מחאת הסטודנטים לחשבונאות, מודל חורף 2018

נציגי הנבחנים בבחינה בחשבונאות פיננסית האחרונה פנו לשרת המשפטים איילת שקד וליו"ר מועצת רו"ח, עוה"ד אמי פלמור בדרישה לקיים פגישה עם פלמור • מובילי המחאה מבקשים להציג את הליקויים שנפלו בבחינה ואת תחושותיהם • הנבחנים מפגינים כעת מול ביתה של שרת המשפטים שקד

הסטודנטים לחשבונאות מפגינים מול ביתה של שרת המשפטים / צילום: אמיר מאירי
הסטודנטים לחשבונאות מפגינים מול ביתה של שרת המשפטים / צילום: אמיר מאירי

יותר מ-200 סטודנטים לראיית חשבון שנבחנו בבחינת ההסמכה האחרונה הגיעו הערב (א') להפגין מול ביתה של שרת המשפטים איילת שקד בתל אביב. המפגינים הניפו שלטים ומחו על כישלונה של מועצת רו"ח (לטענתם) בשינויים שעברה הבחינה. לדברי המוחים, השינויים הובילו לדבריהם לצניחת שיעור העוברים את הבחינה, וכל זאת בזמן שבשוק יש מחסור במתמחים.

נציגי הנבחנים בבחינה האחרונה בחשבונאות פיננסית, שנערכה בתאריך 17.12.18, פנו בשבוע שעבר לשרת המשפטים איילת שקד וליו"ר מועצת רו"ח, עו"ד-רו"ח אמי פלמור. במכתבם, דרשו נבחני מועד חורף 2018 מהשרה, כי תורה על קיום פגישה "מוקדם ככל האפשר" בין נציגי הנבחנים לבין יו"ר מועצת רו"ח פלמור, ובה יציגו מובילי המחאה את הליקויים שנפלו בבחינה וכן את תחושותיהם.

כצעד מחאה נוסף ובמקביל לפנייה הרשמית, הודיעו מוקדם יותר היום נבחני מועד חורף 2018 כי בכוונתם לקיים היום הפגנה מול ביתה של שרת המשפטים שקד, בה צפויים לקחת חלק מאות נבחנים (כך לפי מנהיגי המחאה).

בנוסף, גורמים שונים ממנהיגי המחאה, אמרו ל"גלובס" כי בימים האחרונים החל גיוס כספים בקרב הנבחנים לצורך שכירת שירותים של משרדי עו"ד שייצגו אותם בהליכים משפטיים ככל ויידרשו.

במחאה משתתפים נבחנים בוגרי כמה מוסדות אקדמיים ובהם: אוניברסיטת בר-אילן, המכללה למינהל, המרכז הבינתחומי, הקריה האקדמית אונו, מכללת רופין ומכללת שערי משפט.

הסטודנטים לחשבונאות מפגינים מול ביתה של שרת המשפטים / צילום: אמיר מאירי
 הסטודנטים לחשבונאות מפגינים מול ביתה של שרת המשפטים / צילום: אמיר מאירי

במכתב שנשלח בשבוע שעבר, הציפו הנבחנים מס' ליקויים שנפלו בבחינה לטענתם (הציונים טרם פורסמו) ובכלל אלה: כי לא הייתה התאמה בין מיקוד המועצה לבין השאלות בבחינה, כי נפלו טעויות בשאלון הבחינה, מחסור חמור בזמן לצורך פתרון הבחינה וכן טעמים אדמיניסטרטיביים.

מחאת הנבחנים במבחנים למועצת רואי החשבון איננה דבר חדש ורק בחודש יולי האחרון פרסמנו ב"גלובס" על מחאה של נבחני מועד יולי 18 בחשבונאות פיננסית. אז פנו נציגי המחאה שאיגדו לטענתם כ-600 סטודנטים ליו"ר מועצת רואי החשבון פלמור, במכתב תלונה על מתכונת הבחינה. אז טענו הנבחנים, בין השאר, כי"מועצת רואי החשבון מחוללת שינויים באופן ההסמכה על חשבון הסטודנטים".

הבחינה בחשבונאות מהווה עבור הסטודנטים בתחום את בחינת ההסמכה הסופית הראשונה מבין שתיים, כאשר בקרוב ייגשו הסטודנטים לבחינת ההסמכה השנייה בנושא ביקורת חשבונאות מתקדמת.