יו"ר ההסתדרות: שביתה כללית במשק ביום ראשון הקרוב

זאת בעקבות כוונתו של יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אלי אלאלוף, לבטל את רפורמת הפיגומים

אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

בהסתדרות מאיימים להשבית את המשק כולו כבר ביום ראשון הקרוב, זאת לאור מה שהם רואים כאי כיבוד ההסכם שנחתם רק לפני מספר שבועות בינם לבין משרדי האוצר והרווחה, בעניין הגברת הבטיחות באתרי הבנייה. סעיף מרכזי בהסכם הבטיח לשנות את תקן הפיגומים באתרי הבנייה, לתקן אירופי, וזאת במטרה להציב באתרים פיגומים בטיחותיים יותר.

עם ההודעה על פיזור הכנסת, מיהר שר העבודה והרווחה חיים כץ ואנשי משרדו להעביר טיוטת תקנות חדשות לוועדת העבודה בכנסת, שבכוחה לשנות את התקנות. דיון שהתקיים בעניין התקנות אתמול, לא הניב פרי ובדיונים שהתקיימו היום, בנוכחות קבלני הפיגומים ואנשי מנהל הבטיחות התגלעו מחלוקות, בין היתר בעניין סעיפי התקנות החדשים וכן סביב סעיף שקובע מתי ייכנס לתוקפו התקן החדש. לטענת אחד הנוכחים, בשלב מסוים פוצץ הדיון, כשבהסתדרות מיהרו להכריז כי הם רואים בכך נסיגה מוחלטת מההסכם לפיו תקן הפיגומים ישתנה. בהודעה שהוציאה ההסתדרות הערב (ב') מאשימים בהסתדרות את יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף בתוצאות ומסרו כי "בעקבות כוונתו של יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אלי אלאלוף, לבטל את רפורמת הפיגומים, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מודיע בדקות אלה כי ביום ראשון הקרוב (6.1.19) תהיה שביתה כללית במשק".

בוועדת העבודה מיהרו לשגר הודעה משלהם בה נאמר כי "יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת ח"כ אלי אלאלוף פיזר את הדיון על תקנות הפיגומים, זאת לאחר שנציגי משרד העבודה והרווחה לא הצליחו לתת מענה לבעיות שהעלו נציגי הקבלנים. הסעיפים שנותרו במחלוקת: המשך השימוש בפיגומים ישנים ומועד תחילת התקנות. במהלך הדיון ניסו גורמים מההסתדרות להפעיל לחץ לאישור התקנות. יו"ר הוועדה סירב לאשרן ללא הסכמות ואמר "לא ניכנע לאיומים".

יו"ר ארגון קבלני הפיגומים מאיר שמש שנכח בדיון מסר ל"גלובס" כי: "גורמי המקצוע התעלמו מאיתנו במשך שנתיים ולא מצאו פתרונות לבעיה, וככה הגענו למצב שמנסים לשנות את התקנות בדקה ה־90 כי הכנסת מתפזרת". לגבי איומי השביתה של ההסתדרות אמר: "אנחנו לא מבינים מה בהסתדרות דחפו את האף שלהם לנושא שהם בכלל לא מבינים בו. חבל שהגענו למצב הזה, כבר היינו בשלב שהיינו יכולים היום להגיע לשנוי התקנות באופן מוסכם, שגם היה מוסיף לבטיחות באתרי הבנייה".