רוחאני הציג את תקציב איראן: "עיצומי ארה"ב לא יורידו את הממשלה לברכיים"

"המטרה של אמריקה היא להוריד את המערכת המוסלמית שלנו על ברכיה, והיא תיכשל בכך, אבל עיצומים ישפיעו ללא ספק על חיי אנשים, ועל ההתפתחות של המדינה והצמיחה הכלכלית", אמר רוחאני בפרלמנט בנאום ששודר בטלוויזיה

חסן רוחאני, נשיא איראן, בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlo Allegri
חסן רוחאני, נשיא איראן, בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlo Allegri

נשיא איראן חסן רוחאני הציג היום (ג') תקציב מדינה בהיקף 47 מיליארד דולר, כשליש ממנו סובסידיות למיעוטי יכולת, ואמר שעיצומי ארה"ב ישפיעו על חיי האזרחים ועל הצמיחה הכלכלית אבל לא יורידו את הממשלה על ברכיה.

נשיא ארה"ב דונלד טרמפ הוציא את ארה"ב מהסכם הגרעין של איראן עם מעצמות במאי והטיל עליה חזרה עיצומים כלכליים, כולל על תעשיית הנפט החיונית לאיראן.

"המטרה של אמריקה היא להוריד את המערכת המוסלמית שלנו על ברכיה, והיא תיכשל בכך, אבל עיצומים ישפיעו ללא ספק על חיי אנשים, ועל ההתפתחות של המדינה והצמיחה הכלכלית", אמר רוחאני בפרלמנט בנאום ששודר בטלוויזיה.

שווי התקציב המאוזן נומינלית, להוציא את ההוצאה על חברות ממשלתיות, הוא כ-4,700 טריליון ריאל לשנה האיראנית הבאה, שמתחילה ב-21 במארס.

זו עלייה גדולה מ-3,700 טריליון ריאל שתוקצבו לשנה זו, אבל במונחים דולריים התקציב שווה כמחצית מהתקציב של השנה הנוכחית בגלל הפיחות במטבע האיראני. לפי שער החליפין הלא רשמי, התקציב הוא כ-47 מיליארד דולר.

עובדי המדינה יקבלו תוספת שכר של 20% בשנה הבאה, והתקציב כולל סובסידיות ב-14 מיליארד דולר למזון ותרופות למיעוטי יכולת, עלייה מ-13 מיליארד דולר בסעיף זה השנה.

דוברי ממשלה אומרים שהתקציב מיועד לספק את הצרכים הבסיסיים של מיעוטי היכולת, כולל עובדי מדינה וגמלאים, לתמוך בייצור ובתעסוקה ולהשיק מחדש אלפי פרויקטים ממשלתיים תקועים בעזרת משקיעים פרטיים.

רוחאני קרא לצמצומים במגזר הציבורי ולריסון התלות של הממשלה בהכנסות הנפט, שצפויות להגיע ל-1,425 טריליון ריאל בתקציב המוצע.

תחשיבי התקציב התבססו על מחיר נפט גולמי של 50-54 דולר לחבית, ויצוא של מיליון עד מיליון וחצי חביות ביום, לעומת שלושה מיליון חביות במחצית 2018.

"אם המגזר הפרטי היה פעיל יותר במדינה, ואם התקציב לא היה מבוסס מאד על נפט, השפעת העיצומים היתה פחותה בהרבה", אמר רוחאני.

תקציב נפרד לחברות הממשלתיות, למוסדות לבנקים, הוא בסך 127 מיליארד דולר.

נאומו של רוחאני שוסע על ידי חברים בפרלמנט, שהיו לפי סוכנויות הידיעות האיראניות בעיקר ממחוז חוזסטן בדרום-מערב המדינה, שמחו על מחסור במי שתייה במחוז שלהם.