים שמתרחבים ומחצינים את הפיתוח האזורי. פעם בשנה מתקיים בעמק פסטיבל "חוויית טעמים בעמקים", בעונה הכי מחמיאה ובתקופה שהכי כיף לטייל בה. זו השנה ה-15 לפסטיבל, שמשלב טבע ירוק ופורח, תוצרת חקלאית טרייה, ארוחות במסעדות באזור ושפע אירועים. לכבוד חגיגת הט"ו יינתנו למטיילים 15% הנחה בעסקים קולינריים, תיירותיים וחקלאיים, במטרה לחשוף את הקהל לתיירנים שפועלים באזור כל השנה.

נושא הפסטיבל השנה הוא קיום וקיימות (מה שפעם קראו אקולוגיה וסביבה), וברוח זו מוצגים לציבור כמה פרויקטים יפים של שיקום סביבה. כזה למשל הוא נחל בית לחם, נחל קצר שמוצאו בפאתי בית לחם הגלילית וסופו בנחל הקישון. יש לאורכו כמה מעיינות שמזינים אותו, ומכאן הזרימה במרבית ימות השנה. הנחל הוא דוגמה לנחלי העמק ש"תועלו", כלומר, הפכו לתעלות באזורים החקלאיים, הועמקו ואיבדו מיופיים הטבעי.

פרויקט חדש של רשות ניקוז ונחלים קישון שיקם את קטע הנחל, 4.7 קילומטרים אורכו, מרמת ישי ועד סמוך לכפר יהושע, גם כדי להשיב לו את הלוק המקורי, אבל גם כדי להנגיש אותו למטיילים. לשם כך הרחיבו את הנחל, מיתנו את גדותיו ובקרוב תשוקם גם המערכת האקולוגית עם צמחי גדה שימשכו גם בעלי חיים. סמוך לגדה המערבית נסלל שביל שמשמש להליכה או לרכיבה, אבל מהווה גם חיץ בין שטחי החקלאות לנחל.

המסלול קל ומאוד יפה, שדות נפרסים בצדיו ונופי העמק והכרמל מכל עבר. בפסטיבל יתקיים בתחנת כפר יהושע ההיסטורית שוק איכרים, ומשם יצאו לנחל סיורים מודרכים ויתקיימו סדנאות בנושאי סביבה ועוד (18.1, 9:00, 12:00).

עוד נקודה יפה בטבע שטופלה ושוקמה היא מעיין הסוסים בנחל ציפורי. על המקטע הראשון שטופל דיווחתי כאן לפני שנה, ומאז המשיכה רשות הניקוז בשיתוף קק"ל לטפל במקטע נוסף. בביקוריי במקום בעבר, נחמץ הלב למראה הלכלוך וההזנחה, וכעת זומנה לי הפתעה נעימה.

פיתוח המעיין נעשה בשני שלבים. בראשון שיקמו את גבולות הבריכה שנועדה להעלות את מפלס המים כדי שיזרמו לטחנת הנזירים שבהמשך. בשלב השני הוסיפו שטח מרוצף שנחסם בקיר אבן נמוך שמשמש גם ספסל ישיבה. מסביב היו נטיעות חדשות, המעיין היה נקי ומימיו זרמו בפלג נקי ומדורג. במרחב היו גם פחים של פרויקט "מהפח", ארגון מתנדבים של תושבים מהסביבה, ששומר על הניקיון בכמה אתרי טבע, מהקישון ועד ציפורי.

בפסטיבל יתקיים כאן אירוע ערבי-דרוזי-יהודי עם דוכני אוכל שיחשפו את פרויקט "נשים מבשלות" מהכפר כעביה הסמוך, מופע מוזיקה עם להקה מקומית ועוד (19.1, 15:00-9:00).

נדיה סבתאן, מפרויקט הנשים המבשלות, עובדת עם "דרך התבלינים" שבבית לחם הגלילית ומעבירה במקום סדנת ליקוט ובישול. היתרון הוא שלא צריך להרחיק, כיוון שבשטחי החווה אפשר למצוא עולם ומלואו. יצאנו איתה ללקט ואספנו לא רק חוביזה קלאסית שטוגנה בהמשך עם בצל, אלא גם עלי שומר שהוספנו לתבשיל, סלק עלים (מעולה כתוספת לחביתה), עלי חרדל (שנקצץ ועורבב עם לבנה) ועל הדרך תרם אבי ציטרשפילר, הבעלים, מידע על סגולות מרפא של צמחים. בשבתות נדיה מבשלת את המאכלים המסורתיים שמוצעים לקהל הרחב, ובהם מג’דרה, תבשיל חוביזה, מרקים, עלי גפן, לבנה, חומוס ועוד (www.derech-hatavlinim.co.il).

נדיה סבתאן מפרוייקט נשים מבשלות/ צילום: אורלי גנוסר
 נדיה סבתאן מפרוייקט נשים מבשלות/ צילום: אורלי גנוסר

כחלק מהפסטיבל, מציעות המסעדות באזור ארוחות עם תפריטים מיוחדים ובמחיר מיוחד, והשנה הצטרף לחגיגה השף תומר בר מאיר אשר מארח בביתו ברמת ישי. בר מאיר חי בסין שבע שנים, כך שהוא מתמחה בז’אנר, מייעץ בתחום, מבשל לאירועים ועורך גם סדנאות. אחת מהן היא סדנת דים סאם, כיסונים שעשויים מבצקים שונים, ממולאים בתערובות מעניינות. זוהי סדנה מעשית קלה וכיפית, שמתאימה גם למשפחות עם ילדים ולומדים בה המון. ראשית, לומדים על סוגי קמחים (אורז, שעועית ועוד), איך צובעים אותם (סלק אדום, עלי סלק ירוקים, כורכום), במה ממלאים (פטריות, עשבים, אגוזים, אורז ועוד) ואיך מכינים (אידוי, בישול במים, טיגון מהיר או טיגון עמוק). הסדנה אורכת כשעתיים וכוללת גם ארוחה עם 6-5 סוגי כיסונים שתכינו במו ידיכם.

קפה טוב הוא סיום מוצלח ליום, ובעמק יזמו את "דרך הקפה" - שלוש עגלות קפה שפזורות בכמה נקודות במרחב ומציעות קפה טוב על הדרך עם משהו טעים ליד. הצלחתי לדגום שתיים מהן - "אייה על כוס קפה" ביקנעם המושבה וקפה 79.

איילת לביא מיקנעם הקימה בחצר הבית קפה קטן ומתוק שהלך וצבר אוהדים ולקוחות ובהמשך הוסיפה גם ארוחות בוקר. בכניסה לקיבוץ הסוללים הקימו ירון וסמדר הרשקוביץ מקום קטן שצופה לנוף. לצד הקפה יש מאפים, טוסט וג’חנון בשבת. האזור מלא ברוכבים ומטיילים ופשוט תענוג להתארח.

הפסטיבל יתקיים בתאריכים 13-25.1.19, www.hafaka-ivrit.co.il/1.html