מחפשים תרופה לירידות: ברוכים הבאים לסקטור הפארמה

מנועי הצמיחה החזקים של מגזר הפארמה מעניקים לו יתרון וחסינות יחסית בזמנים של תנודתיות או האטה עולמית • קרנות הסל IHE ו-XPH מעניקות חשיפה למניות הפארמה הגדולות בארה"ב, בניסיון ליהנות מהתשואה העודפת שמאפיינת אותן בתקופות כמו זו הנוכחית

מעבדת פארמה / צילום: shutterstock
מעבדת פארמה / צילום: shutterstock

ככל שהצמיחה הכלכלית הגלובלית מורידה הילוך (או שניים), והחששות מפני מיתון שלחו את השווקים לסחרור בשלושת החודשים האחרונים (למרות רווחי החברות החזקים), הענפים שבבעלותם מנועי צמיחה ארוכת-טווח זכאים לפרמיה.

סקטור הפארמה נמנה לדעתנו עם קבוצה זו, והוא צפוי להציג תשואת יתר מול השוק הרחב בזמן האטה גלובלית (כמו בשווקים הדוביים הקודמים). הנראות הגבוהה לרווחיות של חברות אלה, וחסמי הכניסה הגבוהים (כלומר, תקציבי מו"פ מסיביים), הביאו היסטורית לתשואות יציבות, בסיכון נמוך מזה של סקטורים מתחרים, בזמן תנודתיות גבוהה.

קרן הסל iShares Pharmaceuticals (סימול: IHE) של בלקרוק מציע חשיפה רחבה לחברות הפארמה הגדולות בארה"ב. ביצועי הקרן היו נמוכים מעט ממדד הייחוס S&P 500, עם תשואה שלילית כוללת מתחילת השנה של 11.7% לעומת מינוס 7.8% עבור מדד S&P 500.

שלוש התפתחויות המדגישות את ההזדמנות ארוכת-הטווח של השקעה בתחום הן מגמות דמוגרפיות חיוביות, שכן כל האזורים בעלי המשמעות הכלכלית (ארה"ב, אירופה, סין, יפן) מזדקנים במהירות; מיצוב מתאים להגנה ממשבר; וצמיחה חזקה בתחומים כמו אימונו-אונקולוגיה.

הזדקנות אוכלוסיות גלובליות

האוכלוסיות בכל השווקים המפותחים העיקריים מזדקנות בקצב גובר. מגמה זו מגדילה באופן משמעותי את הביקוש למוצרים פרמצבטיים בטווח הקרוב והארוך. כדי להבין את סדרי הגודל, נשווה את שיעור האוכלוסייה מעל גיל 65 בעולם ב-2018 לזה שב-2010. בארה"ב, 16% לעומת 13.1%; במערב אירופה 20% לעומת 18%; במזרח אירופה 17.5% לעומת 14.5%; בסין 11.3% לעומת 8.6%; וביפן לא פחות מ-28.4% לעומת 22.8%.

ההוצאה על תרופות בארה"ב על פני טווח זה גדלה אף יותר משיעור הזדקנות האוכלוסייה: מכירות תרופות אתיות צמחו ב-60% ל-441 מיליארד דולר ב-2017 מ-275 מיליארד דולר ב -2010, בעוד שמכירות מוצרים גנריים כמעט שילשו עצמן ל-253 מיליארד דולר מ-93 מיליארד דולר (נתונים ברוטו לפני הנחות). ככל שהעולם ממשיך להזדקן, המניות הפרמצבטיות הגדולות בארה"ב נהנות מרוח גבית, התומכת בצמיחה וברווחים.

עמדה הגנתית

מניות הפארמה הציגו בתקופות של ירידות היסטוריות בשוק ביצועי יתר מול מגזרים אחרים. התנהגות זו נובעת מהקשר הנמוך יחסית שלהן עם מנועים כלכליים כמו צמיחת התמ"ג והוצאות הצרכנים.

שירותי בריאות לרוב אינם מותרות. בשלוש התקופות האחרונות של ירידות בשוק האמריקאי הציגה תעודת IHE תשואת יתר על ה-S&P 500. בשנים 2008-2009 הראתה IHE תשואה שלילית כוללת של 13.6%, לעומת מינוס 35.7% ב-S&P 500 (תשואת יתר של 22%); בשנת 2011 תשואה של 20.4% לעומת 2.8% (17.6%+); ובשנת 2015 תשואה של 10.5%% לעומת 1.2% (9.3%+).

תחומי הצמיחה באימונו-אונקולוגיה

חברות התרופות בארה"ב המובילות בעולם מפתחות ומשווקות טיפולי סרטן ביולוגיים בשם immunotherapies. טיפולים אלה מייצגים פריצת דרך בטיפול בסרטן, שבו המערכת החיסונית של הגוף מגורה כדי להילחם בתאי הסרטן.

שני התחומים אשר הראו צמיחה במיוחד כוללים אנטי-PD1 וטיפולי מיאלומה נפוצה. טיפולי PD1 (של Opdivo של Bristol Myers Squibb ושל Keytruda של Merck) צפויים לגדול למכירות של 21 מיליארד דולר מ-6.3 מיליארד דולר בשנת 2016. טיפולים בשלב מוקדם יותר, כמו CAR-T של קייט פארמה (נרכשה על-ידי גלעד עבור 11.9 מיליארד דולר) צריכים להניע את הרגל הבאה של הצמיחה.

מרכיבי הקרן

קרן הסל IHE מבוססת על Dow Jones U.S. Select Pharmaceuticals Index, מדד המייצג מגוון רחב של החברות הגדולות ביותר בתחום הפארמה בארה''ב. החזקות משמעותיות כוללות את הענקית JNJ (מהווה 11.9% מהחזקות הקרן), מתחרה שלה פייזר  (10.8%) וחברת הגנריקה מיילן (3.1%).

בשנת 2017, כ-52% מהכנסות של חברות אלו הגיעו מארה''ב ו-48% משאר העולם. הקרן נסחרת כיום במכפיל רווח לשנת 2019 של 13.7, פרמיה קטנה מול 13.6 של מדד S&P 500. משקלים אלה בקרן הסל נותנים חשיפה יחסית גדולה לחברות היותר יציבות ומבוססות.

חשיפה למניות פארמה בארה''ב

משקיעים המעוניינים בהשקעה במניות הפארמה הגדולות בארצות הברית יכולים לבחור בין שתי קרנות: iShares Pharmaceuticals ETF (סימול: IHE) של בלקרוק ו-SPDR S&P Pharmaceuticals (סימול: XPH) של State Street.

ההבדלים העיקריים בין שתי הקרנות הם מדד הייחוס ומתודולוגיות השקלול: המניות הנכללות ב-IHE נמנות עם Dow Jones U.S. Select Pharmaceuticals Index לפי שווי שוק, ו-XPH מחזיקה במניות המרכיבות את S&P Pharmaceuticals Select Industry Index במשקל שווה.

מתחילת השנה הציגה IHE תשואה כוללת של מינוס 11.7% מול מינוס 18.1% ב-XPH. קרן IHE גדולה יותר, והיקף נכסיה המנוהלים הוא כ-336 מיליון דולר לעומת 238 מיליון דולר ב-XPH.

במונחי דמי ניהול, XPH מעט יותר זולה מ-IHE, עם 0.35% לעומת 0.43%, בהתאמה. שתי הקרנות מחזיקות מספר דומות של מניות: IHE מחזיקה כיום ב-47 ו-XPH מחזיקה ב-45 מניות. קרן IHE הושקה במאי 2006 ו-XPH ביוני 2006.

הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם