בעקבות שביתת העובדים: בית החולים הדסה מפסיק את ההתקשרות עם חברת נס טכנולוגיות

בעקבות השביתה הנמשכת זה כמה שבועות של עובדי חברת נס המוצבים בהדסה, הנהלת הדסה הודיעה לחברת שירותי המחשוב נס טכנולוגיות כי היא מפסיקה את ההתקשרות • הנהלת הדסה מתכוונת להכניס חברה קבלנית אחרת במקום חברת נס

עובדי נס טכנולוגיות המוצבים בבית חולים הדסה / צילום: דוברות ההסתדרות
עובדי נס טכנולוגיות המוצבים בבית חולים הדסה / צילום: דוברות ההסתדרות

סכסוך העבודה בהדסה גובה מחיר ראשון: הנהלת הדסה הודיעה לחברת שירותי המחשוב נס טכנולוגיות כי היא מפסיקה את ההתקשרות איתה, כך נודע לגלובס. הפסקת ההתקשרות תיכנס לתוקף בתוך חודשיים, והיא באה בעקבות השביתה של עובדי חברת נס המוצבים בהדסה, הדורשים לשפר את תנאי העסקתם. השביתה גורמת לשיבושים קשים כבר מספר שבועות ובין השאר התקיימו אירועי מחאה בבית החולים והפגנות מול בית החולים ומול ביתו של מנכ"ל נס טכנולוגיות שחר אפעל.

הנפגעים העיקריים כתוצאה מהחלטת הנהלת הדסה הם העובדים השובתים עצמם, שלא ברור איפה יעבדו מעתה. עובדי נס השובתים היו בעבר עובדי הדסה, והם הועברו להעסקה על ידי נס במסגרת תוכנית ההבראה של הדסה במטרה לחסוך בעלויות העסקה. עם ההחרפה בסכסוך דרשה ההסתדרות מהנהלת הדסה לחזור ולקלוט את העובדים בהעסקה ישירה, דרישה שנתקלה בסירוב מוחלט של הדסה ושל משרד האוצר שמלווה את תוכנית ההבראה.

כפי שמסתמן עתה, הנהלת הדסה מתכוונת להכניס חברה קבלנית אחרת במקום חברת נס. במצב זה ההסתדרות תדרוש להעביר את עובדי נס בהדסה להעסקה במסגרת החברה הקבלנית המחליפה תוך שהיא מוודאת שתנאי העסקתם לא יפגעו בעובדים. לא ברור אם הנהלת הדסה הסכימה לדרישה זו ואם תימצא החברה הקבלנית שתסכים להיכנס בנעלי נס בתנאים אלה.

עשוי להתפתח לשביתה כללית

תמונת המצב נכון להיום היא שסכסוך עבודה הכללי בבית החולים הדסה עליו הכריזה ההסתדרות לפני כשלושה שבועות יכול להפוך בכל רגע בהחלטת ההסתדרות לשביתה כללית של 3,000 עובדי בית החולים, לא כולל רופאים ואחיות. יו"ר ועד עובדי הדסה, אמנון ברוכיאן, אמר עם הכרזת סכסוך העבודה: "כל עובדי בית החולים הדסה עומדים לצד עובדי נס טכנולוגיות ומביעים סולידריות ותמיכה במאבקם הצודק".

החלטת הדסה היא נקודת ציון עגומה ביחסי העבודה הרעועים בחברת נס טכנולוגיות, שעובדים מטעמה מוצבים בחברות וארגונים ממשלתיים רבים. סכסוך העבודה בחברה, שנמשך כארבע שנים, הגיע פעמים רבות לבית הדין לעבודה והצדדים הצטוו לחזור לשולחן המשא ומתן במטרה להגיע להסכם קיבוצי. בניסיון להכריע את המאבק החליטה ההסתדרות על יציאה לשביתה בשניים מהאתרים בהם מוצבים עובדי נס - בית החולים הדסה ועיריית ירושלים. גם אם תיפתר בעיית עובדי נס בהדסה, הסכסוך הכללי בנס טכנולוגיות רחוק מפתרון.

הסכסוך בנס עשוי להתגלות כקצה הקרחון בשאלת יחסי העבודה בענף חברות שירותי המחשוב בכלל, שבהן עדיין העובדים אינם מאוגדים תחת ארגוני עובדים. גורמים בהסתדרות אומרים כי אם לא ימצא פיתרון לסכסוך העבודה בנס, עשוייה ההסתדרות לפנות לממשלה ולכנסת ולקדם הצעת חוק שתחיל את חוק עובדי קבלן גם על עובדי חברות שירותי מחשוב. שינוי חוק כזה עלול לגרום הוצאות כספיות כבדות לחברות שירותי המחשוב.

דובר ההסתדרות יניב לוי מסר בתגובה לפניית גלובס, כי המידע הגיע זה עתה וההסתדרות בודקת את משמעותו. מחברת נס נמסר בתגובה: "נס אינה נוהגת להתייחס לנושאים הקשורים לעובדיה ולקוחותיה. נמשיך לפעול כשטובת לקוחותינו ועובדינו לנגד עניינו". את תגובת בית החולים הדסה לא ניתן היה להשיג עד לפרסום הידיעה.