המבחן המוזר של המדינה: למי מתאים להיות דירקטור

בקמפיין הבחירות הקרובות יקבלו הבוחרים בנימין נתניהו רגיש חברתית, מודע לבעיית יוקר המחיה ולפערים, ומבין שלא רק בתקשורת רואים פקקים היכן שהוא רואה מחלפים. בקיצור, כחלון לעשירים • פרשנות

בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ

פסולי הדירקטוריונים. מה משותף למי שהיו מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד הכלכלה, אלוף פיקוד הדרום ומנכ"לית המשרד להגנת הסביבה? כולם נמצאו חסרי כישורים מספיקים כדי לשמש דירקטורים בנבחרת הדירקטורים של רשות החברות, בתקופת המנהל הקודם אורי יוגב. השבוע התברר כי גם מועמד אחר סובל מהיעדר כישורים מתאימים. מדובר בעמרם קלעג'י, מועמדו של שר הפנים אריה דרעי ליו"ר המרכז הארצי למקומות קדושים. קלעג'י היה פעמיים מנכ"ל משרד הפנים, כיהן 11 שנה כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, עמד בראש הוועדה הקרואה של המועצה האזורית אבו-בסמה ומילא עוד שורת תפקידים בכירים. אבל עם כל הכבוד לניסיון הנדיר שלו, בנוסחה היבשה של ניקוד הדירקטורים בולטת יותר העובדה שיש לו רק תואר ראשון בגיאוגרפיה ואין לו ניסיון במגזר העסקי. הרי מי עדיף שיעמוד בראש המרכז למקומות קדושים? אדם שהתנהל במשך עשורים מול כל העדות הדתיות בישראל ומכיר את המערכת הממשלתית מלפני ולפנים או רואה חשבון עם תואר שני במינהל עסקים וניסיון של שלוש שנים בדירקטוריון של חברה ציבורית? תשפטו בעצמכם.

נתניהו מדבר כחלון. בקמפיין הבחירות הקרובות יקבלו הבוחרים בנימין נתניהו רגיש חברתית, מודע לבעיית יוקר המחיה ולפערים, ומבין שלא רק בתקשורת רואים פקקים היכן שהוא רואה מחלפים. בקיצור, כחלון לעשירים.

בשני נאומים השבוע הזכיר נתניהו שהוא העלה את שכר המינימום בישראל ל-5,300 שקל, אף שהעובדות טוענות קצת אחרת. הסיפור מתחיל במערכת הבחירות הקודמת. לאחר שפיטר את שר האוצר יאיר לפיד, מיהר נתניהו כבר באותו יום להזמין אליו לפגישה את יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. "בוא נכריז ביחד על העלאת שכר המינימום ל-5,000 שקל", אמר נתניהו לניסנקורן המופתע, שהעיר לו בעדינות שמהלך העלאת שכר המינימום כבר סוכם ונסגר. מאוחר יותר סיכמו ההסתדרות והמעסיקים על העלאה נוספת בשכר המינימום ל-5,300 שקל - ואז היו אלה שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אריה דרעי שהרחיבו את ההעלאה לכל המשק. אבל למה להיות קטנוניים? השבוע בישיבת סיעת הליכוד בכנסת, התגאה נתניהו בהעלאת שכר המינימום בישראל לרמה גבוהה יותר מבצרפת.

וזו רק ההתחלה. הנאום שנתניהו נשא בטקס השבעת נגיד בנק ישראל במשכן הנשיא השבוע נשמע לקוח מתוך מצע מפלגת "כולנו" לבחירות הקודמות. הנאום עצמו חמק קצת מתשומת הלב התקשורתית, שהתמקדה בנואם אחר באותו אירוע, נגיד הבנק הנכנס אמיר ירון - ולכן יש מקום להביא מתוכו כמה ציטוטים נדירים של ראש הממשלה.

"צמצום פערים זה חשוב", אמר נתניהו בקול צרוד מהתקררות, "חלוקת הפירות של המשק הישראלי חייבת להתחלק בצורה שוויונית יותר, יש לנו עוד כברת דרך לעשות, אבל ישראל שפעם הייתה במקום השני באי-שוויון יורדת במהירות והיא כבר לוחכת את ממוצע ה-OECD. אנחנו נרד עוד".

ונתניהו המשיך. הוא יצא נגד הריכוזיות של הבנקים והודה שמדובר בבעיה קשה במשק. "המשימה הראשונה של הנגיד היא להגביר את התחרותיות במערכת הבנקאית", הכריז, "אני חייב להגיד שהכלכלה הישראלית בבנקים הרבה פחות תחרותית. יש שם ריכוזיות גדולה מאוד, ולכן במתח שבין יציבות ליעילות הנגיד חייב להסיט את מרכז הכובד לכיוון של יתר יעילות". נתניהו הודה כי "יש לנו בעיית יוקר מחיה במוצרים מסוימים" וגם כי "יש לנו בעיות לגמור את הרפורמה התחבורתית" ואפילו הודה בקיומם של "פקקים". שותפו של נתניהו, שר האוצר משה כחלון, עמד כל העת בצד ולא הגיב. אחרי שנתניהו כבר גנב לו את ההצגה במסיבת העיתונאים על מינוי הנגיד, כחלון כנראה כבר רגיל.