המתנגדים לפקטור: "הצפת השוק בעורכי דין היא בעיה לאומית"; התומכים: "הלשכה מתנהלת כגילדה"

התומכים בפקטור בדיעבד למתמחים שנכשלו במבחן טוענים: "הלשכה מתנהלת כגילדה" • ואילו בלשכת עורכי הדין כועסים וטוענים כי מדובר ב"מחטף פופוליסטי בשל הפריימריז"

מתמחים מפגינים / צילום: שלומי יוסף
מתמחים מפגינים / צילום: שלומי יוסף

הדיון בכנסת סביב הצעת החוק שמבקשת להעניק בדיעבד פקטור למתמחים שנכשלו במבחני לשכת עורכי הדין, ואשר בעקבותיה התפטרו אמש (ב') חברי הוועדה הבוחנת, מצית את הוויכוח הישן והנצחי בין מי שסבורים כי הצעת החוק פורצת את הסכר ומובילה להצפת המקצוע - לבין מי שסבורים כי הלשכה מתנהלת באופן פסול כגילדה סגורה.

לדברי עו"ד איתן ארז, אשר כיהן בעבר כ-8 שנים כסגן יו"ר לשכת עורכי הדין ועומד בראש משרד איתן ש. ארז ושות', הצעת החוק האמורה אינה אלא תעלול יחצ"ני שאינו נובע מדאגה אמיתית לציבור המתמחים ועורכי הדין. "מדובר במהלך פופוליסטי זול שנועד לסייע לחברי כנסת שחוששים לא להיבחר בפריימריז בבחירות הבאות. מתמחים רבים התפקדו פתאום למפלגות האלה, וברור שיש קשר בים ההתפקדות למהלך של חברי הכנסת", אמר.

עוד ציין ארז כי קיימת לדעתו סכנה אמיתית לציבור הישראלי, אם הצעת החוק תתקבל. לדבריו, "צודק ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, במאבקו נגד הקלת הבחינות. חייבים שתהיינה בחינות יותר קשות, כדי שהציבור הרחב יקבל עורכי דין בעלי ידע במשפטים. הצפת השוק בעורכי דין היא בעיה לאומית, לא רק של עורכי הדין".

עוד ציין ארז: "כשיש אלפי עורכי דין שאין להם עבודה ולוקחים כל תיק בלי ידע באותו תחום, נגרם נזק עצום ללקוחות. אלפי מובטלים הם פוטנציאל לאנשים שיכולים לגרום לנזקים ברשלנות או אפילו בזדון. אין אף מדינה בעולם שיש בה עורך דין לכל 150 תושבים. אין חיה כזאת. בכל העולם היחס הוא עורך דין אחד לכל 1,000 תושבים".

מנגד, הפרופסור למשפטים ודקאן הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, יובל אלבשן, סבור כי הדברים שנאמרים על-ידי לשכת עורכי הדין ומקורביה לגבי הסכנה הנשקפת ממי שנכשלו בבחינה ובעקבות החוק, ככל שיתקבל, יעברו את הבחינה - אינם מדויקים. לדבריו, "מדובר רק באלה שהפקטור הזה יעביר אותם, כשגם טובי עורכי הדין בישראל טוענים שהם לא היו מצליחים לעבור את הבחינה, גם בציון נמוך יותר ממה שהפקטור מציע. אם דאגת הלשכה לשלום הציבור היא כנה, והם באמת דואגים ללקוחות שיינזקו, אני מציע הצעה - העבירו את נוסח הבחינה במועד הקודם לכל ציבור עורכי הדין בישראל, ואז באמת תסירו 'סכנה' מהציבור.

"בדיוק כמו שרופא שאינו טוב צריך להיות מורחק, ומשרד הבריאות שולל את רישיונו של רופא כזה - כך צריכה לנהוג לשכת עורכי הדין. אם המבחן הבלתי צליח ההוא, לדעת מומחי הלשכה, מלמד על סכנה לציבור ממי שנכשל בו - הייתי מצפה שהם יפעילו זאת על כל עורכי הדין הפעילים, ואז 'הסכנה' - במירכאות כפולות ומכופלות - תוסר".

ביחס לחבירתם של המתמחים עם מספר חברי כנסת בניסיון להעביר את החוק, אמר פרופ' אלבשן: "המוכשלים עשו בשכל רב. הם הבינו שמהמערכת המשפטית - לרבות מבית המשפט העליון - לא תבוא להם ישועה בגלל הכוח הפוליטי העצום שצבר אפי נוה, ולכן יצרו כוח נגדי. זה לגיטימי בדמוקרטיה, וזה חוקי. מי שהשתמש בכוח שלו בצורה לא מידתית כדי לסגור את שערי המקצוע, רק כדי שהגילדה תמשיך להעמיס עוד שקלים בכיסי חבריה, לא יכול ליילל עכשיו כשהצד השני מצא דרך להכניס רגל לשער בדיוק באותה צורה".

תגובת לשכת עורכי הדין: "מחטף פופוליסטי בשל הפריימריז"

בעקבות הצעת החוק שעברה אמש בקריאה טרומית, שיגרה היום (ג') לשכת עורכי הדין לכלל חברי הלשכה איגרת בה היא תוקפת בחריפות את המהלך ואת חברי הכנסת שיזמו אותה.

הלשכה כינתה את המהלך הדרמטי "מחטף חקיקת חוק הפקטור" ומסרה: "בימים האחרונים נעשה בכנסת מעשה חמור וחסר תקדים המאיים לפגוע פגיעה קשה במקצוע עריכת הדין. הצעת החוק קוראת להעניק פקטור לכ-2,500 מתמחים שנכשלו בבחינות ההסמכה האחרונות ולאפשר להם לקבל רישיון, מבלי שיעברו את בחינות ההסמכה בהצלחה". 

בנוסף תוקפת הלשכה ישירות את חברי הכנסת שיזמו את הצעת החוק: "אותם חברי כנסת, המונעים משיקולים פוליטיים זרים ודורסניים, מבקשים לגייס לעצמם קולות והון פוליטי לפריימריז, תוף שהם מתעלמים התעלמות חמורה ובלתי נתפסת מהוועדה הבוחנת. אותם חברי כנסת פוגעים פגיעה ישירה גם בכל הערכאות המשפטיות שבחנו פעם אחר פעם את הסוגיה המדוברת ביסודיות ודחו על הסף את הדרישה לקבלת פקטור". 

עוד נכתב באיגרת הלשכה: "לשכת עורכי הדין תתייצב חוצץ נגד הניסיון הבוטה הזה, לא תשלים עם חקיקה בלתי חוקית זו ותפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה, לרבות פנייה לבג"ץ, כדי לעצור ולבטל את המהלך ההרסני והדורסני, העלול להפקיד את רישיון העיסוק במקצוע בידי מתמחים שלא עברו את הרף המקצועי הנדרש ולסכן בכך את החברה הישראלית כולה".

בנוסף לדברים אלה, לשכת עורכי הדין מסרה ל"גלובס" את הדברים הבאים: "מדובר בהליך שהוגש בקריאה טרומית אחרי שהכנסת התפזרה. הוא נערך ללא דיון בוועדת שרים לחקיקה. עוקפים גם את ועדת החוקה, עקפו את משרד המשפטים ואת הוועדה הבוחנת ומביאים את זה לוועדת הכנסת. את ההזמנה לדיון היום קיבלנו רק אתמול בלילה בשעה 22:08. אי-אפשר לצפות להליך חקיקה ראוי והוגן בנסיבות כאלה ולדיון ענייני ורציני. זהו בית דין שדה של פריימריז, וככל שהחקיקה הזאת לא תיעצר, לשכת עורכי הדין לא תשלים עם החקיקה הזאת ותפנה לבג"ץ".

חברי הוועדה הבוחנת: החוק משמיט את הבסיס המקצועי שבעבודתה של הוועדה

שניים מחברי הוועדה הבוחנת שכל חבריה התפטרו אתמול בעקבות העברת החוק, עורכי הדין עזריאל רוטמן ודורון תמיר, מסרו היום ל"גלובס": "הודעת הוועדה וההחלטה בדבר התפטרותה מדברות בעד עצמן. הוועדה היא ועדה מקצועית (אשר הרכבה נקבע בחקיקה) אשר הוסמכה לערוך את בחינת ההסמכה לקבלת רישיון לעריכת דין. רק נבחנים אשר עברו את הבחינה בהצלחה, יהיו זכאים לקבל רישיון עריכת דין ולייצג לקוחות בנושאים שהינם מהרגישים והמורכבים ביותר בחייהם". 

לדברי רוטמן ותמיר, "חברי הוועדה עודכנו במהלך ישיבה אודות הליכי החקיקה המתבצעים בכנסת, שעברו בקריאה טרומית, שמטרתם לכפות תוספת ניקוד - פקטור - על דרך הורדת ציון המעבר בבחינה באופן גורף ואף רטרואקטיבי ביחס לבחינות עבר. חברי הוועדה סבורים כי מהלך זה - אשר עלול להוביל לשינוי רטרואקטיבי של תוצאות הבחינה ביחס למאות ואף אלפי נבחנים בניגוד לעמדתה המקצועית של הוועדה - יש בו כדי להשמיט את הבסיס המקצועי של עבודתה של הוועדה ואף להטיל ספק ממשי בהחלטות השיפוטיות שהתקבלו בעניין המתמחים שלא עברו את הבחינה. על רקע האמור לעיל, התקבלה ההחלטה להתפטר".