כשטחנות הצדק טוחנות את הבאים בשעריהן עד אבק

11 שנים ישב אלישע חייבטוב בכלא, עד שב-2 באוגוסט 2018 זיכה אותו בית המשפט העליון מעבירת רצח בגין הפגמים בחקירתו ובאופן הפעלת המדובב • הדורסנות של מערכת אכיפת החוק הישראלית היא לעתים קרובות מדי בלתי נראית • אנשי השנה של "גלובס"

יש כאלה שזוכים ל"ועדת איפכא מסתברא" כשבאים להגיש נגדם כתב אישום, ויש כאלה שמונעים מהם קבלת יעוץ משפטי ובמקום זאת "זוכים" במדובב שמוכנס לתאם, נותן להם סמים קשים ומוציא מהם הודאה. וכל זה, תחת עינה הפקוחה של פרקליטות המדינה.

אחד כזה שלא זכה לוועדת איפכא מסתברא הוא אלישע חייבטוב, שנמצא ברשימת אנשי השנה שלנו לא בגלל מה שהוא עשה, אלא בגלל מה שעשו לו. 11 שנים ישב חייבטוב בכלא עד שב-2 באוגוסט 2018 זיכה אותו בית המשפט העליון מעבירת רצח בגין הפגמים בחקירתו ובאופן הפעלת המדובב.

הדורסנות של מערכת אכיפת החוק הישראלית היא לעתים קרובות מדי בלתי נראית. ביומיום אנחנו שומעים תלונות מצד נבחרי הציבור ובעלי עסקים, שנחקרים או מועמדים לדין, אבל אלה, על פרקליטי הצמרת שלהם, אינם מייצגים את מה שקורה במרתפי טחנות הצדק הישראליות, שטוחנות לעתים את הבאים בשעריהן עד אבק.

כל זה קורה תחת עיניה הפקוחות, או העצומות, של הפרקליטות. מלכתחילה, הציפיות שלנו מהמשטרה נמוכות, וזה כבר חמור כשלעצמו. אבל מה לגבי הפרקליטות? הפרקליטות אמורה להיות "המבוגר האחראי". וחמור מכך - השופטים. "שופטי המחוזי בבאר שבע שהרשיעו אותו שמעו את הטענות שלנו, הסנגורים, אבל לא באמת הקשיבו להן", סיפרה הסנגורית של חייבטוב, עו"ד חגית לרנאו.

חייבטוב לא לבד. הפרשה היא רק דוגמה אחת לדורסנות של המערכת. שבועות ספורים לפני שגיליון זה ירד לדפוס פורסם עוד מקרה שבו בוטלה הרשעה ברצח של סלומון רדאי עקב שימוש פסול במדובב, השפלת בלתי נסבלת של עדות בתיק ואיבוד ראיות מצד המשטרה. ויש עוד, כפי שחשף השנה חן מענית ב"גלובס", מחאה שהתעוררה בעקבות התכתבות כמעט מקרית בפרקליטות, גרמה לה לחזור בה מניהול משפט פלילי נגד ילד ערבי-ישראלי בן 12.5, שהואשם בהצתה של מגלשה בגן ציבורי. בניגוד לכל פרוטוקולי ההתנהגות וההגינות הבסיסית, הילד נחקר בעברית ללא מתורגמן. זאת, למרות שהילד אינו דובר עברית.

אומרים לנו שהמערכת למדה את פסק דין חייבטוב והפיקה לקחים. אשרי המאמין.

הנה, למשל, תגובת הפרקליטות לראיון חריף שהתפרסם ב"גלובס" עם פרקליטתו של חייבטוב עו"ד לרנאו: "נדגיש כי הרכב שלושה שופטים של ביהמ"ש המחוזי קיבל את עמדת הפרקליטות והרשיע את חייבטוב חרף הכרת הפגמים שנפלו בחקירתו. ביהמ"ש העליון פסק אחרת ואנו מכבדים את החלטתו, לומדים אותה ובכוונתנו להפיק את הלקחים הנדרשים". או במלים אחרות - אנחנו מכבדים את העליון אבל הולכים עם המחוזי.

בנוסף, העובדה שהמעורבים בהרשעת חייבטוב, גם השוטרים וגם הפרקליטים, המשיכו בחייהם והתקדמו בתפקידיהם, מהדהדת הרבה יותר חזק מכל פסק דין של בית המשפט העליון.

והנה תוספת קטנה - קלמן ליבסקינד חשף באחרונה ב"מעריב" את פרשת התעמרותו של הניצב לשעבר ומועמדו של השר ארדן למפכ"ל המשטרה, משה צ'יקו אדרי, בנהג מונית שהעיר לו על נהיגתו. גם זה מסר למערכת.

ביוני השנה הקימה שרת המשפטים איילת שקד את הוועדה לבחינת הרשעות שווא. בראש הוועדה יעמוד שופט העליון לשעבר, יורם דנציגר, שאמר "במדינה שבה שיעור ההרשעות נושק לכמעט 100% והסדרי-הטיעון הם בבחינת קודש קודשים, האם יכול להתעורר ספק בדבר קיומן של הרשעות-שווא בישראל?".

מישהו צריך לשמור על השומרים. בהצלחה לוועדה.