בינתיים בנמל אשדוד: תוקם מחלקת ים נוספת

מחלקת ים נותנת שירותי גרירה, ניווט ועגינה לכל אוניה שנכנסת לנמל • עד לא מזמן המדינה התעקשה על דרישתה להוציא מחלקה זו מהנמלים לחברה ממשלתית נפרדת, אך כעת כ"ץ שינה את דעתו

מכולות בנמל אשדוד/ צילום: איל יצהר
מכולות בנמל אשדוד/ צילום: איל יצהר

תקופת הבחירות יכולה להראות כזמן אידאלי עבור ועדים של חברות ממשלתיות שנמצאים בתקופת דיונים על שינוי מבני בענף שלהם. זה הזמן שלהם להגיע עם רשימת בקשות לשר הרלוונטי. בפגישה המכרעת שהתקיימה השבוע בלשכת שר התחבורה ישראל כ"ץ עם נציגי ההסתדרות, הנהלת נמל אשדוד, ראשי הוועדים ונציגי משרדי התחבורה והאוצר נדמה היה כי הוועדים של נמל אשדוד השיגו את כל מה שהם מבקשים. לפי הנוכחים בדיון רב משתתפים זה, השר כ"ץ לא התנגד לכך שנמל אשדוד לא יופרט אלא יישאר ממשלתי, אמר שנושא הרציפים החדשים 24 ו-25 כרגע כלל לא עומד על הפרק - אלה לא יועברו לנמל המתחרה בשנים הקרובות, והדבר החשוב מכל - מבחינתו של כ"ץ מחלקת הים של נמל אשדוד יכולה להישאר בנמל ולא לתפקד כחברה ממשלתית נפרדת.

מחלקת ים נותנת שירותי גרירה, ניווט ועגינה לכל אוניה שנכנסת לנמל. מחלקה זו הוגדרה על ידי רבים כ'שאלטר של הנמלים'. עד לא מזמן המדינה התעקשה על דרישתה להוציא מחלקה זו מהנמלים לחברה ממשלתית נפרדת - כדי להימנע מהשבתות של הנמל החדש. בדומה למה שסוכם בנמל חיפה, המחלקה החדשה שתוקם תשרת את שני הנמלים - את החדש שמוקם בימים אלה ואת נמל חיפה הקיים. כך גם סוכם ברפורמת החשמל - יחידת ניהול מערכת שתיתן שירותים גם ליצרני חשמל פרטיים תצא לחברה ממשלתית חדשה בכדי להימנע מהמצב של ניגוד עניינים.

האפשרות שמחלקת הים תישאר בחברה היא חדשה ולפי הנוכחים בדיון השבוע, כ"ץ שלא רוצה לסכן את הרפורמה ועוד בתקופה הנוכחית, נענה בחיוב לבקשת העובדים. באשדוד חלק מהוועדים מיהרו לחגוג ניצחון ולשלוח מכתב תודה לשר כ"ץ. על המכתב שהגיע לידי "גלובס" חתום יו"ר ועד עובדי הגוררות והעגינה ממחלקת הים שלומי כהן שכותב כך: "במהלך הדיון קבעת בין היתר שחברת נמל אשדוד תישאר 'נמל ממשלתי' וכן, קבעת ש'מחלקת הים' כולה תישאר בנמל אשדוד כשלעניין האחרון אף הורית למנכ"ל משרדך קרן טרנר להנחות את מר שלמה ברימן מנכ"ל חנ"י להקים מחלקת ים חדשה. קביעותיך הנכונות שמו קץ למתח ולחששות הרבים שהיו מנת חלקם של כלל עובדי מחלקת הים ומשפחותיהם לאורך תקופה ארוכה.

"עובדי מחלקת הים (עובדי העגינה והגוררות) מודים לך על שעמדת בהבטחתך לכבד את הסכמי המעבר ואת רצונם להמשיך לעבוד במסגרת חברת נמל אשדוד, מעריכים ומוקירים את האוזן הקשבת ואכפתיות ובמיוחד את היותך אדם הגון. עובדי מחלקת הים לא ישכחו את פועלך בעניין זה".

ההחלטה הסופית לגבי גורלה של מחלקת הים בנמל אשדוד הועברה בשלב זה לידי הוועדים עצמם ונדמה כי המדינה אדישה לנושא וכבר תתאים את עצמה לפי מה שיוחלט בוועד של אשדוד. עם זאת, אם אכן יוחלט שמחלקת הים של נמל אשדוד תישאר בנמל המשמעות היא שבכדי להגשים את מטרת הרפורמה ולחולל תחרות בענף הנמלים, למדינה לא יהיה מנוס אלא להקים מחלקת ים נוספת, חדשה, שתיתן שירותים לנמל החדש.