תעריף החשמל לצרכנים ביתיים יעלה בכ-2.9% החל מ-1 בינואר

התעריף הממוצע יעלה בכ-2% • תעריף החשמל הממוצע היה אמור לעלות בכ-6%, בעוד תעריף החשמל לצרכן הביתי צפוי היה לעלות בכ-7.3% • התעריף הצטמצם בשל הוויתור על מס בלו והפיצוי שתקבל חברת החשמל

מימין לשמאל: אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, אמיר רשף, רכז אגף התקציבים, ד"ר אסף אילת יו"ר רשות החשמל, מר חיים פרננדס נציג ציבור, מר יוסף אנגלנדר, נציג ציבור / צילום: רשות החשמל
מימין לשמאל: אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, אמיר רשף, רכז אגף התקציבים, ד"ר אסף אילת יו"ר רשות החשמל, מר חיים פרננדס נציג ציבור, מר יוסף אנגלנדר, נציג ציבור / צילום: רשות החשמל

בעקבות הוויתור על מס בלו מצד האוצר ופיצוי שתקבל חברת החשמל במסגרת תביעה ייצוגית, תעריף החשמל לצרכנים ביתיים יעלה בכ-2.9% החל מ-1 בינואר והתעריף הממוצע יעלה בכ-2% - כך הודיעה היום (ב') רשות החשמל. ההחלטה התקבלה בתום שימוע ציבורי שערכה הרשות.

כזכור, בתחילת החודש הודיעה הרשות כי בעקבות התייקרות סל הדלקים, עליית שער הדולר והגידול המשמעותי באנרגיות מתחדשות יעלה תעריף החשמל בכ-6% בממוצע, וב-7.3% למשקי-בית. המהלך עורר ביקורת ציבורית נוקבת ולווה בצעדי מחאה ברחבי הארץ - שכן התייקרות בתעריף החשמל תגרום להתייקרות במשק כולו. ואכן ימים ספורים לאחר הודעת הרשות הועלו גם תעריפי המים וגם כמה מיצרניות המזון הגדולות במשק הודיעו על העלאת מחיריהן.

רשות החשמל מציינת בהודעתה כי ההתמתנות בתעריף החשמל התאפשרה בעקבות הודעת משרד האוצר על דחיית את הטלת תוספת הבלו על הפחם בהיקף של 57 שקל לטון עד לתחילת שנת 2021. מהלך זה יחסוך לצרכני החשמל כ-715 מיליוני שקל במצטבר, המהווים כ-2.4% בתעריף הצרכן הביתי. עלות זו תקוזז מהתעריף לשנת 2019. אם לא יושלמו ההליכים לפטור מהטלת בלו על הפחם עד ליום 28.2.2019, תעריף החשמל יתעדכן בהתאם.

בנוסף, במסגרת בוררות בעניין הליך מכרזי שביצעה חברת החשמל לרכישת ציוד GIS לתחנות משנה נודע לאחרונה כי החברה צפויה, בסבירות גבוהה, לקבל פיצוי על סך של כ- 465 מיליוני שקל במהלך שנת 2019. החלק הארי של סכום זה יוחזר לצרכני החשמל. כמחצית מסכום הפשרה מוכר בתעריף לשנת 2019, ומהווה כ-0.8% בתעריף הצרכן הביתי. יתרת הסכום תוחזר לצרכנים בשנים הבאות.

בשבוע שעבר הודיע האוצר כי ביצע עבודה אינטנסיבית בהנחיית שר האוצר משה כחלון, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד וחברי הנהלת האוצר, במטרה לבלום את גל ההתייקרויות הנוכחי. בהודעה נאמר כי "לבחינת רשות החשמל, האמונה על קביעת תעריף החשמל, יועברו מספר צעדים שהמרכזי שבהם הוא ביטול העלייה הצפויה בבלו. במסגרת ההבנות עם רשות החשמל, השפעה חיצונית זו תקטין באופן משמעותי את תשומות ייצור החשמל, ולפיכך תצמצם דרמטית את העלייה הצפויה במחירי החשמל. צעד זה הומלץ על-ידי רשות החשמל, ויחד עם צעדים נוספים יובא בפני רשות החשמל שתידון ותפרסם את החלטתה כבר בימים הקרובים".

יפתח רון טל יור חברת החשמל בתגובה להחלטת רשות החשמל : "אני שמח שהמאבק אותו הובילה חברת החשמל כנגד השותפות בקרטל , בניגוד לכל חוות הדעת, הובילה את הציבור - באמצעות חברת החשמל- לזכייה בהיקף 465 מיליוני שקל. אלה כספים שנאבקנו עליהם בשם הציבור, והם מוחזרים לציבור באמצעות הפחתת העלייה בתעריף החשמל.

חברת החשמל הייתה חלק מהפתרון משום שהיא מחוייבת לייצג את האינטרס הציבורי. אנחנו ופועלים ונמשיך לפעול בכל אמצעי העומד לרשותנו על מנת לייצג את הלקוחות שלנו , כך גם בהקשר לפתיחת הסכם הגז מול תמר".