השווקים בארה"ב מאוד תנודתיים, והשבתה ארוכה של הממשל עלולה להחמיר את המצב

היום תיכנס ההשבתה החלקית ליומה התשיעי • אחת ההשפעות - עיכובים בתזמון הרגיש של הנפקות ראשוניות לציבור

הקונגרס האמריקאי / צילום: שאטרסטוק
הקונגרס האמריקאי / צילום: שאטרסטוק

סגירת הממשל החלקית בארה"ב עומדת להיכנס היום (ב') ליומה התשיעי, כאשר הנשיא טראמפ והקונגרס נשארו במבוי סתום לגבי דרישת טראמפ ליותר מימון להקמת חומת הגבול עם מקסיקו. 800,000 עובדי מדינה פדרליים שוהים בבית או עובדים בלא שכר.

האפקט הכלכלי הראשוני הוא זניח, למרות הקושי של עובדי המדינה, מפני שההשבתה נפלה על שני ימי סוף שבוע ושני חגים פדרליים, והשפיעה רק על רבע ממשרדי הממשל.

בנוסף, הרבה מההוצאה הפדרלית המעוכבת יעבור כנראה ממילא לשנה החדשה, לפי תקדימים מהתקופה האחרונה. הקונגרס הצביע בעבר על תשלום השכר לעובדי המדינה כאשר המימון חוזר, אם כי זה לא מובטח. עובדים חיוניים שממשיכים לעבוד יקבלו את שכרם בסופו של דבר, אבל רק כשההשבתה תסתיים.

הסכנה, אומרים אנליסטים, טמונה באפשרות של השבתה ממושכת, כאשר המשקיעים והעסקים כבר עצבניים בגלל כמה גורמים, כולל מתיחות הסחר בין ארה"ב וסין, עליית הריביות בארה"ב, ירידת המניות וההאטה בצמיחה הכלכלית העולמית.

היסטורית, התוצר לא נפגע

במבט היסטורי, השבתת ממשל לא משפיעה משמעותית על התוצר הכלכלי. למרות שתי ההשבתות הקצרות שהיו השנה, כל אחת בת פחות מארבעה ימים, הצמיחה בתמ"ג הואצה ושיעור האבטלה ירד לשפל היסטורי, בין היתר בזכות קיצוצי המסים וההסכם על הגדלת ההוצאה הפדרלית.

באוקטובר 2013 התרחשה השבתת ממשל ליותר משבועיים, ועדיין הכלכלה צמחה ברבעון הרביעי של אותה שנה בקצב החזק ביותר בשנתיים. סיפור דומה היה ב-1995, עם שתי השבתות של פחות משבוע כל אחת.

חזאים רבים כבר צופים האטה בצמיחה הכלכלית של ארה"ב בשנה הבאה, אם כי עדיין לקצב סולידי, במידה חלקית עקב תפוגת השפעת קיצוצי המס והגידול בהוצאה התקציבית. הם חוששים, עם זאת, שהסיכונים לתחזית הזו יגדלו אם השבתת הממשל תימשך לתוך 2019 ותהפוך קשה יותר לפתרון, כאשר הדמוקרטים יקבלו את הרוב בבית הנבחרים ב-3 בינואר והרפובליקאים ישמרו על שליטתם בסנאט.

חשש נוסף הוא שמאבק תקציבי ממושך ומבוי סתום עוד יותר יקשו על הבית הלבן והקונגרס להסכים להעלות את תקרת גיוס ההון של הממשל, או תקרת החוב שלו, בשנה הבאה. בלי הסכם כזה, הממשל לא יוכל לשלם את חשבונותיו, מה שיערער בפוטנציה את השווקים ויפגע בכלכלה.

ההנפקות הראשוניות בסכנה

הסגירה החלקית של הממשל מוסיפה גם אי ודאות רגולטורית לתנודתיות שכבר קיימת בשווקים. היא יוצרת עיכובים שפוגעים בתזמון הרגיש של כמה הנפקות ראשוניות לציבור.

רשת ניירות ערך הפדרלית, ה-SEC, מסרה בהודעה מיום ד' שעבר שהיא תפסיק לפרסם החלטות על רישום להנפקה - דרישת מפתח מכל חברה שמקווה לגייס הון ממכירת מניות לציבור - מאחר שהיא מתפקדת עם שלד של עובדים בזמן ההשבתה.

ה-SEC לא תחזור לעבוד במתכונת מלאה לפני שההשבתה תסתיים, ולא ברור מתי זה יקרה.

חברות שתכננו להנפיק לציבור בתחילת 2019 ניצבות כעת בפני חלון הזדמנות מכווץ, לפני שהמשקיעים ידרשו דיווחים כספיים עדכניים. הן גם ניצבות מול תנודות בשווקים שעלולות לפגוע מאוד בקביעת תאריך להנפקה מוצלחת.

הודעות הרישום להנפקה מתפרסמות בדרך כלל חודשים לפני ההנפקה הראשונה המתוכננת, כדי שרשות ני"ע תוכל לבדוק אותן, והחברה תוכל לטפל בכל פנייה של הגוף המפקח הזה.

הנהלת החברה מקיימת בדרך כלל מצגת למשקיעים, roadshow, כדי לשווק את המניה למשקיעים הפוטנציאליים בשבועות האחרונים של תהליך הבדיקה ב-SEC, ומבקשת מהרשות הזו לפרסם את החלטת רישום ההנפקה שלה כאשר המצגת מסתיימת, אך לפני קביעת מחיר ההנפקה ומכירת המניות.

בממוצע, כ-40 חברות מנפיקות את עצמן בארה"ב ברבעון הראשון בכל שנה, לפני נתונים של דיאלוג'יק משנת 2010 ואילך.