בחירות הוכרזו לתחילת אפריל; נתניהו: "הקואליציה הנוכחית היא הבסיס לזו הבאה, נבקש מנדט מהבוחר להמשיך"

(עדכון) רה"מ: "כשלפני שישה שבועות עלתה האפשרות להפיל את הממשלה היא נדחתה בגלל מבצע המנהרות בצפון, אז לא היה נכון להכריז על בחירות, עכשיו זה הזמן הנכון" • הבחירות ייערכו ב-9 באפריל

בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הצהרה מיוחדת בעקבות ההחלטה לפזר את הכנסת ולהקדים את הבחירות לאפריל 2019. "אני בא לכאן לישיבת ראשי מפלגות הקואליציה, אנחנו הסכמנו פה אחד להגיש חוק לפיזור הכנסת וללכת לבחירות בתחילת אפריל". בכירים בקואליציה אישרו ל"גלובס" כי תאריך הבחירות הוא 9 באפריל, 2019.

"הממשלה תשלים ארבע שנים מלאות של כהונה עם הישגים כבירים. קודם כל הפכנו את ישראל לכוח עולמי עולה, אין פה שום הפרזה. הפריחה המדינית שלנו היא בשיא של כל הזמנים - וגם רואים את זה. המעצמות הגדולות של אסיה, סין, יפן, הודו, רוסיה, אוסטרליה, מדינות אפריקה, מדינות מערב אירופה, מדינות מזרח אירופה ומרכזה, מדינות אמריקה הלטינית וברזיל, וכמובן הבריטים, ארצות הברית שמעולם לא היתה חזקה יותר - אני מזכיר לכם את ההחלטה ההיסטורית שעברה בקדנציה הזו, של הנשיא טראמפ, להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את השגרירות האמריקאית אליה".

"בתחום הצבאי, ישראל מדורגת ככוח השמיני בעולם. זה בלתי יאומן. ישראל היא מדינה עם אוכלוסיה לא גדולה, אבל אנחנו מדורגים ככוח הצבאי השמיני בעולם. זה לא קרה בעצמו, זה קרה כי אנחנו מטפחים בשיטתיות את עוצמתו של צה"ל, את עוצמתם של הגופים הביטחוניים הנוספים, שמפליאים לעשות למען ישראל".

"אנחנו ממשיכים ביד רמה למנוע את ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה, אנחנו עומדים לסיים את פירוק נשק המנהרות שחיזבאללה השקיע בו כל כך הרבה, כפי שאנחנו מסיימים עכשיו לפרק את נשק המנהרות שחמאס השקיע בו כל כך הרבה".

"בתחום הכלכלי והחברתי ההישגים שלנו גם כבירים. בארבע שנים האחרונות הצמיחה הכלכלית של ישראל היתה הגבוהה ביותר ממדינות המערב. באותה מידה הורדנו את האבטלה לשפל של כל הזמנים, הורדנו את הפערים בין עשירים לעניים לרמה הנמוכה ביותר מזה עשרים שנייה. זו תוצאה של מדיניות. שכר המינימום הגיע לשיא של כל הזמנים, הוא גבוה יותר מבהרבה מדינות מערביות. השכר הממוצע במשק עלה, אנשים מרגישים את זה - נוסעים לחו"ל, הם רואים דברים ומצליחים לעשות דברים שלא היו אפשריים אלמלא אותה מדיניות כלכלית-חברתית שאנחנו מובילים בהצלחה. בתחבורה, בתיירות, בתרבות, ברווחה, באנרגיה ובעוד תחומים רבים שהוזנחו במשק שנים, כמו חשיפת ילדי תימן, מיוצגים על ידי חברי הכנסת שלנו. מאתיופיה ועד תימן ועד הנהגים שלנו שמקבלים רשיונות ועוד כאלה וכאלה בייצוג יוצא מן הכלל בין חברי הכנסת וראשי הוועדות. יש לנו הישגים כבירים, אבל זה לא אומר שאין לנו עוד דברים אדירים לעשות. בעזרת השם ובעזרתכם אנחנו נסיים אותם, ואנחנו ננצח".

"הקואלציה הנוכחית היא הגרעין בעיני לקואליציה הבאה, זה הבסיס. אנחנו באים לבקש מנדט ברור מהבוחר להמשיך להוביל את מדינת ישראל בדרך שלנו, הדרך הזו עשתה רבות למדינת ישראל ותעשה רבות לטובת מדינת ישראל. בעזרת השם, בעזרתנו".

"אנחנו בפתחו של מבצע חשוב ביותר שמפרק את נשק המנהרות מהחיזבאללה. היינו צריכים להשלים את זה, טוב שהשלמנו את זה, ועכשיו אפשר ללכת לבחירות".

"לפיד יצטרך לגלות תכונות של הודיני כדי לצאת מהדבר הזה שהוא אמר שהוא יתמוך בחוק הגיוס אם יבוא ככתובו וכלשונו, והנה אנחנו מביאים אותו והוא אומר אנחנו לא תומכים. תן לו להסביר את זה, להודיני".

נתניהו נשאל על מנדלבליט, והוא אומר בתגובה שאין לו ציפיות בעניין הזה. הוא מתייחס גם לחוק גדעון סער: "אין שום כוונה לשנות את הנוהג שהיה קיים, שמי שמקבל הכי הרבה המלצות הוא זה שעליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה".

"כשלפני שישה שבועות עלתה האפשרות להפיל את הממשלה היא נדחתה בגלל מבצע המנהרות בצפון", מסביר נתניהו. "אז לא היה נכון להכריז על בחירות, עכשיו זה הזמן הנכון".

בסיום ההצהרה לתקשורת ולאחר שהכתבים יצאו, נתניהו התייחס לירידות החדות בבורסת ת"א ואמר כי "אני לא יכול להגיד למי שמחזיק מניות אם למכור או להישאר. אני רק אומר דבר אחד: אנחנו נדאג ליציבות כלכלת ישראל, כך או כך".

"מתוך אחריות תקציבית ולאומיות"

בסיום ישיבת ראשי הקואליציה היום פרסם דוברו של ראש הממשלה, יונתן אוריך הודעה על פיזור הכנסת ויציאה למערכת בחירות. כך, נמסר מטעם ראשי מפלגות הקואליציה "מתוך אחריות תקציבית ולאומית החליטו ראשי מפלגות הקואליציה, בהסכמה ופה אחד, לפזר את הכנסת וללכת לבחירות חדשות בתחילת אפריל לאחר קדנציה של ארבע שנים מלאות. השותפות בכנסת ובממשלה תימשך גם בתקופת הבחירות".

יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין זימן ללשכתו להתייעצות את ראשי מפלגות הקואליציה בעקבות הודעת הקואליציה על פיזור הכנסת והליכה לבחירות. מאוחר יותר יזמן היו"ר גם את ראשי מפלגות האופוזיציה, כדי לסכם על תאריך פיזור הכנסת וקיום הבחירות במועד מוקדם ככל האפשר.

ח"כ דוד ביטן הגיב להודעה ואמר כי ההליכה לבחירות נכפתה על נתניהו כיוון שהוא רצה להמשיך עם הקדנציה עד לנובמבר 2019. "אבל המצב שלנו הוא טוב, ראש הממשלה הוא אהוב על האנשים. אנחנו נעשה קמפיין אל מול אזרחי המדינה, מה עשינו למען המדינה ואני מקווה שראש הממשלה ישמע לעצתי בנוגע למה שהליכוד צריך לטפל בהן: קצבאות זקנה ובריאות".

ח"כ אביגדור ליברמן התייחס לסערה סביב חוק הגיוס ואמר בישיבת הסיעה של ישראל ביתנו, שהוא עדיין מקווה שחוק הגיוס יושלם בקריאה שניה ושלישית. ליברמן ולפיד הודיעו היום בבוקר כי הם יתנגדו לחוק הגיוס. ליברמן הוסיף שלא היה תיאום בין לפיד לבינו בנוגע לחוק הגיוס. באשר להצטרפות לממשלה הבאה אמר ליברמן שהדברים תלויים בקווי היסוד של הממשלה בנושאים בטחוניים "אני לא אתן להמשך העברות כספים לחמאס ולתת לראשי הטרור להמשיך לפעול. לא נפסול אף אחד על בסיס אישי".

בנוסף, ל"גלובס" נודע שסיעת כולנו לא הופתעו מן המועד של הבחירות. ההליכה לבחירות תואמה עמם במהלך השבוע האחרון.

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג אמרה היום: "ברוך שפטרנו מעונשה של זו. הגיע זמנה של הקואליציה הזאת להתפזר וזמנה של ישראל לעתיד טוב יותר".

יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה יואל חסון אמר: "אנחנו מברכים על הקדמת הבחירות. שעון החול לסיום כהונתו של בנימין נתניהו יצא לדרך! ישפוט הציבור איזו ממשלה הוא רוצה: ממשלה של תקווה או קיפאון, אנחנו קוראים לשאר מפלגות השמאל מרכז לחבור אלינו בהקדם כדי להביא לישראל את התקווה שהיא כל כך מחכה לה."