לידיעת שר האוצר כחלון: היקפי הבנייה בפריפריה לא יורדים. הם מתרסקים

על רקע הירידה בהתחלות הבנייה בולטת הנפילה באזורי הפריפריה • במחוז חיפה נרשמה ירידה של 47% בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, לעומת שלושת הרבעונים הראשונים ב-2017; בדרום היא הגיעה ל-30% ובצפון ל-21%

בנייה בשדרות / צילום: איל יצהר
בנייה בשדרות / צילום: איל יצהר

כמו מחירי דירות, גם התחלות בנייה יכולות לשמש אינדיקטור לא רע לגבי ההפרדה בין אזורי הביקוש לייתר חלקי המדינה ולגבי הכיוון הכללי שאליו הולך השוק. כך, למשל כלל אצבע אומר, שכשהתחלות הבנייה יורדות מספר רבעונים ברציפות, השוק הולך לכיוון של האטה ומיתון.

ביום רביעי שעבר פרסמה הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) נתונים על התחלות בנייה. היקפי הבנייה יורדים מאז 2017, וברמה שנתית הם חזרו לרמות של תחילת העשור. ואולם כשמאבחנים את המצב מבחינה גיאוגרפית ניכר לעין, שהקבלנים הסיקו שהימים הטובים של הפריפריה המרוחקת של חיפה, הצפון והדרום - הסתיימו. מחוז המרכז, שרובו כולל את ישובי ה-30-50 ק"מ מתל אביב, עדיין רושם עליות בהיקפי התחלות הבנייה, ובתל אביב הירידה בהיקפי הבנייה היא מינימלית.

ואולם בפריפריה היקפי הבנייה לא יורדים, אלא נופלים. אם ברבעון השני של שנה שעברה שיעור הדירות שהוחל בהקמתן בפריפריה הגיע ל-54% מכלל הבנייה הכלל ארצית, ברבעון השלישי של השנה משקל הפריפריה בכלל התחלות הבנייה נפל ל-35%, השיעור הנמוך ביותר ב-6 השנים האחרונות לפחות: במחוז חיפה הוחל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה בהקמת 4,029 דירות, ירידה של 47% לעומת שלושת הרבעונים הראשונים של 2017; במחוז הצפון הוחל בהקמת 4,495 יחידת דיור, ירידה של 21% ובמחוז הדרום הוח בהקמת 4,669 דירות, ירידה של 30% לעומת שלושת הרבעונים הראשונים של 2017.

ניתן ללמוד טוב יותר על ההאטה בפריפריה, בבדיקה פרטנית של התחלות בנייה בערים: בצפון בולטת הנפילה בהתחלות הבנייה בקריות: בקריית מוצקין הוחל בשנה שעברה בהקמת 1,461 דירות ואילו בשלושת הרבעונים של השנה הוחל בהקמת 416 דירות בלבד. בקריית ביאליק השכנה הוחל בשנה שעברה בהקמת 364 דירות, ואילו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה 161 דירות.

גם ערים בדרום ספגו ירידות כבדות: בבאר שבע הוחל ב-2017 בהקמת 973 דירות, בעוד שבשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נרשמו 611 התחלות בנייה; בנתיבות נרשמה נפילה של ממש: בעוד שבשנה שעברה נרשמו בעיר 1,070 התחלות בנייה, בין ינואר לספטמבר השנה בוצעו בה 64 התחלות בלבד; בשדרות השכנה המספר ירד מ-262 ל-90.

השיעור הנמוך ביותר של בניה בפריפריה מאז 2013
 השיעור הנמוך ביותר של בניה בפריפריה מאז 2013

האם באמת אנו נמצאים בפתחו של מיתון שגורם לקבלנים לצמצם את הבנייה שלהם, ולהיפרד מהפריפריה? או האם הממשלה לא גרמה לבנייה מופרזת בפריפריה, הרבה מעבר לביקושים האמיתיים לדירות, והקבלנים הגיעו למסקנה שזהו זה, מפסיקים לבנות, כי נגמרו הרוכשים? ואולי שתי האפשרויות נכונות? כל אחת מהן לבד, לא כל שכן ביחד, אמורה להדאיג.

ומעבר לזה, מומלץ להפנים את דבריה של ראש מועצת קדימה-צורן: בבחירות האחרונות נבחרו ראשי רשויות צעירים ואגרסיביים בהרבה מקודמיהם בתפקיד בכל הקשור לתכנון ולבנייה. הם הפיקו לקחים מהסכמי הגג ומהתכניות הממשלתיות השונות מהשנים האחרונות, ונראה שהם לא יקבלו תכתיבים ותכניות מהממשלה ומרמ"י, מבלי לתת פתרונות תעסוקה ותחבורה הולמים.

קדימה צורן / צילום: אבישי טייכר, ויקיפדיה
 קדימה צורן / צילום: אבישי טייכר, ויקיפדיה

"קדימה-צורן זה פריפריה. אנחנו 30 ק"מ בתל אביב אבל שעתיים נסיעה"

"מצחיק לומר שקדימה-צורן היא פריפריה כי היא 30 ק"מ מתל אביב, אבל אם אתה רוצה לצאת ב-7:30-8, ייקח לך שעתיים אם לא שעתיים וחצי להגיע לתל אביב. ואם החלטת לקחת רכבת אתה צריך לנסוע לבית יהושע למצוא חניה או לא למצוא וזה לוקח אותו זמן", סיפרה ראש מועצת קדימה-צורן, קרן גרין, בפאנל "איך מחברים את הפריפריה למרכז?", שנערך בשבוע שעבר בוועידת גלובס לעסקים. גרין עוררה את זעמו של מנהל רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) עדיאל שמרון שהעיר בסרקזם: "אז כל הצעירים יקימו אוהלים כי בקדימה צורן יש פקקים".

היכן באמת מתחילה הפריפריה? אין גבולות רשמיים, אבל בעבר הרחוק הוגדרו הנגב והגליל כפריפריה. התפתחות עליות המחירים במחצית השנייה של העשור הקודם, כבר הראתה כיצד הציבור מגדיר את הפריפריה בצורה של ביקושים לדירות - ככל שהביקושים היו רבים יותר, מחירי הדירות החלו לעלות מוקדם יותר. וכך, בעוד שמחירי הדירות בערי המרכז עלו כבר ב-2004-2005, באזורים שמצפון לחדרה ומדרום לאשדוד, הם הוסיפו לרדת ורק 3-4 שנים מאוחר יותר החלו בעליות.

קרן גרין / צילום: שלומי יוסף
 קרן גרין / צילום: שלומי יוסף

האם הגענו היום למצב, שבו, כפי שאומרת גרין, המחסור בתשתיות תחבורה ותחבורה ציבורית, מביא למצב שבו הפריפריה מתהדקת ברדיוס של 30 ק"מ מתל אביב? האם מקומות כמו נתניה, ראש העין, ואשדוד הם פריפריה? זו שאלה שתיענה ככל הנראה בגלי ירידות ועליות מחירי הדירות הבאים, ואולם עד אז, מצב הבנייה ביישובי רדיוס ה-30 ק"מ מתל אביב איתן, וראש העין ורחובות הן בין חמש הערים שבהן נרשמו התחלות הבניה הרבות ביותר בישראל.

למרות זאת, כדאי לקרוא היטב ולהפנים את המסר הבא של גרין באותו פאנל: "בימים אלה יש תוכנית מתאר שאושרה שאנחנו עוררים עליה, שאומרת שקדימה צורן תהיה 50 אלף תושבים. אנחנו שואלים את עצמנו - אם 22 אלף תושבים אנחנו לא מצליחים לפרנס, לא מצליחים לתת פתרונות תחבורה - איך נכיל 50 אלף? אני כיו"ר רשות חדשה שהאג'נדה שלי הייתה תחבורה ופתרונות כלכליים שואלת למה אני צריכה לאשר תוכנית מתאר?"

שמרון הגיב באומרו, "מערכת הבחירות הסתיימה, עכשיו אפשר להתחיל לדבר בהיגיון", וגרין ענתה: "מערכת הבחירות רק התחילה. מבחינתי, נעצור בגופנו כל קידום של בנייה".

עדיאל שמרון/ צילום: גיל יוחנן
 עדיאל שמרון/ צילום: גיל יוחנן