תקנות הפיגומים החדשות אושרו - ואיום השביתה במשק הוסר

בדיון שקיימה היום ועדת העבודה בכנסת הוחלט לשנות את תקן הפיגומים שמוצבים באתרי בנייה בישראל • קבלני הפיגומים: "נפשוט רגל"

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

אחרי שלושה ימי דיונים ארוכים, במהלכם אף איימו ראשי ההסתדרות להשבית את המשק, אם תקנות הפיגומים החדשות לא יעברו, אושרו היום (ג') תקנות פיגומים חדשות. הדיונים התקיימו במסגרת ועדת העבודה הרווחה והבריאות בראשות ח"כ אלי אללוף. מטרת השינוי בתקן היא "להבטיח סביבה בטוחה יותר באתרי הבנייה ולמיגור תאונות של פועלי בניין, בכללן תאונות קשות הנגרמות מנפילה בגובה" נמסר ממשרד העבודה.

התקנות קובעות חובת שימוש בפיגומים העומדים בהוראות התקן הישראלי לפיגומים (תקן 1139 חלק 1) שאומצו מתוך התקן האירופי המחייב. בנוסף מחדדות התקנות הוראות בעניין הגורם המורשה לתכנן הקמת הפיגום וכן לעניין הגורם המבצע הקמה ופירוק של הפיגום. כמו כן, נקבעו הוראות המגבירות את אחריות מבצע הבנייה לבטיחות הפיגומים השונים.

לאור עמדות שונות שהוצגו בוועדה, נקבע היום לוח זמנים למעבר לתקן החדש, לפיו באתרי בנייה של מעל 30 מטר יחויבו הקבלנים להשתמש בפיגומים חדשים בתוך חצי שנה. באתרים של 8-30 מטרים (עד 4-5 קומות), בתוך שנה וחצי, ובאתרים עד 8 מטרים - בתוך 3 שנים. עם זאת נקבע כי פיגום קיים שיסומן על ידי היצרן המקורי כעומד בתקן החדש - יישאר בשימוש.

מאז נודע על המהלך לשינוי תקן הפיגומים, התאגדו קבלני פיגומים רבים, במחאה על הצעד שלטענתם נעשה באופן חד-צדדי. לטענתם שינוי התקנות יחייב החלפת הציוד שברשותם, ועל כן רבים מהם צפויים להיכנס לקשיים כלכליים, היות שהציוד החדש יקר בהרבה מהציוד שברשותם. בתחילת השבוע, כמה עשרות מהם אף עלו לירושלים בשיירת מחאה. לדברי אחד מראשי המוחים, שי אסרף, השינוי בתקן יפגע בהם כלכלית: "עד אתמול הוועדה וכל הח"כים היושבים בה הגיעו איתנו להבנות רציונליות. בשנייה שההסתדרות עשתה שרירים (האיום בשביתה. ג"ל) כולם ללא יוצא מן הכלל התהפכו עלינו כאילו אנחנו אשמים ברצח רבין וארלוזורוב. כל מה שעמלנו עליו, הן בוועדה והן מחוץ לוועדה, במשך יומיים שלמים זרקו לפח. נחרץ גורלם של מאות, אם לא אלפי משפחות בישראל, לכיוון פשיטת רגל". אמר אסרף.

מהתאחדות בוני הארץ' שמייצגת את הקבלנים, נמסר: "בעקבות ההחלטה לאשר את המעבר בהדרגה לפיגומים בתקן האירופי, תמשיך ההתאחדות בוני הארץ לעקוב ולפעול כדי להבטיח את היכולת של ענף הבנייה לבצע את התאמת הפעילות לתקן זה. במקביל, קוראת ההתאחדות לממשלה לתמוך במתקיני הפיגומים כדי להבטיח את חוסנם הכלכלי ובכך להבטיח כי המעבר לפיגומים החדשים יבוצע במינימום פגיעה בהליכי הבנייה במשק".