חברת MedC מפתחת מצמח הקנאביס תרופה לסרטן העור

החברה פיתחה טכנולוגיה שמקורה במכון וולקני וקיבלה השקעה מגוף חקלאי ומבכיר בתעשיית התרופות בקנדה • חתמה עם חברת נקסטאר על הסכם פיתוח ארוך-טווח

צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק
צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק

ישנם כמה גישות לפיתוח של צמח הקנאביס לשימושים רפואיים. גישה אחת משתמשת בצמח המלא כפי שהוא, גישה אחרת מפיקה מן הצמח חומר פעיל יחיד ומסוים להשתמש בו כתרופה.

חברת MedC משלבת בין גישה של פיתוח תרופה במסלול רישוי מלא של תרופה חדשה, יחד עם הגישה הטוענת כי שילוב בין חומרים שונים מן הצמח, נותנים תגובה טובה יותר מאשר חומר פעיל אחד בלבד ("אפקט הפמליה"). המוצר מפותח מכמה ממרכיבי הקנאביס, אך כתרופה לכל דבר.

יזמי החברה הם אבי וגיא דרורי, יזמים שעסקו בתחומי הנדל"ן והחקלאות בישראל, בארה"ב ובמדינות נוספות. השניים החליטו בשנים האחרונות לפעול בתחום הקנאביס ולחפש הזדמנויות בישראל. בעקבות המיקוד הזה הגיעו למוצר שפותח במכון וולקני.

"המוצר שלנו מבוסס על הפקה של פרקציות מסוימות של הצמח, שילוב של כמה מן המולקולות בצמח במינון מאוד מדויק. אין בפורמולציה שלנו חומרים פעילים שלא זוהו עד היום, אבל הבחירה בחומרים הללו דווקא, והיחסים המדויקים ביניהם, הופכים את המוצר הזה ליוצא דופן מול שימוש בצמח הקנאביס בשלמותו, וגם מול חומר פעיל יחיד, ומאפשרים לרשום עליו פטנט ולפתח אותו כתרופה", אומר גיא דרורי.

המוצר הראשון מיועד לטיפול בסרטן עור נדיר מסוג CTCL. המוצר נבדק במכון וולקני בתאים סרטניים, אך טרם נבדק בבעלי חיים או בבני אדם.

החברה גייסה 5 מיליון דולר בנוסף להשקעה של מיליוני דולרים על-ידי המייסדים. המשקיע המוביל הוא חברת אג-מדיקה, חברה קנדית מתחום הקנאביס. ב-2019 מתכוונת החברה לצאת להנפקה בטורטנטו.

גורם נוסף שהשקיע בחברה וגם הצטרף אליה כדירקטור, הוא Owen Van Cauwenberghe, בכיר בתעשיית התרופות הקנדית, והיום בעל חברת השקעות בתחום התרופות.

בראש הוועדה המייעצת של MedC עומדת אורנה דריזין, מנכ"ל חברת הפורמולציות לתרופות נקסטאר, והחברות אף חתמו על הסכם פיתוח משותף במסגרתו נקסטאר תפתח את הפורמולציות של המוצרים של MedC, בתחום הסרטן ובתחומים נוספים. התחומים הבאים בהם מתכוונת MedC להתמחות הם פסוריאזיס ו-PTSD (פוסט-טראומה).

נקסטאר היא חברה ותיקה אשר עוסקת בפיתוח של פורמולציות של תרופות עבור חברות תרופות רבות בישראל. בשנים האחרונות החלה להתמחות בפיתוח פורמולציות בתחום הקנאביס, בין היתר במסגרת חממה טכנולוגית פרטית ייעודית לתחום, בשם נקסטייג'.