ענת גואטה נותנת אמון בשחקנים ובשוק (בינתיים)

ענת גואטה מסיימת שנה כיו"ר רשות ניירות ערך עם פרשת הדגל של הרשות - חקירת תיק 4000 • אבל בניגוד לפוטנציאל התקשורתי, היא שומרת על שתיקה וממלכתיות ודווקא מאותת לשחקנים על פתיחות לשינויים ומעבר מרגולציה התקפית לרגולציית פרו-שוק • אנשי השנה של "גלובס"

ענת גואטה / צילום: איל יצהר
ענת גואטה / צילום: איל יצהר

בעוד כמה ימים תשלים ענת גואטה את שנתה הראשונה בתפקיד יו"ר רשות ניירות ערך. חגיגות השנה שלה נפתחו באופן מוצלח למדי, עם סיומה החודש של אחת מפרשיות הדגל שניהלו חוקרי הרשות, בשיתוף עם המשטרה - חקירת פרשת 4000, וההמלצה הדרמטית להעמיד לדין בפרשה את ראש הממשלה בנימין נתניהו. השורשים שהצמיחו את פרשת 4000 כנגד ראש הממשלה נשתלו אמנם במשמרת של קודמה של גואטה בתפקיד, שמוליק האוזר - בדמות חקירת "פרשת בזק" המקורית נגד איש העסקים שאול אלוביץ ואחרים - אך החשדות נגד נתניהו ואלוביץ, בהסתעפות החדשה של הפרשה, נולדו כולם במשמרת שלה, חודש בלבד לאחר כניסתה לתפקיד, וכיכבו בראש הערימה הגדולה של המשימות שהונחה על שולחנה. פחות משנה אחר כך, היא העבירה את שרביט החשדות להכרעת הפרקליטות, לאחר שחוקריה וחוקרי המשטרה הרכיבו את פאזל הראיות בתיק.

אבל גואטה לא מדברת על זה יותר מדי. היא לא יוצאת בהכרזות דרמטיות על כך שהרשות תאתר כל מערכת יחסים שוחדית לכאורה, ולא ראויה בין גורמים בשוק ההון לאחרים. היא לא יוצאת במסרים חדים ומרתיעים כשההמלצות באמתחתה. למה? לא בגלל שהיא לא חושבת שמגיע לחוקרי הרשות קרדיט על עבודתם. השתיקה היחסית והממלכתיות שהיא משדרת עם סיום החקירה הדרמטית משקפים את תפיסת עולמה של גואטה לגבי איך צריך לעבוד ברשות ניירות ערך. מבחינתה, הזירה הפלילית צריכה להיות שקטה, להתנהל בחדרי החקירות בלבד, כשהמסר המוצהר שלה לשוק ההון הוא דווקא מסר של אמון בשוק ובשחקנים בו - ולא מסרים מאיימים.

כך, בשקט בשקט, החלה גואטה לקדם את האג'נדה המרכזית שלה: ליצור איזון בשוק ההון או כמו שהיא מכנה זאת - "יצירת אקו-סיסטם חדש בשוק ההון".

גואטה נכנסה לתפקיד לאחר שקודמיה פעלו באינטנסיביות לתקן כשלים ולסתום חורים רגולטורים. על הרקע הזה היא משדרת בחודשים האחרונים מסר מעודד לשוק, מסר חיובי, שעיקרו: לא עוד רגולציה מניעתית, התקפית. הגיע הזמן לרגיעה ברגולציה או לרגולציה פרו-שוק. לתפיסתה, זה הזמן להוביל את השוק לפריחה. ויש לגואטה גם לא מעט תוכניות איך לעשות את זה: היא רוצה להפוך את שוק ההון לאטרקטיבי יותר; לשכלל ולפתח פלטפורמות מסחר תוך הגדלת המוצרים והנגשה לציבור; היא רוצה ליצור תמריצים לבעלי שליטה לפיזור אחזקות; לשכלל ולגוון את המוצרים הקיימים בשוק, ולמצוא דרך לשתף את הציבור בהצלחת ההייטק הישראלי; לחזק את הפינטק ועוד ועוד.

המסר הזה שגואטה משדרת בשנה האחרונה עלול להישמע ככזה המשרת את האינטרסים של השחקנים הגדולים והשמנים בשוק ההון, וגואטה עלולה בטעות להיתפס כמי שתשרת בעיקר את בעלי ההון. אבל מי שיחשוב כך נתפס לכלל טעות. דיבורה שקט, לשונה לא מתלהמת, המסר שלה חיובי, אבל גואטה לא משרתת אף אחד. גואטה רוצה לקדם את שוק ההון, לפתח אותו, להפוך אותו לאטרקטיבי, אבל זה לא זהה לקידום האינטרסים של בעלי ההון, והיא גם לא תהסס לרגע אם תידרש להתמודד מולם ולהציב להם גבולות, כדי לקדם את האינטרסים של כלל הציבור. היא נותנת אמון, אך הגבולות שלה גם מאוד ברורים.

עד כה משדרת גואטה כי היא קשובה לשוק, קשורה לכלל השחקנים בו והיא "בעדם", אך בקו מקביל עובר מסר חד וברור מצדה של "אל תבדקו את הגבולות, ואל תמעלו באמון שאני נותנת בכם".