אל תהרסו את הקריירה כבר בצעד הראשון

בחירה לא נכונה ביציאה מהאקדמיה עלולה לעלות לכם ביוקר, תרתי-משמע

קריירה/ צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה/ צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הרבה מאד אנשים מאד מוכשרים מוצאים עצמם תקועים כבר בגיל 30 וקצת בגלל בחירה שגויה שעשו בצעד הראשון בשוק העבודה. מיד עם תום הלימודים או ההתמחות הם לקחו פניה לא נכונה, ותוך כמה שנים הם מגלים שנכנסו לדרך ללא מוצא. למשל אישה מרשימה בת 44 שפגשתי בוועידת העסקים של "גלובס", הטוענת כי כל הקריירה שלה היא פשרה אחת גדולה בגלל הג'וב הראשון.

מקצועות רישיון

היא רואת חשבון, בוגרת מצטיינת (חשבונאות וכלכלה) של אוניברסיטה מובילה שהתמחתה במשרד רואי חשבון מוביל (BIG4), בעלת תואר שני במנהל עסקים מאותו המוסד, בהצטיינות אף הוא. אחרי ההתמחות היא עברה לתפקיד בתחום ביקורת פנים - לדבריה די במקרה, חברה הציעה לה את המשרה שנשמעה לה מעניינת - אבל משהגיעה למסקנה שהמקצוע הזה לא בשבילה, לא הצליחה בשום אופן לחזור לניהול כספים קלאסי. מאז היא תקועה בביקורת פנים, תחום מאד מאתגר וכפוי טובה שבנוסף גם מאד קשה למצוא בו עבודה בשל מיעוט המשרות, וכנראה שלא תצליח להיחלץ ממנו עד תום הקריירה.

תופעה דומה אפשר למצוא גם בקרב עורכי דין, כאשר אחת הדוגמאות הבולטות היא של אלה שהתחילו את הקריירה במשרדים שעוסקים בדיני משפחה או הוצאה לפועל ואינם מצליחים לעשות את המעבר לתחומים נחשבים יותר, למרות כישורים טובים. כנ"ל מי שפנה לתחום הפלילי. יתרה מכך, גם מי שהתמחה במשרדים המובילים והמשיך לעבוד שם מתקשה מאד לזוז בין תחומים, למשל עורכי דין מתחום דיני עבודה או ליטיגציה שלא מצליחים לעבור למחלקות המסחריות גם בתוך המשרד. רבים מהם מאד לא מרוצים מהבחירה הראשונה שעשו, כמעט תמיד בלי להבין את המשמעות שלה, ונתקעים.

התופעה הזו בולטת במיוחד בקרב בוגרי אקדמיה במקצועות רישיון (עורכי דין, רואי חשבון, מהנדסים וכדומה) ומקצועות מובהקים אחרים (מדעי המחשב, כלכלה וכד'), להבדיל מחוגים כלליים. זאת מפני שהמדרג במקצועות הרישיון ובמקצועות המובהקים הוא נוקשה במיוחד, וקשה מאד עד בלתי אפשרי לטפס בו.

ידע, ניסיון או כישרון?

למשל בוגרי מדעי המחשב שהחלו את הקריירה ב QA (בדיקות) ונתקעים שם למרות שלמדו בטכניון ובאוניברסיטאות מובילות אחרות וסיימו את התואר עם ציון 80 ומעלה, או כלכלנים מצטיינים שבמקרה פנו לתחום שכר והטבות למשל, ולא מצליחים להיחלץ ממחלקות משאבי האנוש. בשני המקרים מדובר בתפקידים שממוקמים נמוך במדרג המקצועי - אנשי בדיקות ממוצבים הרבה יותר נמוך מאנשי הפיתוח (כולל אנשי בדיקות אוטומטיות שכותבים קוד), וכלכלנים באגפי משאבי-אנוש ממוצבים נמוך יותר מכלכלנים בכל האגפים האחרים בארגון - כנ"ל כלכלנים או מהנדסי תעשיה וניהול שפנו מיד אחרי הלימודים לתחום הרכש, מקצוע הממוצב נמוך בהשוואה לכלכלן קלאסי/מהנדס, ולא מצליחים לטפס חזרה.

לא חסרות דוגמאות בכל אחד מהמקצועות בשוק העבודה, בין אם מדובר בבוגרי תקשורת שהתחילו את הקריירה במשרדי יחסי ציבור ולא מצליחים לצאת מתחום הדוברות/יחסי הציבור (ממוצב נמוך יותר מתחום הפרסום, בוודאי מהשיווק), באנשי משאבי אנוש שהתחילו ברווחה ולא מצליחים לטפס ממנה לשאר מקצועות משאבי האנוש שממוצבים כולם מעליה (הדרכה, שכר והטבות, פיתוח ארגוני, גיוס, HRBP), או באנשי מכירות שפנו לשווקים לא מתוחכמים ולא מצליחים לעבור למכירות מוצרים/שירותים מורכבים ויקרים.

כמעט בכל המקרים הללו, בוודאי אם הם בוגרי אוניברסיטאות טובות, מדובר באנשים שיכלו להצליח מאד בכל תחום, אילו רק לקחו את הפניה הנכונה ביציאה מהאקדמיה. יש להם את מלוא היכולות והכישורים הדרושים, רק שהם ממוצבים נמוך בעיני שוק העבודה ואין להם את הניסיון הדרוש. לכן מעסיקים פוסלים אותם על הסף (השוק משלם על ידע וניסיון), מעדיפים על פניהם גם מועמדים פחות מוכשרים, אבל כאלה שעשו את הבחירות הנכונות והחלו את הקריירה גבוה יותר במדרג. התוצאה היא תחושת החמצה מקצועית ואובדן משמעותי של הכנסה שעשוי להגיע למיליוני שקלים, שהרי מדובר בתחומים שממוצבים נמוך יותר ומתוגמלים בהתאם. ועכשיו תדמיינו מהם סיכויי ההצלחה של מי שחושק בהסבה למקצוע אחר לחלוטין ושבכוונתו להישאר שכיר.

תלוי בזמן ובמרחק

מה עושים? נתחיל בזה שלא לכל המחלות יש תרופות. יש מצבים שהם בלתי הפיכים, כאשר הסיכוי להיחלץ מפניה לא נכונה מבחינתכם הוא פונקציה של מספר השנים שחלפו מאז נעשתה, של הפער המקצועי והתדמיתי בין היעד לנקודת המוצא, וכמובן של האדם עצמו ונכונותו לשלם את מחירי השינוי.

ולגבי מי שנמצאים לקראת הצעד הראשון מחוץ לאקדמיה, קחו בחשבון שהוא עתיד להשפיע על כל הקריירה שלכם ולהכתיב את כיוונה, וזכרו שכמעט בלתי אפשרי לטפס במדרג מקצועי, בעוד הירידה בו היא פשוטה (למשל ירידה מפיתוח לבדיקות או מראיית חשבון/עריכת דין לביקורת פנים).

לכן למדו היטב את הפירמידות המקצועית/התדמיתיות הרלוונטיות להשכלתכם, ואת המדרג הפנימי של כל אחת מהן, הבנתם תעזור לכם לממש את הפוטנציאל המקצועי והניהולי שלכם, ובעקבותיו גם את הכלכלי. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com