תחתית החבית: מחיר הנפט ירד בשנת 2018 ב–25%

כמעט כל הירידות בערך הנפט ב–2018 התרחשו בשלושת החודשים האחרונים של השנה

שדה הנפט מגד /  צילום: תמר מצפי
שדה הנפט מגד / צילום: תמר מצפי

מחירי הנפט רשמו אתמול (ב') עלייה קלה, הודות להתאוששות מחירי המניות בוול סטריט, אך מחירי הנפט הגולמי האמריקאי סיימו את 2018 בירידה של 25% בגלל הגידול בתפוקתן של יצרניות הנפט הגדולות, והחששות מהאטה כלכלית שתקטין את הביקוש לנפט.

החוזים העתידיים על הנפט הטקסני הקל (WTI), שמחירו משמש כמדד ייחוס למחירי הנפט האמריקאי, נסגרו אתמול בעלייה של 0.2% שמשקפת מחיר של 45.41 דולר לחבית בבורסת הסחורות של ניו-יורק. בשורה התחתונה, מחיר הסגירה בסוף 2018 היה נמוך ב-25%, או ב-15.01 דולר, מהמחיר בתחילת השנה.

הנפט הגולמי מסוג ברנט - מדד הייחוס העולמי למחירי הנפט - סיים את המסחר בעלייה של 1.1% שמשקף מחיר של 53.80 דולר לחבית בבורסת ICE בלונדון. מתחילת 2018 ירד מחיר הברנט ב-20%.

2018 נסגרה בעליות קלות

בשבועות האחרונים התהדק הקשר בין מחירי הנפט למחירי המניות בוול סטריט, וזה אפשר לנפט הגולמי לסגור את יום המסחר אתמול בעלייה קלה, ולסיים באופן זה את 2018. מדד דאו ג'ונס עלה ב-185 נקודות, או 0.8%, לרמה של 2,347 נקודות.

כמעט כל ירידות בערך הנפט ב-2018 התרחשו בשלושת החודשים האחרונים של השנה, ומחירי WTI צללו ב-38% מאוקטובר ועד סוף דצמבר - הירידה החדה ביותר מאז קריסת מחירי הנפט ברבעון הרביעי של 2014. "הגורמים השליליים שמפילים את המחירים כוללים את הפטור שהוענק לכמה מדינות מציות לסנקציות נגד איראן, סכסוך מכסי המגן בין ארה"ב וסין, חוסר הבהירות לגבי ציות לקיצוצי מכסות, החששות מירידה בביקוש העולמי ומהיחלשות כלכלת ארה"ב, וצמיחתן הנמשכת של היצרניות האמריקאיות", הסבירו אנליסטים בחברת Drillinginfo, הפועלת מאוסטין.

תחזיות הביקוש לנפט עדיין אופטימיות 

ב-2019 המשקיעים צפויים לעקוב בקפדנות אחר הנתונים הכלכליים כדי לזהות סימני האטה שעלולים לפגוע בצמיחת הביקוש לנפט. "קרוב לוודאי שכבר עברנו את שיאה של ההתאוששות הכלכלית הממושכת הזאת", אמרו אנליסטים ב-JBC Energy. הם הוסיפו שתחזיות הביקוש לנפט אופטימיות ברובן, "אבל האמת היא שלשילוב של מחירים גבוהים והאטה בצמיחה הכלכלית הייתה השפעה משמעותית על הביקוש לנפט בשנה הנוכחית, לפי האופן שבו אנו מפרשים את הנתונים, בייחוד כשמדובר בהשפעת היחלשות המט"ח ברבים מהשווקים המתעוררים".

המשתתפים בשוק הנפט יעקבו השנה בשבע עיניים אחר ארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק) ובני בריתו ובראשן רוסיה. אופ"ק, שאותו מנהיגה למעשה סעודיה, הגיע בתחילת דצמבר להסכמה עם יצרניות הנפט שאינן חברות בו לצמצם את תפוקת הנפט הגולמי באמצעות קיצוץ קולקטיבי של 1.2 מיליון חביות ליום החל מראשית ינואר. הסכם זה אמור למנוע היצע יתר בשוק בשנה הנוכחית, לדברי ג'יבאני סטאונובו, אנליסט ב-UBS Wealth Management.

בשל חופשת השנה החדשה היום, יפרסם מכון הנפט האמריקאי את הדוח השבועי שלו על מלאי הנפט של ארה"ב ביום חמישי במקום היום, ומנהל מידע האנרגיה של ארה"ב יפרסם את דוח המלאים הרשמי שלו ביום שישי במקום מחר.