המירוץ של סטארט–אפים לאקזיט יוצר כלכלה חדשה: כלכלת המלך העירום

התרסקות הבורסות היא תמרור אזהרה למשקיעים שנותנים את כספם לסטארט–אפים חסרי מודל עסקי ונטולי מוצר חדשני • זה הזמן ללמוד את החומר ולהשקיע באחריות ובחוכמה • דעה

עשו אקזיט/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
עשו אקזיט/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

יזמי סטארט-אפ לא יראו בהתרסקות הבורסות של דצמבר המר תמרור אזהרה. תמרורים הם סימנים וסמלים על פיהם יש לנהוג כדי לשמור על בטיחות המשתמשים בדרך, ואם יש דבר אחד שניתן לומר על יזמי סטארט-אפ בימינו זה שמשתמשי הדרך האחרים כלל לא מעניינים אותם: בדרך לאקזיט הם מגייסים עוד ועוד כספים, מבלי להציע מוצר חדשני או תכנית עסקית, דוהרים על כיסי המשקיעים אל פי תהום אחר תהום.

מדובר בכלכלה חדשה: כלכלת המלך העירום. מעת לעת מגיע טרנד חדש, המאומץ בידי אלפי יזמים השואפים "לעשות קופה". על פי רוב אין להם טכנולוגיה חדשנית, ומודל כלכלי הוא בגדר מילה גסה. דוגמה מדהימה היא בועת המטבעות הווירטואליים: אלפי יזמים הקימו בשנים האחרונות חברות שכל תכליתן הנפקת מטבע. חברות אלו גייסו כספים רבים ממשקיעים בהנפקה של "מטבעות" המגובים בקוד בינארי ותו לו, פרנסו כהלכה את המייסדים, וחלפו מן העולם בקול ענות חלושה. לדבר הזה לא הייתה היתכנות מלכתחילה, אבל היזמים חגגו על כיסי משקיעים חסרי מושג.

יש שלל מודלים לחיקוי: ווטסאפ, אינסטגרם, ספוטיפיי, ווי-וורק, ושלל חברות שהפסידו סכומי עתק בטרם נקנו, או שהגיעו לשווי עתק ועדיין מדממות מאות מיליוני דולרים. ברבעון השני של 2018 הפסידה ספוטיפיי 460 מיליון ד', ווי-וורק הפסידה 723 מיליון ד' בחצי הראשון של 2018, ואילו אובר התעלתה על כולן והצליחה להפסיד מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2018 בלבד. אלו הדוגמאות שעומדות לנגד עיניהם של יזמים רבים כיום, והמטרה היא אחת: לצבור משתמשים, כאשר הרווחיות אינה שיקול. הם מצפים שאת הבלאגן יסדר רוכש עתידי, אבל ברוב המקרים זה לא יקרה. רוב הסטארט-אפים יסגרו, מיליוני דולרים ישפכו לביוב, ולא היזמים הם שיספגו את הנזק.

ייתכן שמדובר בחבלי לידה. יתכן כי התחום של יזמות טכנולוגית עומד בפני מפנה עצום, וכרגע אנו צופים בתהליך מוזר של התגבשות, כשהחוקים לא בדיוק ברורים וטרנדים מכתיבים השקעות בסכומי עתק. אך המצב של חברות שכל תכליתן להימכר לא יכול להמשך. מדובר במודל כלכלי בזוי, שאינו מייצר תועלת לעולם ולא מקדם דבר מלבד התעשרות של "יזמים" שעיקר יוזמתם בהצגה של מצגת טובה וגיוס כספים ממשקיעים תמימים.

בהסתכלות קדימה, עלינו לקוות שדצמבר המר אכן ישמש תמרור - אם לא ליזמים, אז למשקיעים: זה הזמן ללמוד את החומר ולהשקיע באחריות ובחוכמה. חברות שלא טרחו לפתח מודל עסקי או מוצר חדשני צריכות להיסגר וטוב שעה אחת קודם. ישנם מספיק רעיונות טובים ואנשים טובים, שעם מעט השקעה והכוונה יכולים להצעיד את העולם שלנו קדימה. 

ד"ר אלכס קומן הוא מומחה לחדשנות ומצוינות בתפעול מלהב פיתוח מנהלים, באוניברסיטת תל אביב.