הסוף להסתרה בחסות החוק: דוח המבקר על תע"א הוא פתח לדוחות הקשים הבאים

נתניהו בתפקיד שר הביטחון ושר האוצר כחלון מפחדים מיו"ר הוועד בתעשייה האווירית, מאיומי יו"ר הסתדרות שתחת הסיסמה "עבודה מאורגנת" מאיים בהשבתות ותמיכה או חיסול פוליטי • דוח המדינה על ועד העובדים בתע"א הוא הראשון שנוגע במורסה המזוהמת של כספי ציבור חבויים שמשמשים איגודים חזקים • הפעם ביקורת המדינה חודרת את החומה הבצורה של ההסתרה הכאילו-חוקית הקרויה "אגודה עותמאנית", שנחקקה אי-שם ב-1909 • פרשנות

מבקר המדינה יוסף שפירא/ צילום: תמר מצפי
מבקר המדינה יוסף שפירא/ צילום: תמר מצפי

1.

יורקים לאזרחים בפנים, גוזלים כספם ונכסיהם ומצליחים בזה עשור אחר עשור בחסות אותו "חור שחור" ששרים, רגולטורים ופקידים בכירים בכל הממשלות מודעים לו היטב. וזה ממשיך לקרות ממש בימים אלה כאשר תע"א, הנהלה דירקטוריון וארגון העובדים מסכמים ביניהם סידורים ו"תוכניות הבראה" בעלות מיליארדי שקלים על חשבון כספי ונכסי הציבור - וכל האחראים שותקים.

 ■ דוח מבקר המדינה: כך הפכה צמרת התעשייה האווירית לשבויה של הוועד

שר הביטחון בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, על מנכ"ליהם, וכל מנהלי התקציבים בשני המשרדים - מעלימים עין. האנשים האלה שתפקידם לשמור על נכסי ציבור, שתקו ושותקים. הם מפחדים והם מייחלים. מפחדים מיו"ר הוועד, מאיומי יו"ר הסתדרות שתחת הסיסמה "עבודה מאורגנת" מאיים בהשבתות ותמיכה או חיסול פוליטי. והם גם מתפתים להבטחות. לשרים ולח"כים אומרים ארגוני עובדי חזקים: תעלימו עין, תאשרו לנו הטבות כספיות ואנחנו נסדר לכם בפריימריס קולות מאורגנים של עובדים ומשפחותיהם. לפקידים הבכירים, הרגולטורים ואנשי שלטון החוק - רומזים קורצים: תשתקו, תקבלו. כי אם תרצו לעשות סדר - לא תצליחו בעתיד להתקרב לשום חברה ממשלתית. אחרי הכל אין כמו להיות מנהל חברה ממשלתית גדולה, אין כמו להיות יו"ר, דירקטור ודירקטורית. התנאים מעולים, ויש נגישות מופלגת לשלטון בלא שמץ של אחריות וחובת הצלחה מוכחת.

2.

הדוח הזה הוא ראשון שנוגע במורסה המזוהמת של כספי ציבור חבויים שמשמשים איגודים חזקים. הוא בוצע על ידי ה"אגף לתפקידים מיוחדים" במבקר המדינה, שמטרתו העיקרית היא מאבק נגד שחיתות ציבורית ולמען טוהר המידות, בליווי צמוד של ניצב בדימוס עמיחי שי, היועץ הבכיר של שפירא למאבק בשחיתות. אחרי הדוח הזה יבואו אחרים. זה עולה מדברי המבקר. רק לקוות שבהסכמים הקואליציוניים שייחתמו בעוד למעלה מ-100 ימים לא יתחבא סעיף שיתקבל בלחץ ההסתדרות על ראש או ראשי מפלגה, שינטרל גם את מבקר המדינה מביקורת על היחסים בין ממשלה-הנהלות-ועדים מול בעל הנכסים - הציבור.

3. 

הפעם ביקורת המדינה חודרת את החומה הבצורה של ההסתרה הכאילו-חוקית הקרויה "אגודה עותמאנית". הוראות החוק העותמאני על אגודות ותאגידים נקבעו ב-1909, ימי השלטון הטורקי. הם החזיקו בימי המנדט והמשיכו לעשורים ראשונים שלאחר קום המדינה. ב-1981 נחקק חוק העמותות, שחייב בין היתר אגודות עותמאניות להרשם כעמותות. מה שאומר - חובת דיווח וביצוע ביקורת פנימית וחיצונית. אבל, בהתערבות אנשי הכוח שהיה להם עניין קריטי להמשיך לתחזק מעמד של אגודה עותמאנית, החריגו הפוליטיקאים מהחוק חלק מארגוני העובדים והתירו להשאירן אגודות עותמאניות. זה אומר: כספי ציבור, נכסי אזרחים, בלי ביקורת ובקרה. הפקרות. אגודת העובדים בתע"א נשארה מאוגדת כאגודה עותמאנית.

4.

פעם ראשונה שהביקורת מתקרבת וחושפת את לב היחסים המעוותים, הנסתרים וגם הפליליים לכאורה בין הנהלות חברות ממשלתיות גדולות לוועד העובדים החזק שלהן. אחריה יבואו עוד ביקורות. כמה ארגוני עובדים חזקים וגם ההסתדרות כבר מתכוננים. במהלך הביקורת שנמשכה תקופה ארוכה הוגשו שתי עתירות לבג"ץ, של ההסתדרות ושל ארגון עובדי התע"א, נגד הקיום החוקי של הביקורת. הם משכו את העתירה רק אחרי ששופטי העליון דחו בקשות לצווים זמניים ולאחר שבהסתדרות העריכו שאין כמעט סיכוי להחלטה שתומכת באי-ביקורת ואי-פיקוח, שהם היתרונות בעיני מי שמתעקשים להישאר אגודה עותמאנית.

הם חששו מפסיקה של העליון, שתשפיע על כל האגודות הקשורות אליה. כך קרה שמבקר המדינה נכנס לביקורת על "יחסי הגומלין" דרך שער חוקי רחב ופתוח. הוא לא נגע ביחסי העבודה בתע"א אבל נכנס אל הקרביים של מערך היחסים הכספיים בין אגודה עותמאנית שמקבלת מיליונים רבים בכל שנה, והנהלת החברה הממשלתית שנותנת אותו. בידיעת רשות החברות הממשלתיות, בידיעת שרי האוצר וראשי ממשלות. כסף מזומן, כסף בשכר, שעות נוספות, תפקידים בכירים והעלאת דרגות לחברי ועד שלא עובדים.

הביקורת נכנסה דרך הזרוע הפיננסית של ארגון העובדים עליה הכריז המבקר כגוף מבוקר. כך גם יכנס, אפשר שכבר נכנס, ל"יחסי גומלין" אחרים, בין הנהלות חלשות וכושלות וארגוני העובדים החזקים שלהם בחברות מוכרות וידועות, שמהוות נטל כבד על הציבור ושמתבטא גם בעלות כבדה ובתעריפים גבוהים.

5.

הביקורת החלה במקביל לחקירה סמויה של המשטרה ביחידה 433, שעוסקת בשחיתות בחברות ממשלתיות. מכתבים עברו במהלך החודשים בין מבקר המדינה, ליועץ המשפטי לממשלה ולמשטרה. הביקורת והחקירות עבדו בצמוד. איכשהו ראו כולם מאיפה הדג מתחיל להסריח, גם לכדי חשד בפלילים. על הדרך גם הבינו מה באמת שוות "תוכניות הבראה" שהשרים והחברות מתהללים בהן והעובדים כאילו זועקים בגינן. מסתבר שזו עוד דרך שמאפשרת לממשלה, הנהלות, הסתדרות, ועדים לעשות סיבוב נוסף בניצול-גזל כספי ציבור באמצעות פיתויים פוליטיים. "תוכנית ההבראה" בתע"א, לדוגמה: ההנהלה והוועד, בידיעת האוצר והבטחון, סיכמו על סבב "הבראה" במסגרתו אמורים לעזוב את החברה כמה מאות, מתוך 2,500 העובדים שכבר שנים רבות אין להם עבודה בחברה. ההסכם כלל סעיף בו נתנה ההנהלה לוועד השמן והמנופח סמכות להחליף 15% מהשמות ברשימת המפוטרים. החשד, שהתגלה בביקורת וגם במשטרה ובפרקליטות, הוא שארגון העובדים שפעל עשרות שנים בשליטת חיים כ"ץ עד שמונה לשר העבודה והרווחה, ואחרי כן בשליטת זרועותיו הארוכות, קודם יו"ר האיגוד אהוד נוף, ואז הבן יאיר כץ - עשה שימוש נלוז בסעיף הזה. נמצא שמישהו פנה לעובדים שהיו ברשימת המפוטרים והציע להם: תתפקדו לליכוד ואז נוציא אתכם מהרשימה ונכניס עובדים אחרים שיפוטרו במקומכם. שוחד בחירות? של שר בממשלה? בליכוד לא ידעו? יור ההסתדרות אבי ניסנקורן לא ידע? שר האוצר משה כחלון לא ידע? ראש הממשלה לא שמע?