הריחו את המפולת? שנת שיא במימושי בעלי עניין בבורסת ת"א - 13 מיליארד שקל ב-2018

היקף המימושים של בעלי עניין בשנה החולפת - יותר מכפול מהמכירות בשנתיים הקודמות • מסיכומי הבורסה בתל אביב עולה כי המימושים בוצעו על ידי בעלי מניות בסקטור הפיננסי, בנקים וחברות ביטוח • המוכרים הגדולים של מניות פיננסים - מדינת ישראל, שרי אריסון, קבוצת דלק ואי.די.בי • שיעור החזקות הציבור בחברות הנסחרות בבורסה עלה בהדרגה מ-42% ב-2010 ל-57% כיום

2018 הייתה שנת שיא של מכירות בעלי עניין לציבור בבורסה - שבשילוב כמה גורמים הצטברו לסכום אדיר של יותר מ-13 מיליארד שקל - כך עולה מהנתונים שפרסמה היום (א') הבורסה בתל-אביב. סכום זה הוא יותר מכפול בהשוואה להיקפי המימושים שנרשמו בבורסה בכל אחת מהשנתיים הקודמות (2017-2016). זאת למרות שאלה התאפיינו בפעילות רבה יחסית של מכירות בעלי עניין, על רקע רפורמת המדדים של הבורסה שהעלתה את הדרישות לשיעור החזקות הציבור ודרישות חוק הריכוזיות.

מימושי-המניות-הגדולים-בבורסה-ב-2018
 מימושי-המניות-הגדולים-בבורסה-ב-2018

טרם המפולת של חודש דצמבר, ש"גילחה" את שוויין של רוב החברות הבורסאיות בשיעורים ניכרים, הייתה שנת 2018 מוצלחת למדי עבור לא מעט בעלי שליטה בחברות הנסחרות בת"א וחלקם ניצלו את הרמות הגבוהות בהן נסחרו המניות כדי לממש נתחים משמעותיים מהחזקותיהם.

בסיכום שנתי בלטו המימושים שביצעו בעלי מניות בסקטור הפיננסי - בהיקף מצטבר של כ-6 מיליארד שקל. מנתוני הבורסה עולה כי בסך-הכול ב-2018 נמכרו מניות של בנקים בשווי של כ-4 מיליארד שקל, כשבראש המממשים עמדה מדינת ישראל, שנפרדה בספטמבר מהחזקותיה האחרונות בבנקים, עם מכירת כ-6% ממניות בנק לאומי תמורת 1.9 מיליארד שקל.

במקום השני ניצבת שרי אריסון, שמכרה בנובמבר נתח של קצת יותר מ-4% ממניות בנק הפועלים תמורת כ-1.4 מיליארד שקל - מהלך שהפך את הפועלים לבנק ללא גרעין שליטה. גם בנק דקסיה ישראל הפך השנה לבנק ללא גרעין שליטה בעקבות מכירת 59% מהונו שביצע בנק דקסיה העולמי תמורת כ-350 מיליון שקל.

עוד בבנקים, צדיק בינו, שבלט ברשימת המממשים בשנים קודמות בעיקר בשל פרידתו מהשליטה בחברת האנרגיה פז, מכר השנה נתח של כ-10% ממניות חברת פיבי, באמצעותה הוא מחזיק בשליטה בבנק הבינלאומי, תמורת כ-340 מיליון שקל. שותפתו, משפחת אבלס האוסטרלית, מכרה נתח נוסף ממניות פיבי תמורת כ-100 מיליון שקל.

גם מניות הביטוח בלטו ב-2018 במימושים שבוצעו בהן, בהיקף מצטבר של כ-2 מיליארד שקל - בעיקר מניות הפניקס וכלל ביטוח.

במניות הפניקס הובילה את המכירות בעלת השליטה, קבוצת דלק, שמכרה כ-16% ממניות חברת הביטוח תמורת כ-850 מיליון שקל. זאת בנוסף לכ-5.5% ממניות הפניקס שנמכרו על ידי יעקב שחר וישראל קז, תמורת כ-280 מיליון שקל.

על עיקר יתרת המימושים בענף הביטוח הייתה אחראית קבוצת אי.די בי של אדוארדו אלשטיין, שמכרה כ-15% ממניות כלל ביטוח תמורת כ-500 מיליון שקל (בהתאם למתווה שקבע הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר). בנק הפועלים מכר נתח של כ-9.5% ממניות כלל ביטוח, תמורת כ-330 מיליון שקל.

גופים ומשקיעים זרים מימשו מניות ב-4.3 מיליארד שקל

"מכירת השנה" ב-2018 הייתה המכירה שביצעה חברת פוטאש למניות המתחרה כיל בהיקף של 2.4 מיליארד שקל (כ-700 מיליון דולר), שבוצעה בתחילת השנה בשל דרישות ממשלות סין והודו לקראת מיזוגה של פוטאש עם חברת אגריום הקנדית.

עוד בין המוכרות הזרות, חברת ההשקעות הבינלאומית פידליטי מכרה את יתרת החזקותיה במניות יצרנית הטעמים והריחות פרוטרום בשווי של כ-770 מיליון שקל (טרם עסקת מיזוגה של פרוטרום ל-IFF). חברת האנרגיה נובל אנרג'י מכרה את חלקה (43.5%) בתמר פטרוליום (השותפה בקידוח הגז 'תמר') תמורת כ-600 מיליון שקל.

עוד בין הגופים הזרים, קרן MSD מכרה נתח של כ-3% ממניות רשת קמעונות המזון רמי לוי תמורת כ-75 מיליון שקל. בסך-הכול חלקם של הגופים והמשקיעים הזרים במימושי המניות הצטבר בסיכום שנתי לסכום של 4.3 מיליארד שקל.

בין המממשות ב-2018 בלט גם שמה של דסק"ש, שבסיכום שנתי מכרה כ-24% ממניות רשת קמעונות המזון שופרסל בתמורה כוללת של קרוב ל-1.3 מיליארד שקל -וחדלה להיות בעלת השליטה בה.

עוד בין השמות הבולטים, עידן עופר ואודי אנג'ל מכרו נתחים ממניות קנון והחברה לישראל תמורת סכום מצרפי של כ-390 מיליון שקל; משפחת שטראוס מכרה כ-2% ממניות חברת המזון הנושאת את שמה תמורת כ-235 מיליון שקל; שאול אלוביץ מכר 16.5% ממניות חברת האנרגיה הירוקה אנלייט תמורת כ-150 מיליון שקל; רמי לוי מכר נתח ממניות רשת קמעונות המזון הנושאת את שמו תמורת כ-110 מיליון שקל; ואבי באום מכר נתח ממניות חברת חילן שבשליטתו תמורת כ-100 מיליון שקל.

שיעור החזקות הציבור במניות עולה בהתמדה

בבורסה מציינים כי בעסקאות שהיא בחנה "לא נכללו מכירות בעלי עניין לבעלי עניין אחרים שלא הגדילו את שיעור החזקות הציבור". בין עסקאות אלה בלטה בשנה החולפת מכירת מניות השליטה (47%) שביצעה אריסון במניות שיכון ובינוי (שו"ב) לידי נתי סיידוף תמורת כ-1.1 מיליארד שקל - עסקה שיחד עם מכירת מניות בנק הפועלים שביצעה הופכת את אריסון למממשת הגדולה ב-2018, עם מכירת מניות בהיקף מצרפי של כ-2.5 מיליארד שקל.

עוד מציינים בבורסה כי "מכירת מניות על ידי בעלי עניין בשנים האחרונות הביאה לעלייה בשיעור החזקות הציבור במניות השנה לכ-57% (ללא מניות הפארמה טבע ופריגו וחברת IFF שרכשה את פרוטרום ונרשמה השנה ברישום כפול)".

כן מוסיפים שם כי "מאז שנת 2010 התגברו מכירות מניות על ידי בעלי עניין כך ששיעור החזקות הציבור במניות עולה בהתמדה. שיעור החזקות הציבור בשנת 2010 היה כ-42%, ומאז עלה ברציפות לכ-46% בסוף שנת 2014, כ-50% בסוף שנת 2015, כ-53% בסוף 2016 והשנה הגיע, כאמור, לכ-57%".