עד שהצד השני ייכנע: המלחמה המזויפת של טראמפ על השבתת הממשל

טראמפ והדמוקרטים מתנצחים על דקויות בלי לרצות לפתור את הבעיות האמיתיות

מימין לשמאל: פול ריאן, דונלד טראמפ ומייק פנס / צילום: רויטרס
מימין לשמאל: פול ריאן, דונלד טראמפ ומייק פנס / צילום: רויטרס

רבע מהממשל הפדרלי מושבת, ולרוב אמריקה זה לא אכפת. יש חוכמה בתגובה הזו מפני שהסגירה הזו על רקע הוצאות הממשל, בפעם השלישית השנה, היא בעיקר תרגיל פוליטי סמלי שלא יעשה הרבה הבדל, ולא חשוב מי ינצח.

הנשיא טראמפ רוצה 5 מיליארד דולר לאבטחת הגבול עם מקסיקו, ואילו הדמוקרטים מציעים רק 1.6 מיליארד דולר. טראמפ רוצה להיות מסוגל לומר שהוא זכה בכסף ל"חומה" שעליה הוא ניהל את קמפיין הבחירות שלו, והדמוקרטים לא יתנו לו את הניצחון הזה, לכן הם מדברים על "אבטחת גבול" ולא על חומה.

זוהי הרודנות של ההבדלים הקטנים, ושום בחירה לא תפתור את בעיות ההגירה של ארה"ב. מחסום פיזי עבד בכמה מקומות כמו סאן דייגו, אבל אז המהגרים מחפשים נקודות חצייה אחרות. הקמת חומה לאורך 1,954 מייל (3,126 ק"מ) תהיה יקרה ולא תעצור את ההגירה הלא חוקית, מפני שרוב המהגרים מגיעים עם אשרות תיירים ונשארים במדינה.

הפתרון הטוב ביותר, כמו תמיד, הוא לצמצם את התמריץ להגיע באופן לא חוקי על ידי יצירת יותר דרכים לעבוד באמריקה בצורה חוקית. רוב המהגרים מגיעים כדי לעבוד, וכעת יש המון משרות פנויות בשבילם. תוכנית של עובדים אורחים תאפשר להם להיכנס ולצאת באופן חוקי, בהתבסס על צורכי המעסיקים, ואגב כך תפחית את היכולת של כנופיות ומבריחים לנצל את המהגרים שהם טרף קל.

אם זה שאפתני מדי מבחינה פוליטית, אפשר לשקול עסקה של הענקת כסף לאבטחת הגבול תמורת מתן מעמד חוקי ל-700,000 "מהגרי החלום" שהובאו לארה"ב כילדים? שני הצדדים יוכלו לזקוף לעצמם אשראי על טיפול בשתי בעיות הגירה לפחות, ושניהם יוכלו לטעון לניצחון פוליטי. אבל אפילו עסקה כזו נראית מעבר לדמיון הפוליטי של טראמפ ושל המנהיגים הדמוקרטים ננסי פלוסי והסנאטור צ'אק שומר.

לכן אנחנו נשארים עם השבתה מזויפת של הממשל, שבה הקיצונים משני הצדדים קובעים את סדר היום, בלי תוצאה טובה. מנהיגי הדמוקרטים רוצים להפגין לבסיס הבוחרים שלהם כמה קשוחים הם בעמידה מול טראמפ, גם אם זה אומר שילדי החלום המהגרים יישארו תלויים באוויר. השמאל לא מעוניין בפשרה בנושא ההגירה כי הוא רוצה להשאיר את הבעיה כשהיא בוערת לעונת הבחירות.

טראמפ לא יכול להחליט מה הוא באמת רוצה, ונראה שאין לו אסטרטגיה פוליטית להשיג את מה שהוא לא רוצה. תחילה הוא הפתיע את כולם בקבלת בעלות פומבית על השבתה אפשרית בפגישה בלשכה הסגלגלה עם המנהיגים הדמוקרטים. אחר כך הוא הסכים להצעת מנהיג הרוב בסנאט מיץ' מקונל לממן את הממשל במשך חודשיים, ולהעביר את הדיון על מימון החומה לשנה החדשה, שבה הדמוקרטים ישלטו בבית הנבחרים.

אבל אז השמיעו הרפובליקאים הקיצונים ומנחי תוכניות הראיונות ברדיו קולות מחאה, וטראמפ ביצע פליק פלאק וחזר לקדם בברכה את השבתת הממשל ולצייץ ש"זו יכולה להיות דרך ארוכה".

לאיזו מטרה? טקטיקת ההשבתה של טראמפ היא לעצור את הנשימה עד שהצד השני ירים ידיים. טראמפ עוצר את הנשימה על 3.4 מיליארד דולר למימון אחד הסמלים הפוליטיים שלו.

השמרנים בסיעה הרפובליקאית בקונגרס טוענים זה זמן רב שהרפובליקאים יכולים לזכות בעימות של השבתת הממשל אם הם יעצרו את נשימתם מספיק זמן. אולי טראמפ ינסה את זה, ולפחות יהיה לנו מבחן שוק פוליטי, להיווכח איזו מפלגה תסבול יותר כאשר ההשבתה תימשך. אבל אם זה יסתיים בפשרה על הוצאה תקציבית של 3 מיליארד דולר על החומה, נניח, לאמריקאים תהיה הזכות להניח שכל זה היה רק פארסה פוליטית חסרת תוחלת.