בקשה לייצוגית: ג'ונסון & ג'ונסון ידעה והסתירה קיום אסבסט בטלק שלה

בתביעה, המוערכת בעשרות מיליוני שקלים, נטען כי הנתבעות "הפרו את חובותיהן החוקיות, הציבוריות והנורמטיביות, בהתנהגות חריגה, רשלנית בלשון המעטה, חמורה וכזו המתבצעת בניגוד מוחלט לדין"

טלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: רויטרס
טלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: רויטרס

לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד ג'ונסון אנד ג'ונסון, נגד חברת יאנסן ונגד ומשווקות המותג בישראל (ש.שסטוביץ' ואיינשטיין צור), בטענה כי "הפרו את חובותיהן החוקיות, הציבוריות והנורמטיביות, בהתנהגות חריגה, רשלנית (בלשון המעטה), חמורה וכזו המתבצעת בניגוד מוחלט לדין".

עוד נטען בבקשה כי הפגיעה בלקוחות התבצעה "בכוונת מכוון, במשך שנים ארוכות, תוך ידיעת כלל גורמי ההנהלה באופן גלוי תוך 'צפצוף' מוחלט על הוראות החוק".

לבקשה צורפו חוות-דעת, מחקרים ומידע רפואי "מובהק המצביע על הקשר הישיר שבין צריכת מוצרי ג'ונסון אנד ג'ונסון לבין עלייה בתחלואה בסרטן ובפרט בסרטן השחלות".

נזכיר כי הרקע לבקשה הוא הפרסום בתקשורת העולמית לפני כ-10 ימים, לפיו ג'ונסון אנד ג'ונסון ידעה במשך שנים כי אבקת הטלק לתינוקות שלה מכילה אסבסט, והיא טייחה את המידע בנוגע להימצאות החומר במוצר שבו נעשה שימוש ברחבי העולם.

יצוין כי לפי גורמים במערכת המשפט, הוכחת הקשר שבין השימוש בטלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון ובין מחלת הסרטן שפרצה למי שהשתמשו במוצר היא "קשה מאוד עד בלתי אפשרית". גורם בענף אמר ל"גלובס" כי "לצד העובדה שחלפו שנים רבות, ידוע שהסיבות למחלת הסרטן יכולות להיות מגוונות".

כך או כך, לשיטת המשיבות, "די בעדויות אלה ובהודאות בעלות הדין בכדי לבסס בצורה קונקלוסיבית את אחריות המשיבות לנזק הכבד והבלתי מעורר שנגרם למבקשות ולקבוצה הנפגעת".

שתי המבקשות, המיוצגות על-ידי עורכי הדין ד"ר איתמר מירון ואלחנן מירון, בן ציון ופריבס ושות', הן שתי נשים - האחת אם ל-10 ילדים והשנייה רופאה גניקולוגית ואם לחמישה, שתיהן צרכניות של המוצר.

בין שלל הטענות המפורטות בבקשה נטען כי ג'ונסון אנד ג'ונסון נקטה גישה סלקטיבית, לפיה היא פרסמה מודעות ופניות ציבוריות אודות הממצאים הבעייתיים במקומות שונים בעולם, מבלי לנהוג כך בישראל. עוד נציין כי נגד ג'ונסון אנד ג'ונסון הוגשו שורה של תביעות בשנים האחרונות, לרבות תביעה מחודש יולי 2018 שבה נפסק כי החברה תשלם 4.7 מיליארד דולר ל-22 נשים שתבעו אותה אחרי שלטענתן חלו בסרטן השחלות בעקבות שימוש בטלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון.

בדוח השנתי שלה לשנת 2017 החברה אף פירטה כי עומדות ותלויות נגדה 6,610 תביעות. "הסתרת המידע מהציבור לאורך השנים מנעה מהציבור את היכולת לנווט ולעצב את חייו, בריאותו ובראיות היקרים לו".

התביעה מוערכת בעשרות מיליוני שקלים.