חורף בשוק הקריפטו: יותר מ-340 חברות בלוקצ'יין בריטיות נסגרו ב-2018

מבדיקה שערכה רשת "סקיי" הבריטית, 60% ממחברות הבלוקצ'יין שנסגרו בבריטניה השנה, הפסיקו לפעול במחצית השנייה של 2018, ככל שהעצימו הנפילות בשוק המטבעות הדיגיטליים • לראשונה אי פעם, מספר חברות הבלוקצ'יין הנוסדות בבריטניה גדל בקצב נמוך ממספר החברות הנסגרות

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

נפילת מחירו של הביטקוין וצניחתו של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים בשנה האחרונה הנחיתו מכה כואבת על משקיעים רבים בשוק וגם על רבות מחברות הבלוקצ’יין הפועלות בעולם - רובן סטארט-אפים שהוקמו בשנתיים האחרונות. לרוב קשה לאמוד את היקפי הפגיעה בשוק, בעיקר בגלל שהנפגעים פחות אוהבים לדבר על כך. ואולם, כתבה של רשת החדשות Sky הבריטית מסוף השבוע האחרון הציגה נתונים על מאות חברות בלוקצ’יין בבריטניה שנסגרו בשנה האחרונה, בעקבות המפולת של שוק הקריפטו.

מנתוני "סקיי" עולה כי לפחות 340 חברות בריטיות שפעלו בתחום הבלוקצ'יין, הטכנולוגיה שעליה מבוססים המטבעות הדיגיטליים, הנזילו את כל המטבעות שלהן או נסגרו בשנת 2018. זאת, בהשוואה לכ-140 חברות בתחום שנסגרו בבריטניה ב-2017.

יותר מ-200 מחברות הבלוקצ’יין שנסגרו השנה, הן כאלה שהתאגדו במסגרת רשות החברות הבריטית בשנת 2017, שבמהלכה מחיר הביטקוין (BTC ) זינק בכ-1,500% עד לשיא של 20 אלף דולר בדצמבר. היום, חמישה ימים לפני שמסתיימת שנת 2018, נסחר הביטקוין במחיר ממוצע של כ-3,800 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

"בהלה לזהב, עד שהמחיר התחיל לצנוח"

הביטקוין איבד כמחצית משווי השיא שלו עד למארס 2018 והמשיך לצנוח. ביוני מחיר הביטקוין כבר היה פחות משליש מהשיא, ובמקביל, חברות הבלוקצ’יין הבריטיות התחילו להיסגר, על פי "סקיי", בקצב שנתי של כמעט חברה ביום.

כיום נסחר הביטקוין בפחות מחמישית מערך השיא שלו, ועל פי הדיווח, 60% מבין 340 מחברות הבלוקצ'יין שנסגרו ב-2018 בבריטניה, הפסיקו לפעול בין החודשים יוני לנובמבר. כיום, על פי בדיקת "סקיי", לראשונה אי פעם, מספרן של חברות הבלוקצ'יין החדשות שנרשמות בבריטניה גדל בקצב נמוך יותר ממספר החברות הנסגרות. להערכת "סקיי", בשנה האחרונה נוסדו במדינה יותר מ-800 חברות בלוקצ’יין, על פי נתוני רשם החברות בבריטניה.

חברות בלוקצ'יין בבריטניה ב-2018
 חברות בלוקצ'יין בבריטניה ב-2018

משקיעים רבים בתחום סיפרו ל"סקיי" כי אמנם ציפו שבועת הקריפטו תתפוצץ, בסופו של דבר, אבל האמינו שיספיקו למכור את המטבעות הדיגיטליים שלהם לפני שזה יקרה. אחרים סיפרו כי רכשו ביטקוין בעיקר בגלל הפחד להחמיץ את ההזדמנות. רוב המשקיעים האלה הודו כי היו להם חלומות להתעשר במהירות בזכות הביטקוין - אבל זה, לרוע מזלם, לא קרה.

"הרבה אנשים נכנסו לשוק הזה בסוף 2017, אף שלא היה להם מושג למה הם נכנסים", אמר ל"סקיי" יו האפורד-תומפסון, הפעיל בתחום הביטקוין מאז 2013. "זאת נראתה כמו בהלה לזהב, עד שמחיר הביטקוין התחיל לצנוח". הוא סיפר כי ראה הרבה חברות שנכנסו לתחום כשהתפתח ההייפ סביב הבלוקצ'יין. לדבריו, "מאז שמחיר הביטקוין קרס, השוק התחיל להתרוקן מחברות שלא היו רציניות מספיק ושכנראה לא היו צריכות לקום מלכתחילה".

חברות הבלוקצ’יין מפטרות עובדים

במהלך 2017, כשההתלהבות מהביטקוין וממטבעות דיגיטליים אחרים עלתה, חברות רבות השקיעו בהם את מיטב כספן. ואולם בשנה האחרונה, כשהמחירים צנחו והלקוחות שהתעניינו בתחום פחתו והלכו, רבות מהחברות האלה החליטו לחתוך את ההפסדים שלהן ולהנזיל את המטבעות הדיגיטליים שהחזיקו בהם.

המגמה השלילית בשוק הקריפטו מורגשת כמובן לא רק בבריטניה. כפי שדיווחנו החודש ב"גלובס", ענקית כריית הביטקוין הסינית Bitmain סגרה באחרונה את מרכז הפיתוח שלה בישראל ופיטרה את כל 23 עובדיו. באחרונה פורסמו דיווחים לא רשמיים על כך שביטמיין מתכננת לפטר כמחצית מהעובדים שלה בעולם.

ענקית אחרת בתחום שמפטרת עובדים היא חברת ConsenSys האמריקאית, שפועלת בניו יורק ויש לה גם מרכז פיתוח ישראלי ועוסקת בפיתוח יישומים לבלוקצ’יין של את’ריום. קונסנסיס, שבראשה עומד ג’וזף לובין, התחילה לפטר החודש 13% מתוך 1,200 עובדיה, ובדיווחים לא רשמיים נאמר כי שיעור המפוטרים מהחברה יהיה גדול יותר.