הפדיונות בקרנות הלמו במניות בתי ההשקעות, אך גם חברות הביטוח והבנקים נסחפו בירידות

פגיעה בבתי ההשקעות: קרנות הנאמנות פדו אתמול יותר ממיליארד שקל, ובדצמבר כולו יותר מ-4 מיליארד שקל • גם מניות הביטוח נחתכו, בשל החשש לפגיעה בתוצאותיהן, בעוד שמניות הבנקים סובלות כנראה בעיקר בגלל הסנטימנט השלילי • מניית מור בית השקעות איבדה חמישית משוויה בארבעה ימים

ירידות בבורסה/ צילום: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
ירידות בבורסה/ צילום: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

דצמבר המר זעקה אתמול הכותרת ב"גלובס", והיא נכונה גם למניות הסקטור פיננסי. יום המסחר האדום במיוחד שנרשם אתמול בבורסה בת"א לא פסח על מניות בתי ההשקעות, קבוצות הביטוח והבנקים, שספגו ברובן נפילות משמעותיות של 3%-6% אתמול, על רקע הסנטימנט השלילי, אבל גם בשל החשש להרעה בתוצאותיהם העסקיות.

בתי ההשקעות, בטח אלה שתלויים בחיסכון לטווח קצר, בדגש על ניהול קרנות נאמנות, וכן קבוצות הביטוח - במיוחד הגדולות שבהן, התלויות בדמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים, צפויים להציג ברבעון הרביעי פגיעה בתוצאות, על רקע קיטון בהכנסות. 

יום מסחר שלילי במיוחד למנהלי הכספים
 יום מסחר שלילי במיוחד למנהלי הכספים

מפולת גוררת פדיונות, בעיקר בקרנות הנאמנות ובתיקים המנוהלים על-ידי בתי ההשקעות. משיחות שערכנו היום עולה כי אמש נפדו מקרנות הנאמנות 1-1.2 מיליארד שקל, כך שמתחילת דצמבר נפדו נכון להיום כ-4-4.5 מיליארד שקל מהתעשייה. קרוב לוודאי שמגמה דומה נרשמת גם בתיקים המנוהלים, פעילות נוספת המהווה עוגן מרכזי בפעילויות בתי ההשקעות. כאשר נכסים אלה קטנים, אז גם ההכנסות של בתי ההשקעות נחתכות, ומכאן שגם השורה התחתונה נפגעת מיידית. 

על מידת הפגיעה שספגו בבתי ההשקעות ניתן ללמוד בעיקר ממניות מור בית השקעות, שמושפעות בעיקר מפעילותו של בית ההשקעות בשוק קרנות הנאמנות. מניית מור בית השקעות, שיותר ממתחריו מסתמך על חיסכון לטווח קצר, ובעיקר קרנות הנאמנות, נחתכה בארבעת ימי המסחר האחרונים ב-22%, ורק אתמול המניה נחתכה ב-10% כמעט.

אשר לבנקים, אלה אמנם תלויים ישירות בפעילות במשק, אך נראה שמניותיהם ספגו אתמול ירידות יותר בגלל הסנטימנט ופחות בגלל פגיעה מיידית הצפויה בתוצאותיהם. זאת בעיקר מאחר שההכנסות העיקריות של הבנקים אינן קשורות ישירות למסחר בבורסה ולשווי המניות.

החשש של המשקיעים במקרה של הבנקים נובע לפי שעה בעיקר מהעתיד הרחוק יותר - ירידה ממושכת בפעילות העסקית במשק, שתחתוך גם בפעילויות המרכזיות של הבנקים.  לפי שעה, על פי ההערכות אין עדיין פגיעה במשק ובצמיחה, כך שהקורלציה של תוצאות הבנקים לקורה בשוק ההון חלשה מזו של חברות הביטוח, ובטח שמזו של בתי ההשקעות.

המגזר השלישי של מניות הפיננסים הוא של החברות הפועלות בענף הביטוח. איש לא יפסיק לרכוש ביטוח רכב או דירה בגלל מפולת בשוק ההון, ולאף אחת מהחברות אין בעיית הון קשה. ובכל זאת מניות הביטוח נפלו אתמול, ובמידה של צדק בכל מה שקשור להשפעה של הירידות בשווקים על תוצאות החברות כאן ועכשיו.

הרווחים של קבוצות הביטוח מושפעים מאוד מהתשואות בשוקי ההון, הן בנוסטרו והן מכספי העמיתים שמניבים דמי ניהול, ובעיקר דמי ניהול משתנים - שם יש לא רק אובדן דמי ניהול כי אם ממש החזר של דמי ניהול. נראה ש-2018 תהיה שנה לא טובה מבחינת קבוצות הביטוח בכל הנוגע לדמי הניהול המשתנים, וזה אקוטי במיוחד למגדל ולכלל ביטוח.

מנגד, לחברות הביטוח רגישות פחותה מזו שיש לבתי ההשקעות בנוגע לאובדן נכסים מנוהלים, מאחר שהכסף הזה זוכה להטבות מס והוא פחות נזיל משמעותית ביחס לקרנות הנאמנות, שנפדות במהירות על-ידי הציבור עם כל שינוי בסנטימנט. כמו כן, ב-2018 קבוצות הביטוח ייהנו מכך שהריבית חסרת סיכון עלתה עכשיו, דבר אשר יאפשר להן לשחרר עתודות ולהגדיל את הרווח (הגם שאובדן דמי הניהול המשתנים עלול, ואף צפוי, להיות משמעותי יותר).