הסופר עמוס עוז הלך לעולמו בגיל 79

עמוס עוז, מבכירי סופרי ישראל, נפטר היום לאחר מאבק במחלת הסרטן, והוא בן 79 שנים • ספריו של עוז תורגמו לעשרות שפות, ושמו הועלה מספר פעמים כמועמד אפשרי לפרס נובל בספרות • נשיא המדינה ריבלין ספד לעוז: "סיפור על אהבה ואור ועכשיו, חושך גדול. עצב יורד עלינו עם כניסתה של השבת"

עמוס עוז / צילום: REUTERS / Eloy Alonso
עמוס עוז / צילום: REUTERS / Eloy Alonso

עמוס עוז, מבכירי סופרי ישראל, זוכה פרס ישראל לספרות ומאנשי הרוח הבולטים בישראל, נפטר היום (ו') לאחר מאבק במחלת הסרטן, והוא בן 79 שנים. עוז יובא למנוחות ביום שני בקיבוץ חולדה בשעה 15:00. ביום ראשון יוצב ארונו בתאטרון צוותא בתל-אביב.

ספריו של עוז תורגמו לעשרות שפות ושמו הועלה מספר פעמים כמועמד אפשרי לפרס נובל בספרות. קצרה היריעה מלהכיל את רשימת כתביו עליה נמנות יצירות כמו: "מיכאל שלי", "סיפור על אהבה וחושך", "קופסה שחורה" ועוד.

הוא נחשב לאחד מאישי הרוח הבולטים בישראל והרבה להתבטא ולכתוב גם בנושאים פוליטיים, תוך שהוא מזוהה עם הצד השמאלי של המפה הפוליטית. עוז השאיר אחריו אישה, נילי, ושלושה ילדים.

בתו פרופ׳ פניה עוז זלצברג כתבה היום בחשבון הטוויטר שלה "אבא שלי האהוב הלך לעולמו ממחלת הסרטן, זה עתה, לאחר הידרדרות מהירה, בשנתו ובשלווה, מוקף אוהביו. אנא כבדו את פרטיותנו. לא אוכל להגיב לפניות. תודה למי שאהב אותו". 

 

עמוס עוז / צילום: REUTERS/Anton Denisov
 עמוס עוז / צילום: REUTERS/Anton Denisov

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד לעוז בטוויטר: "סיפור על אהבה ואור ועכשיו, חושך גדול. עצב יורד עלינו עם כניסתה של השבת. נפיל ספרותי. תפארת יוצרינו. ענק רוח. נוח בשלום יקירנו עמוס. נעמת לנו מאוד".

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לעוז: "עמוס עוז הוא מגדולי הסופרים שקמו למדינת ישראל. הוא תרם רבות לחידוש הספרות העברית, שבאמצעותה ביטא בכשרון וברגש חלקים חשובים של ההוויה הישראלית. על אף שדעותינו היו חלוקות בנושאים רבים, הערכתי עמוקות את תרומתו ללשון העברית ולספרות העברית המתחדשת.

מילותיו וכתיבתו ימשיכו ללוות אותנו עוד שנים רבות. יהי זכרו ברוך".

תמר זנדברג כתבה: "נוח בשלום, עמוס עוז. אחד הסופרים הגדולים בכל הזמנים, איש רוח אמיץ שלא חשש להלחם על עתידה של ישראל. ג׳ומס שהיה חבר קרוב שלו אמר שהוא ביטא עבור רבים אהבה אינסופית לארץ הזאת עם ראיה מפוקחת וביקורתית שחותרת לתקן אותה. יהי זכרו ברוך".

 

יאיר לפיד ספד:" עמוס עוז כתב פעם: ״מותר לגעת! מותר להזיז, לקרב, להרחיק, לשנות, ולהטביע את חותמנו אנו. גע באבן, גע בחי, גע בזולת.״ הוא נגע בכל אלה, ובנו. יהי זכרו ברוך". 

 

ח״כ עמיר פרץ ספד לעמוס עוז: "מותו של עמוס עוז מכה בכולנו ומדגיש את נוכחותו והשפעתו העצומה על החברה הישראלית, כמי שידע למתוח את הקו האדום הערכי בכל תחום ותחום. יש מי שראו בו נביא זעם, אך עבורי הוא היה נביא תוכחה ואמת ראויה ומהדהדת.

"עמוס היה איש רוח שלא הצניע את דעותיו האמיצות - גם שהיו נגד רוחות רעות שמנשבות. איש השלום, איש השוויון ואיש החברה ההוגנת נשאר איתנו בזכות המילים הכתובות והניצחיות שאותן נזכור לעד."