בלי קנסות למזהמים: נוסחת המיסוי הירוק החדש תשפיע על רכבים קטנים

המיסוי ייכנס לתוקף בתחילת אפריל וצפוי לייקר בעיקר כלי רכב קטנים ועממיים ולהכניס מאות מיליוני שקלים לקופת המדינה • רכבי יוקרה וכלי רכב מזהמים לא יושפעו

נמל אשדוד  רכבים חדשים/ צילום: תמר מצפי
נמל אשדוד רכבים חדשים/ צילום: תמר מצפי

רשות המסים פרסמה אמש (א') טיוטה להערות הציבור של העדכון הדו-שנתי לנוסחת "המיסוי הירוק", שעל פיה מחושב גובה הטבות המס, שמוענקות לדגמי רכב חדשים שנמכרים בישראל. בשנים האחרונות הפכו הטבות אלה לחלק ממבנה התמחור וההנחות של דגמים עממיים רבים בשוק הישראלי, ולפיכך העדכון משפיע על מחיריהם, לרוב כיוון מעלה. במכתב שנלווה לפרסום העדכון כותרת הרשות כי "העדכון הנוכחי מיועד להביא לידי ביטוי את השינויים המתרחשים בטכנולוגיית הרכב, בעלויות הנגרמות לציבור הרחב מפליטות המזהמים, וכן המעבר לשיטת המדידה החדשה שנכנסה לתוקף באירופה בספטמבר השנה, WLTP.

הרשות מוסיפה כי "בעשרות השנים האחרונות האיחוד האירופי ביצע את בדיקות זיהום האוויר לרכב חדש כאשר הרכב נבדק במעבדה על גבי דינמומטר... שיטה זו הובילה לביקורת רבה לאור הפערים בין ערכי הפליטה וצריכת הדלק בתנאי מעבדה ובמציאות. בעקבות כך, פיתח האיחוד האירופי הליך בדיקת מעבדה חדש המיועד לייצג טוב יותר את השימוש האמיתי ברכב. יתר על כן, דגמי רכב הנבדקים לפי השיטה החדשה נדרשים גם לעמוד בתקני פליטה בתנאי אמת כחלק ממבחן מחמיר יותר". במכתב נמסר בכוונת משרדי התחבורה, הגנת הסביבה ורשות המסים לעבור לחישוב הציון הירוק בהתאם לנוסחה החדשה החל מ-01.04.2019.

יצוין כי בינתיים מדובר בטיוטה ראשונית בלבד וההשפעות הנקודתיות על דגמים שונים יתבררו רק במהלך הימים הקרובים כאשר יבואני הרכב יציבו בנוסחה החדשה את נתוני הזיהום הספציפיים של כלי הרכב אותם הם מייבאים ויבחנו באיזו קבוצה הם צפויים להשתבץ. הנוסחה לא אמורה להשפיע ישירות על מחירוני ה-1 בינואר 2019 בשל תחולתה באפריל.

בהערת אגב יצוין כי על פי שיטת המיסוי הירוק הישראלית הטבות המס מוענקות בשיעור הולך ופוחת ככל שעולה זיהום הרכב, אולם בניגוד לאירופה לא מוטל "קנס" על כלי רכב ברמות זיהום גבוהות אלא רק הטבה אפסית מופחתת. מכיוון שכמעט 40% מכלי הרכב שנמכרים כיום בישראל שייכים לקבוצות הזיהום הגבוהות, מקבוצה 10 ומעלה, השפעת החמרת נוסחת המס הירוק תשפיע רק על חלק מהשוק, בעיקר בכלי רכב קטנים וזולים, וכמעט לא תשפיע על המכירות של רכבי יוקרה, רכבי SUV ושאר דגמים, ששייכים לקבוצות המזהמות. עדכון המיסוי הירוק צפוי להקטין את הטבות המס בשיעור של מאות מיליוני שקלים בשנה.