המינוי המפתיע ביותר שעשה נתניהו השנה, ואולי בכלל

פרופ' אמיר ירון, שיחליף את קרנית פלוג בתפקיד נגיד בנק ישראל, הוא חידה גדולה; הוא אינו שם מוכר, ושתי שיחות ארוכות עם ראש הממשלה הספיקו כדי להבטיח לו את המינוי הנחשק • השאלה הגדולה: האם חוסר הניסיון הפוליטי והמטבח הישראלי הכלכלי הבוער יהיו גדולים על מידותיו? • אנשי השנה של "גלובס"

מיהו נגיד בנק ישראל הבא? מהי השקפת עולמו הכלכלית? האם הוא תומך בהעלאת ריבית אגרסיבית יותר והאם הוא מתנגד למדיניות הורדות המסים? השאלות האלה לא יקבלו כנראה תשובה ברורה השנה, כיון שנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ייכנס לתפקידו רק בשבוע האחרון של שנת 2018. עד אז תמלא את התפקיד המשנה לנגידה ד"ר נדין בודו טרכטנברג.

ירון הוא המינוי המפתיע ביותר שעשה השנה נתניהו בתחום הכלכלי, ואולי בכלל. כתבו שהוא מחפש רק שמות מוכרים, שהוא חוזר שוב ושוב לאותה רשימה קצרה של כלכלנים ידועים, אבל נתניהו בחר לבסוף באדם שאפילו הכלכלנים בארץ בקושי מכירים. אמיר ירון גדל כאן, עשה שירות צבאי כעתודאי ביחידת היועץ הכספי לרמטכ"ל והשלים תואר ראשון ושני בתל-אביב, לפני שהיגר לארה"ב לקריירה מזהירה כמרצה לכלכלה בבית ספר וורטון היוקרתי למינהל עסקים.

שתי שיחות ארוכות עם נתניהו הספיקו לראש הממשלה להעדיף אותו על-פני מריו בלכר הארגנטינאי. נתניהו התרשם מההישגים האינטלקטואליים, ממודל ירון-בנסל שפיתח לתמחור נכסים ומההתמחות בתחומים שנחשבים קריטיים לעתיד המערכת הפיננסית והבנקאית. ירון, כמו רבים לפניו, התרשם מהבנתו הכלכלית העמוקה של נתניהו ומסקרנותו האינטלקטואלית. בכך כבר יש לירון יתרון על-פני הנגידה הקודמת ד"ר קרנית פלוג, שעימה היו לנתניהו יחסים אישיים צוננים וחילוקי דיעות עמוקים לגבי השקפת העולם הכלכלית.

ירון מגיע מבית המדרש הנכון. תואר שני ודוקטורט באוניברסיטת שיקאגו מקנים לו כרטיס כניסה למועדון שנתניהו רואה עצמו חבר בו. אבל העובדה שהוא זוכה להערכה מקצועית, ואולי גם לכימיה אישית עם ראש הממשלה, היא ממש לא מספיק להצלחה בתפקיד.

כנגיד בנק ישראל יש לירון שני כובעים. הוא האחראי על המדיניות המוניטרית, תחום שלירון אין בו ניסיון כלל, אבל אפשר להניח שילמד מהר. לעומת זאת, בכובע של היועץ הכלכלי לממשלה ירון יצטרך להפגין כישורים פוליטיים שלא נלמדים באף פקולטה. קודמו בתפקיד סטנלי פישר היה בעל יכולות כאלה ונהנה ממעמד של כוכב-על שגרם לשרים לעבור דום כשדיבר. פלוג לעומת זאת, העדיפה לשמור על יוקרתו מקצועית של הבנק ולא לשחק את המשחק הפוליטי ושילמה על-כך ביכולת השפעה מאוד מצומצמת. באיזו דרך יבחר ירון?

בנוסף לכובע המוניטרי ולכובע הממשלתי יצטרך המרצה למינהל עסקים לנהל ארגון של 600 ומשהו עובדים שיעברו בקרוב למשכנם הישן והמשופץ. אפשר להניח שגם שם לא מצפים לו חיים קלים.

אם יש משהו שירון למד בימים האחרונים הוא שאפילו אצלו בבית, בוועדה המוניטרית של בנק ישראל, שולטת אווירה אופוזיציונית. האנשים בפורום המצומצם והבכיר ביותר שעימו יעבוד לא חשבו שהם צריכים להמתין להגעתו עם ההחלטה על מהלך דרמטי של העלאת ריבית.

האם יצליח ירון לשחות במים הקרים? האם ידבוק לאורך חמש שנים תמימות בהחלטתו לעזוב משרה נחשקת ותנאים מעוררי קנאה שהשיג בעמל לטובת החום הלוהט של המטבח הישראלי?