תשמע, תהנהן, אל תאמין. לא להבטחות ולא להתחייבויות. שש עצות לנגיד בנק ישראל החדש

נתניהו וכחלון מתכוונים לטוב. בלב. והם תלויים על עץ כשזה אוחז בזה • עובדי בנק ישראל הם עובדים קבועים, מדושנים, יקרים, שתמיד מוטרדים רק מדבר אחד: מה עוד לדרוש ומה עוד לגרוף • וחשוב לזכור: פה זה לא ארה"ב ואין נשיא שהשכם והערב מאיים לפטר את ראש הבנק המרכזי

 בנימין נתניהו ואמיר ירון \ צילומים:אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות אונ' פנסילבניה
בנימין נתניהו ואמיר ירון \ צילומים:אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות אונ' פנסילבניה

בשידור חי: מינוי נגיד בנק ישראל החדש.

1. 

אל תסמוך על השיח הכלכלי-תחרותי של בנימין נתניהו, ואל תאמין ללהט החברתי והחיוך הרחב של משה כחלון. הם מתכוונים לטוב, בלב. בפועל, כחלון "שפוט" של התדמית החברתית של ההסתדרות, ונתניהו "שפוט" של כחלון. הם תלויים על עץ כשזה אוחז בזה. הסיפור הכלכלי-חברתי שלהם זה מנדטים. כחלון זקוק נואשות לקולות שאבי ניסנקורן יסדר לו, ניסנקורן תלוי בהטבות שכחלון אירגן לבסיסי הכוח והאיגודים החזקים שלו, ונתניהו מוכרח את כחלון בתוך הקואליציה שלו. עד כדי כך זקוק ראש הממשלה לשר האוצר שלו שהוא אישר-איפשר מהלכים שכל חייו לחם, דיבר, פעל וכתב נגדם. למשל: אישור למשיכת הבג"ץ הממשלתי, שטען נגד הניצול לרעה שיכולים עובדי המונופולים הממשלתיים לעשות כנגד הציבור - רק כדי לתת לכחלון וניסנקורן את הרפורמה בחשמל על מגש של כסף ציבורי; למשל: הסכמה בשתיקה לתוספת מיליארדים רבים לגמלאי השוטרים ושב"ס, כולם בפנסיה תקציבית, בטענה של "היעדר ביטחון תעסוקתי".

תשמע, תהנהן, אל תאמין. לא להבטחות ולא להתחייבויות, גם אם הן בכתב או נמסרו בפומבי.

2. 

אנשים ויחסים - זו הבעיה הכי גדולה של הנגיד הנכנס פרופ' אמיר ירון. עם השאר הוא יסתדר. אומרים שעשרים שנה הוא חי בארה"ב, לכן אין לו היכרות עם המשק הישראלי - מספיק החודשיים האחרונים מאז מונה כדי לסמוך עליו שלמד וגם נזכר בכל מה שצריך. למשל, במה שלמד ועבר בתקופת השירות הצבאי שלו ביועץ הכספי לרמטכ"ל. המניפולציות הכלכליות נשארו, הן רק יותר מתוחכמות.

אומרים שהוא איש מימון ונעדר מומחיות במדיניות מוניטרית. אז הוא ילמד, אף אחד לא נולד מוניטריסט.

אומרים שבחרו בו כי הוא "נוח", כי הוא "לא קרנית פלוג". אלא שבסופו של דבר דווקא פלוג, נגידה אחראית, היתה מאוד נוחה. עמדותיה תמיד צפויות, ידועות, מוכרות נוטות לכיוון קבוע שכמעט תמיד לא תמך בעמדות הממשלה. זה היה כל כך ברור - שזה הפך אותה לנוחה. 

אומרים שהוא אמריקאי שחי ומבין את מדיניות הפדרל רזרב האמריקאי, אבל ישראל זה לא אמריקה. פה יש מלחמות, אי יציבות פוליטית, מאבק חברתי ומעמדי, כלכלת יצוא שתלויה בשערי מטבע, בנקאות ריכוזית ובנק מרכזי ששומר על אי-תחרותיות. אז אומרים. אין ישראלי שחי בארה"ב ולא מכיר את היצרים העזים שמתקיימים כאן בפוליטיקה, בכלכלה ובחברה. וגם אם המציאות המקומית לא ברורה לו - היא תובהר לו מהר מאוד, על בשרו.

3. 

דמותו, אישיותו, לא ידועים. הוא כנראה לא פוליטיקאי חזק כמו סטנלי פישר, לא איש רעים להתרועע ולהסתדר כמו יעקב פרנקל, לא פקיד בכיר וידען מופלג כמו דוד קליין, לא איש פוליטי מובהק כמו שהיה כאן שנים אחורה, ובטח לא "קומוניסט" מאמין, כפי שכונתה פלוג. הוא יצטרך להסתדר עם ממשלה שכבר שלוש וחצי שנים אוטוטו הולכת לבחירות. עם אי אמון, העדר הערכה וחוסר פרגון בין ראש הממשלה לשר האוצר. מול עם קרוע שמייחס אפילו את מזג האוויר למחלוקת בין רק-ביבי לרק-לא-ביבי. בחודשים האחרונים הבעיות העמיקו עוד. מועד הבחירות מתקרב. זו גם השנה בה יסתיימו, אם ירצה השם, כמה מתיקי נתניהו. ובתוך זה צריך בנק ישראל לנהל מדיניות מרכזית מנותקת מיצרים ומפלגות.

4.

גם בתוך משרד האוצר עצמו המצב קשה. עד לפני חצי שנה היתה הפקידות הבכירה נאמנה לשר. נגררה אחרי המנכ"ל שלו שי באב"ד באש ובמים. בחודשים האחרונים יש הרבה יותר שתיקה והרבה פחות הסכמה. אמנם עוד נותרו איי נאמנות לשר, אבל יש גם בכירים ומובילים שמנותקים ממנו, ביוזמתם או ביוזמתו. זה אומר שהקשר ההכרחי בין הנגיד ובין השר יהיה בעייתי במיוחד. זה יאמר כך, השני יעשה להפך. השר עצמו, שהנגיד מגיע אליו באופן קבוע בדרך כלל פעם בשבועיים, הולך ושוקע בתעשיית המנדטים של מפלגתו, והופך אפילו ליותר רודף-כותרות משהיה קודם.

5. 

בנק ישראל - התמודדות קשה. הפרופסור האקדמאי הולך לנהל 600 עובדים קבועים, מדושנים, יקרים, (שכרם נאמד בפי 2.8 מהשכר הממוצע במשק) שתמיד מוטרדים רק מדבר אחד: מה עוד לדרוש ומה עוד לגרוף. כבר חודשים מתנהל משא ומתן אינטנסיבי בין הנהלת הבנק ההסתדרות ועד העובדים והממונה על השכר באוצר. הדרישות של העובדים בתמיכת ההסתדרות - גבוהות, תמיד הרבה יותר מהמגזר הממשלתי והציבורי. קרנית פלוג והמשנה שלה נדין בודו טרכטנברג התאמצו לסגור דיל לפני פרישת הנגידה, אבל העובדים הבינו את הלחץ והגדילו את הדרישות הגבוהות גם כך. בבנק יש אמנם מנכ"ל, אבל הנגיד הוא זה שמנהל את הבנק. אמיר ירון יצטרך להתעמת עם הוועד? עם ההסתדרות? לחתום אוטומטית? להתקפל מראש בפני העובדים? ומה יהיה מול חברי המועצה המנהלית - זו שמפקחת על מהלכי התקציב. מה עמדתה שלה ביחס להעלאות המופלגות שדורשים העובדים? נמשיך הלאה בתוך הבית, הועדה מוניטרית - כבר עשתה לו שרירים בפומבי. החברים לא המתינו ובפעם הראשונה מזה שנים רצו להעלות את הריבית. מה זה אומר על בסיס מערכת היחסים שתתפתח ביניהם? והמשנה לנגידה, נדין בודו טרכטנברג - גם עילה לעימות. היא מינוי אישי של הנגידה פלוג, היא מסיימת את הקדנציה שלה בפברואר הקרוב. מה יהיה בשיחה הראשונה ביניהם בתוך מתחם הבנק?

6. 

עוד דבר אחד לא ייחסך ממנו: הוא צריך להוכיח שהשאיר מאחור את הדרכון האמריקאי שלו; ודבר שכן יחסך ממנו: פה זה לא ארה"ב ואין נשיא שהשכם והערב מאיים לפטר את ראש הבנק המרכזי על מה שהוא עושה או לא עושה.